Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Jag brukar använda handsprit när jag kommer ut från affären.
Då har jag tagit i dörrhandtag och betalautomater och vill inte bära eventuell smitta vidare in i bilen.
Väl hemma är det tvål och vatten som gäller.
Överkurs

Märkligt att Etnicitet helt plötsligt blivit viktigt och används som slagträ i och med att även Somalier har dött. Det brukar alltid vara "oviktigt" och "irrelevant" när man t.ex. pratar om överreprensentation av olika typer av brottslighet och rasist kortet kommer fram direkt. COVID-19 bryr sig inte om hudfärgen eller pengar på banken utan den går på alla oavsett. Sedan är det klart att om man inte skyddar sig som man skall har man större risk att bli drabbad och nån svår sjukdom samtidigt så ökar risken att man dör.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Den goda nyheten är att Coronaviruset har visat sig att vara dålig på mutationer. Det vill säga om det kommer nån vaccin då kommer det att fungera under en längre period. Men det tar ett par år innan det kommer.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En indication på hur ekonomin påverkas just nu jämfört med andra lågkonjunkturer de senaste 50 åren:
Linjediagram över initiala arbetslöshetsanspråk i USA från 1968 till 2020, med tydliga toppar under lågkonjunkturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Igen och 2 till
  • Laddar…
harry73
Dags för lite killgissningsberäkningar igen.
Idag finns det 42 avlidna i Stockholm, och Tegnell sa att dessa smittades för 4 veckor sedan.
Om vi då räknar med 2% dödlighet, var det 42/0,02 = 2100 smittade i Stockholm.
Senaste tiden har vi sätt en fördubbling i antal smittade (och dödsfall) var 3e dag, så på en vecka blir det faktor 4 och en månad faktor 256.
Då borde det nu finnas 500 000 smittade (20% av befolkningen), varav de flesta fortfarande sitter i inkubationstiden.
Om vi nu antar att smittspridningen gick genom skolorna och unga barn, borde dödligheten vara lägre och om den är t ex 0,4%, då är hela befolkningen i Stockholm smittade. Det betyder också att det inte spelar sån stor roll om man stannar hemma från jobbet eller ej. Det är såklart fortfarande viktigt att skydda de äldre och multisjuka.
Men då förstår jag också varför myndigheterna tror att kulmen kommer om några veckor.

Edit: Fick kommentar att antal smittade inte ökar så snabbt, och det stämmer nog. Det är snarare +50% på 4 dagar. :oops:
På 4 veckor blir det då snarare faktor 17.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
En svensk källa:
[länk]
Det där handlar ju om det rakt motsatta än vad @Rkarlsson frågade efter?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
När den här tråden skapades hade vi många som var på väg hem ifrån alperna men trots det valde myndigheterna inte att vidta några åtgärder gentemot dem utöver att informera om att de skulle stanna hemma om de var sjuka.
I den här tråden var vi flera som redan då tyckte att man borde vidta åtgärder mot de hemvändande för att på så sätt minska smittspridningen och i förlängningen påverkan på ekonomin.

Mina funderingar just nu går till hur lämpligt det är att tillåta stort inhemskt resande nu under påsken, det känns som ett effektivt sätt att få ut och accelerera spridningen till hela landet. Jag vet vad FHM säger men hur går era tankar kring detta?

Det är alldeles för sent att försöka stoppa detta från att sprida sig över hela landet.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Idag finns det 42 avlidna i Stockholm, och Tegnell sa att dessa smittades för 4 veckor sedan.
Senaste tiden har vi sätt en fördubbling i antal smittade (och dödsfall) var 3e dag, så på en vecka blir det faktor 4 och en månad faktor 256.
Då borde det nu finnas 500 000 smittade (20% av befolkningen), varav de flesta fortfarande sitter i inkubationstiden.
Om vi nu antar att smittspridningen gick genom skolorna och unga barn, borde dödligheten vara lägre och om den är t ex 0,4%, då är hela befolkningen i Stockholm smittade. Det betyder också att det inte spelar sån stor roll om man stannar hemma från jobbet eller ej. Det är såklart fortfarande viktigt att skydda de äldre och multisjuka.
Men då förstår jag också varför myndigheterna tror att kulmen kommer om några veckor.
Dödligheten är inte 2%. Vi har väl inte sett en fördubbling av antalet smittade de senaste dagarna? Och att antalet smittade skulle fördubblas på tre dagar skulle jag tro är överdrivet snabbt nu när man börjat iaktta försiktighetsåtgärder

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det är alldeles för sent att försöka stoppa detta från att sprida sig över hela landet.
Nej, men man kan göra sitt bästa för att bromsa spridningen.

T TAR12 skrev:
När den här tråden skapades hade vi många som var på väg hem ifrån alperna men trots det valde myndigheterna inte att vidta några åtgärder gentemot dem utöver att informera om att de skulle stanna hemma om de var sjuka.
I den här tråden var vi flera som redan då tyckte att man borde vidta åtgärder mot de hemvändande för att på så sätt minska smittspridningen och i förlängningen påverkan på ekonomin.
Man gjorde ju även rätt intensiv smittspårning, något du valde att bortse från.
Vilka tvångsåtgärder är det du tänker dig att man skulle ha vidtagit?

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att det är lite vanskligt att utgå ifrån antalet döda då den siffran kan variera väldigt mycket beroende på om man t.ex, får en lokal spridning bland äldre. Skulle jag göra en mycket enkel uppskattning skulle jag utgå ifrån antalet smittade och vetskapen att ungefär 80% inte behöver sjukhusvård och därmed inte kommer med i statistiken, samt hur lång tid det tar innan man söker vård. Gör man en sådan beräkning får man ett avsevärt lägre tal men det ökar snabbt. Jag skulle inte bli förvånad om vi om någon eller några dagar vi får mer än 500-600 nya fall på en dag.

harry73
H hapazard skrev:
Dödligheten är inte 2%. Vi har väl inte sett en fördubbling av antalet smittade de senaste dagarna? Och att antalet smittade skulle fördubblas på tre dagar skulle jag tro är överdrivet snabbt nu när man börjat iaktta försiktighetsåtgärder
Vad dödligheten är, kan vi inte veta än men tror du att den ligger högre eller lägre? Själv tror jag att den ligger mycket lägre.

Du hade rätt att antal smittade inte ökade så snabbt (ca 50% på 4 dagar i Stockholms län), men antal avlidna är nog 100% på ca 3 dagar.

T
Anna_H Anna_H skrev:
Man gjorde ju även rätt intensiv smittspårning, något du valde att bortse från.
Vilka tvångsåtgärder är det du tänker dig att man skulle ha vidtagit?
Jag tycker att det var bra att man gjorde smittspårning och väldigt synd att man slutade med det trots att WHO säger att det är en av de viktigaste metoderna i kampen mot Corona. Smittspårningen var riktad mot alla smittade och inte bara mot de som kom hem.

Frågan jag ställde till gruppen gällde uppfattningen om att vi nu har många som reser till fjällen och andra orter i landet nu under påsk, är det bara jag som ser en stor risk att vi får en ökad spridning pga detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.