Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Oroande att antalet identifierade fall i Afrika är så pass få. Antalet kineser som bor eller jobbar i Afrika är >1 miljon.

Många av de länder som har stort antal smittade har många inflyttade kineser och stor handel med Kina.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
H Hochiha skrev:
Jo, för att undvika allmän smittspridning givetvis. Att minimera risker handlar om att se möjliga dåliga scenarion, t.ex. att människor smittade i Italien går direkt till mellon. På vilket sätt menar du att det är oansvarigt att ställa in ett nöjesevenemang för att förebygga smittspridning?

Ställa in evenemang >1000 personer och man borde ställt in organiserade resor och direktflyg till norra Italien. Nu är både och tyvärr redan passerat eller otroligt, men det visar sig närmsta veckan om det behövdes.
Jag håller med dig helt och hållet. Som Sverige hanterar denna fråga så är det bara en tidsfråga innan andra länder kommer att neka svenskar inresa på grund av smittspridningsrisk.

Mikael_L
Men vad tycker ni som hojtar om kraftfulla åtgärder och sprider kritik om att den inte görs något, skulle ha gjorts då?

Jag är ganska nyfiken. Skulle Sverige stoppat all trafik över gränserna på nyårsafton då Kina första gången rapporterade till WHO om virusutbrottet?
Eller kanske när det första dödsfallet rapporterades den 11/1?

Skulle vi samtidigt stängt ner all förflyttning mellan Svenska städer/kommuner/län ... eller vad?

Få nu höra, ganska preciserat, vad det är ni saknar ...

• Gilla
Lenza och 13 till
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vad tycker ni som hojtar om kraftfulla åtgärder och sprider kritik om att den inte görs något, skulle ha gjorts då?

Jag är ganska nyfiken. Skulle Sverige stoppat all trafik över gränserna på nyårsafton då Kina första gången rapporterade till WHO om virusutbrottet?

Skulle vi samtidigt stängt ner all förflyttning mellan Svenska städer/kommuner/län ... eller vad?

Vi är bland de länder som gjort minst. Vi borde ha kunnat agerat mer såsom andra länder gjort.
Andra länder har t.ex. tagit tempen på de som kommit från riskområden för att på så sätt kunna sortera ut potentiellt smittade i och testa dem vidare. Man hade kunnat krävt 14 dagars karantän för personal inom sjukvården som varit i ett riskområde. Man hade kunnat krävt 14 dagars hemskola för barn som varit i ett riskområde. Man hade kunnat köra Mello utan publik. Allt detta borde man i vart fall börjat med senast när smittan exploderade i Italien.

Var det inte dom åtgärderna man gjorde i Italien?

• Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv tycker jag man borde infört reserestriktioner till Italien för flera veckor sedan. Dylika restriktioner hade gett folk pengarna tillbaka för sportlovsresan. Som det blev nu stod säkert många i valet o kvalet att resa och ta en (som det var då liten) risk eller stanna hemma o förlora sisådär 50-70k (för en familj på skidresa). Visst hade det kommit till Sverige förr eller senare men det känns som man missat ett par enkla åtgärden som kunde gjorts.

T
useless useless skrev:
Var det inte dom åtgärderna man gjorde i Italien?
Vi kommer inte kunna stoppa smittan men åtgärderna syftar till att bromsa ner den. Menar du att det är bättre att inte göra något alls?

Mikael_L
Men vi har ju diskuterat den tveksamma nyttan med allmän screening på inkommande resenärer, folk kommer ju ta det som ett kvitto på att de är friska och sen få utbrottet någon dag senare men fortsätta röra sig runt i samhället, för de har ju fått veta att de inte hade corona.
Jag tror att det är bättre att de är oroliga ifall de fått viruset, för då kommer de att ge akt på sina symptom och kontakta vården/hålla sig från andra människor.

Ja, jag tror tyvärr att folk i allmänhet är så korkade.

Men annars är jag lite mer med på spåret med karantän för sjukvårdspersonal som kommer från riskområden, samt hemskola för barn.
Och alla arbetsgivare borde göra allt i sin makt för att erbjuda att jobba hemifrån ett tag efter en resa, men det är inget politiskt beslut.

• Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
Interaktivt kartdiagram som visar COVID-19-fall och statistik i olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det land sim ljuger som sjutton om antal smittade är Turkiet. De ljuger för att behålla sina turister som inkomstkälla.

• Gilla
Nefrums och 1 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:

Man kunde gått ut med avrådande till resor till Italien för minst en vecka sedan.
De som bokat kunde då aktiverat reseförsäkringen.

Tagit hand om resanden som kom via flyg från Italien och Iran och informerat om ev. sjukdom mm.
Alltså inte bara direktflyg för minst 2 veckor sedan.

Haft mer information på flygplatser om smittan

A
Ola C Ola C skrev:
Själv tycker jag man borde infört reserestriktioner till Italien för flera veckor sedan. Dylika restriktioner hade gett folk pengarna tillbaka för sportlovsresan. Som det blev nu stod säkert många i valet o kvalet att resa och ta en (som det var då liten) risk eller stanna hemma o förlora sisådär 50-70k (för en familj på skidresa). Visst hade det kommit till Sverige förr eller senare men det känns som man missat ett par enkla åtgärden som kunde gjorts.
Det första inhemska smittan i Italien rapporterades den 21:a februari. Då hade Italien endast 6 kända fall [1]. Vidden av situationen i norra Italien var långt ifrån känd när majoriteten gick på sportlov, "för flera veckor sedan".

Det är lätt att se det hela retrospektiv, särskilt som tredje part.

Källa:
[1] https://www.worldometers.info/coronavirus/feb-2020-news-updates-covid19/

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ola C Ola C skrev:
Själv tycker jag man borde infört reserestriktioner till Italien för flera veckor sedan.
Vadå flera veckor sedan?
Hur var läget för flera veckor sedan? visste du något som ingen annan visste?
optimum optimum skrev:
Man kunde gått ut med avrådande till resor till Italien för minst en vecka sedan.
Lite samma sak här.
(För en eller två veckor sen, hade inte stoppat sportlovsresenärerna)

När visste vi att Italien hade större problem än andra länder i Europa?

• Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Nu har jag iofs redan specificerat, men t.ex.
Avrådan för inresa gäller i nuläget bara Iran och Hubei-provinsen.
Avrådan för norra Italien, Kina gäller enbart icke-nödvändiga resor.
Avrådan för Hubei-provinsen kom för första gången 26/1 och total avrådan först 17/2.

Dels borde första avrådan för Hubei kommit tidigare, för även om vi verkar ha klarat oss under smitta från affärskontakter så var det en chansning då smittan redan var känd.

Avrådan ang Italien kunde skett redan 23/2 när italienarna började sin egen karantän. Då hade sportlovsfirarna från Stockholm sannolikt stannat hemma.

Avrådan gällande Italien och Kina kunde gott vara fullständig som gällande Iran.

Begränsa stora evenemang nu när smittan är väletablerad i Europa. Folk dör inte av att inte få se en konsert, samtidigt som man begränsar riktigt aggressiv smittspridning.

Rusta sjukvården. Smittan är känd sedan 3 månader, men det finns fortfarande inte riksdagsbeslut på tillskott till regionerna. Det är också först för 1-2 veckor som man börjat förbereda andra specialiteter än infektionsläkare på hur smittan ska hanteras. Det är inte heller förberett för att snabbt kunna utöka ordinarie vårdplatser på avdelningarna (i den mån det alls finns reservsängar, då vissa regioner sålt sina reservlager).

Mikael_L
Och ifall Sverige stängt gränserna mitt under sportlov, vad tror ni skulle hänt iom att en väldig mängd Svenskar befinner sig utomlands, men har jobb och skola att ta sig hem till.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ifall Sverige stängt gränserna mitt under sportlov, vad tror ni skulle hänt iom att en väldig mängd Svenskar befinner sig utomlands, men har jobb och skola att ta sig hem till.
Samhället hade gått marginellt långsammare tills deras karantän var över?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.