Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Martin_B
Emma242 skrev:
Polen har till exempel inte så många färre fall än vi har.
Jo, Polen har betydligt färre fall än Sverige. I skrivande stund har Sverige 248 vs 16 för Polen. Sverige har alltså 15,5 gånger fler fall än Polen. Igår var siffran 203 för Sverige och 11 för Polen, vilket innebär att Sverige hade 18,5 gånger fler fall än Polen.

Så jo, Polen har BETYDLIGT färre fall än Sverige.

Emma242 skrev:
Att dessa tre länder har färre smittade kan snarare ha göra med att de reser mindre, särskilt just nu.
Ja, vilket i sin tur har att göra med att befolkningen är bättre informerade av mycket mer erfarna och kunniga experter, till skillnad från idioten Tegnell i Sverige som bara försöker tysta ner allting, och inte ens vet vilka flyg som går till och från Sverige trots att han påstår det (bara ett exempel på hans idioti).

Tittar man på "Coronakartan" så syns det vilka länder som har flest smittade också. Och det är helt uppenbart att det också är länder som är fullkomligt naiva med annat också i EU, som vi inte ens behöver nämna här, men som sliter sönder land efter land i EU.
Sedan tittar man på vilka länder som har minst smitta, och det är länder med befolkning som INTE är naiva, och som tänker klart och vettigt, med stor självbevarelseförmåga. Ja och detsamma gäller även ledningen för dessa länder, att de tänker på sitt eget folk och skyddar sitt eget folk genom att tydligt informera om sanningen istället för att ljuga ihop en massa floskler.

Och då är det också mycket lättare för folk att agera i enlighet med vad som är lämpligt säkerhetsmässigt.

useless useless skrev:
Det många verkar missa är att viruset och påföljande sjukdomar egentligen är ett ganska litet medicinskt problem - Folk dör varje år av influensan och betydligt fler dör av andra sjukdomar och orsaker som man inte höjer på ögonbrynen för (tobak och alkohol t ex).
Ett större problem är den påverkan på samhället som en för snabb spridning kan orsaka. Exempel på det ses i just Italien där sjukvårdssystemet inte klarar av alla som blir sjuka samtidigt. Alla kommer förr eller senare att exponeras för Corona, så alla eventuella åtgärder syftar bara till att bromsa förloppet.

Men, det som är allra sämst för samhället är att folk reagerar i panik, tömmer butikshyllorna slutar gå till jobb/skola, ekonomin stagnerar och en massa företag går i konkurs. Det är det scenariot myndigheterna vill undvika genom att inte överdriva riskerna och vidta alltför kraftiga åtgärder på en gång - Inte att skydda enstaka individer som ändå kommer att bli sjuka förr eller senare.
De skulle dock kunna berätta sanningen, många inser nämligen den ändå.

Vad är sanningen då? Mer än att alla förr eller senare blir smittade och att samhället inte klarar av att för många blir sjuka på en gång?

A
Martin_B Martin_B skrev:
Jo, Polen har betydligt färre fall än Sverige. I skrivande stund har Sverige 248 vs 16 för Polen. Sverige har alltså 15,5 gånger fler fall än Polen. Igår var siffran 203 för Sverige och 11 för Polen, vilket innebär att Sverige hade 18,5 gånger fler fall än Polen.

Så jo, Polen har BETYDLIGT färre fall än Sverige.

Ja, vilket i sin tur har att göra med att befolkningen är bättre informerade av mycket mer erfarna och kunniga experter, till skillnad från idioten Tegnell i Sverige som bara försöker tysta ner allting, och inte ens vet vilka flyg som går till och från Sverige trots att han påstår det (bara ett exempel på hans idioti).

Tittar man på "Coronakartan" så syns det vilka länder som har flest smittade också. Och det är helt uppenbart att det också är länder som är fullkomligt naiva med annat också i EU, som vi inte ens behöver nämna här, men som sliter sönder land efter land i EU.
Sedan tittar man på vilka länder som har minst smitta, och det är länder med befolkning som INTE är naiva, och som tänker klart och vettigt, med stor självbevarelseförmåga. Ja och detsamma gäller även ledningen för dessa länder, att de tänker på sitt eget folk och skyddar sitt eget folk genom att tydligt informera om sanningen istället för att ljuga ihop en massa floskler.

Och då är det också mycket lättare för folk att agera i enlighet med vad som är lämpligt säkerhetsmässigt.
Där var det jag som läste fel, jag läste misstänkta fall. Mitt fel. Huvudargumentet kvarstår dock.

Resten av det du skriver är bara vilda spekulationer och dina egna åsikter om vem som vet bättre eller inte, och anknyter inte på något sätt till det som diskuteras. Att hävda att den och den ljuger och är naiv känns väl lite sådär irrationellt.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
Emma242 skrev:
Att hävda att den och den ljuger och är naiv känns väl lite sådär irrationellt.
Ja då finns det bara ett alternativ till. Att han är fullkomligt inkapabel till att sköta sitt arbete, vilket i sin tur leder till att han är en fara för samhället och människoliv i Sverige! Han bör avgå snarast. Kolla bara all idioti som han har kommit med de senaste veckorna. Man skulle nästan kunna tro att han är mentalt förvirrad.

Emma242 skrev:
Resten av det skriver är bara vilda spekulationer och dina egna åsikter om vem som vet bättre eller inte, och anknyter inte på något sätt till det som diskuteras.
Javisst, vilda spekulationer och egna åsikter :D Haha, vi får väl se! Hittills har jag haft rätt i mina prognoser, både om det ena och det andra.

Det är så fullständigt kristallklart uppenbart saker och ting, att det är löjligt. Det är något helt förbluffande och nästan osannolikt att folk inte kan se det bara!
Det jag, tillsammans med många andra som tänker som mig, säger idag, är sanning imorgon. Och så har det visat sig vara år, efter år, efter år, efter år.
Och ju längre tid sådana som tänker som mig har fått rätt, efter rätt, efter rätt i våra prognoser, desto mer självsäkert kan vi också presentera dessa.

T
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt detta gjorde man i Italien och man menar nu att det är orsaken till att det fått så stor spridning. Ibland är "ingenting" rätt metod om man med "ingenting" menar att informera alla resenärer om att de ska ringa 1177 och förklara var de varit om de känner sig sjuka.
Du får gärna visa en tillförlitlig källa på att det att man agerat proaktivt orsakat den omfattande smittspridningen vi ser i Italien

T TAR12 skrev:
Testerna har funnits tillgängliga sedan januari, andra länder har ju testat i tidigt skede. Det är ju inte så att vi i Sverige utvecklar ett eget test.
Nej, men vi måste implementera det. Det räcker inte att läsa en beskrivning och dagen efter kan man testa hundratusentals människor. Det måste finnas utrustning, förbrukningsmateriel, personal som är utbildad att utföra testet, och resultaten måste verifieras och kvalitetssäkras. Det är imponerande att man kunna lösa det på någon månad.

• Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
C C.Lundin skrev:
Lite svårt att veta om du trollar eller inte.
Om du verkligen är så orolig med anledning av ovannämnda, så kan du verkligen inte ha mycket problem i övrigt i din vardag.
Visst är det ett virus som det ännu inte finns något botemedel mot, men det är ytterst få som dör av det och varken barn eller friska tar i princip någon som helst skada av det.

Menar dock inget illa och är du verkligen orolig så respekterar jag givetvis det. Men att försöka tvinga på en obefogad oro på andra är lite onödigt.
Har du fortfarande svårt att avgöra om jag trollar eller inte?

Tog 6 minuter efter öppning innan NYSE-handeln stoppades vid -7%. Ska bli intressant att se om de klarar av att handla hela dagen utan att nå 20% nedgång.

Redigerat:
H Hochiha skrev:
Avrådan ang Italien kunde skett redan 23/2 när italienarna började sin egen karantän. Då hade sportlovsfirarna från Stockholm sannolikt stannat hemma.
23/2 var en söndag. Paketresorna till Alperna har bytesdag lördag, så sportlovsresenärerna var redan där.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Martin_B
MultiMan MultiMan skrev:
Covid-19 är absolut ingen "vanlig" säsongsinfluensa, men jag tänker inte säga emot er som inte tror att pandemin är så allvarlig som den är. Ni verkar mest intresserade av att prata bort det för att lugna ner er, även om det är det sämsta man kan göra. Jag föredrar att lära mig mer istället och vara förberedd.

En inte helt aktuell genomgång av några fall som ger lite inblick, men av en duktig läkare (finns annars flera kanaler med andra läkare som går igenom olika aspekter av det som händer):

[media]
Jag har redan gjort mig av med samtliga aktier eftersom börsen antagligen kommer fortsätta krascha likt förra veckan, pga effekterna av pandemin. Effekter som vi egentligen knappt ens sett början av ännu.

Förhoppningsvis lyckas vi stoppa den i tid, det ligger i allas intresse, men vi gör inte det genom att förringa hur allvarligt läget är.
Väl skrivet! Och helt riktigt!

Tyvärr är svensken överlag något ofattbart naiv, så den begriper inte faror förrän den har "bränt sig själv", och ofta är det redan försent då.

Fast är ju till en mycket stor fördel för sådana som oss, för vi får mindre konkurrens ute i samhället, vilket ju är kanonbra. :D

Hur lång tid tar testet förresten?
Antar att det ska in till laboratorium och sådant.
Eller är det mot förmodan ett snabbare reagenstest?
Tänker att om det tar en vecka är det rätt go spridningsbild...

A
VidarH VidarH skrev:
Hur lång tid tar testet förresten?
Antar att det ska in till laboratorium och sådant.
Eller är det mot förmodan ett snabbare reagenstest?
Tänker att om det tar en vecka är det rätt go spridningsbild...
Ca 4 timmar. Plus kötid och eventuell fikarast.

• Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Den där människan är ju fullkomligt borta och bör avsättas SNARAST möjligt. Han är en ren samhällsfara för fan!
På vilket sätt skulle det vara samhällsfarligt om toppen kommer idag eller på onsdag?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.