2 174 695 läst · 32 467 svar
2175k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Båda siffrorna har sina problem. Dödstalet har 3 veckors fördröjning hänfört med smittade. Men smittade beror på hur man testar.T TAR12 skrev:Jag tror att det är lite vanskligt att utgå ifrån antalet döda då den siffran kan variera väldigt mycket beroende på om man t.ex, får en lokal spridning bland äldre. Skulle jag göra en mycket enkel uppskattning skulle jag utgå ifrån antalet smittade och vetskapen att ungefär 80% inte behöver sjukhusvård och därmed inte kommer med i statistiken, samt hur lång tid det tar innan man söker vård. Gör man en sådan beräkning får man ett avsevärt lägre tal men det ökar snabbt. Jag skulle inte bli förvånad om vi om någon eller några dagar vi får mer än 500-600 nya fall på en dag.
Man kan estimera antal smittade med tex: 1% dödlighet och att smittan ökar med 20% om dan i två veckor. Då borde detta finnas ungefär 4000ggr fler smittade än döda just nu. Så ca 250,000.
Med samma logik kan man anta att antal döda om 3 veckor är ca 1% av det dvs 2.500.
Men det är bara gissningar.
Visst är det synd att man slutade, men det blev ohållbart när antalet smittade ökade och vi hade en mer allmän spridning. Men man tycks ha lyckats rätt bra i Värmland faktiskt, där ju nästan alla i första vågen satt på samma buss och var väldigt tjänstvilliga i smittspårning och självkarantän.T TAR12 skrev:Jag tycker att det var bra att man gjorde smittspårning och väldigt synd att man slutade med det trots att WHO säger att det är en av de viktigaste metoderna i kampen mot Corona. Smittspårningen var riktad mot alla smittade och inte bara mot de som kom hem.
Frågan jag ställde till gruppen gällde uppfattningen om att vi nu har många som reser till fjällen och andra orter i landet nu under påsk, är det bara jag som ser en stor risk att vi får en ökad spridning pga detta?
Vad gäller fjällresenärerna ser jag risker, men jag måste ändå hoppas att folk tar eget ansvar även här.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 013 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 013 inlägg
Om ni väntar några dagar får ni svar från FHMs sonderingstestning för virusspridningen. Med miniräknaren, felaktiga indata och en exponentiell funktion kan man få fram lite vad som helst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 888 inlägg
Jag tror att optimum reagerar på att jag ibland har flera citat i ett inlägg. Men vi har ju utmärkta forumfunktioner just för att det ska gå bra att göra så, t.ex. att markera det man vill svara på och så klicka på Citera-knappen som dyker upp. Om man ogillar att det går att ha flera citat i ett inlägg är det ju bättre att framföra det till forumägarna så att de kan stoppa den möjligheten.R RoAd skrev:Vad har BirgitS klippt i ditt inlägg? Jag tycker 100% av vad du skrev är med.
Detta är dessutom ett mycket besynnerligt beteende av dig. Du är den enda jag stött på som inte kan hantera att någon inte svarat på allt du skriver. Alla andra verkar kunna hantera det ok. Om det är något handikapp du har så får du berätta så blir nog förståelsen större. Just nu känns det bara som en undanflykt för att slippa svara och få det att se ut som om det är någon annans fel.
Jag tyckte det blev svårläst när någon svarade på ett av mina inlägg och i stället för att ha varje fråga/påstående citerad med svaret under så hittade personen på att skriva typ "Om fråga 1 tycker jag ... Om fråga 2 tycker jag", det medförde ju att jag fick hålla på och skrolla fram och tillbaka mellan citatet av hela mitt rätt långa inlägg och svaren på det samt försöka gissa vad som avsågs med fråga 1.
Det är upp till var och en att bestämma sig för om man vill svara mig eller inte och det är inte viktigt för mig vilket man bestämmer sig för. Om jag har ställt en direkt fråga kan det ju vara lite irriterande men mer än så är det ju inte.
Med tusen slumpmässiga tester så får man ett statistiskt underlag i val, men inte här. Antalett smittade är för få. Man måste nog komma upp i ett hundratal smittade för att statistiken skall hålla och då pratar vi om ca 5-10000 tester, kanske...Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 013 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 013 inlägg
Ingen aning om detaljerna kring hur FHM gör detta men statistik kan de. Vi får se vad de redovisar.pacman42 skrev:
Jag antar att ni har sett ryktena om att Stockholm stängs inne på lördag. Dvs det blir inte tillåtet att lämna eller åka in i Stockholms län.
Det är många svåra frågor som man måste lösa när man gör detta.
Det är många svåra frågor som man måste lösa när man gör detta.
Japp.-RB- skrev:
Det var ju därför jag var hemma och arbetade därifrån hela förra veckan.
Hostan över torsdag så det ar god marginal till att återgå på måndag morgon.
Knappast covid-19 eftersom frugan fortfarande är frisk.
Och jag hade ingen feber mm.
Men det är samma förfarande.
Eller vad trodde du?
Knappast.P Putte 9497 skrev:
Kör den metoden lån
Missade en sak-RB- skrev:
Jo en förkylning är fortfarande en förkylning
och en influensa är fortfarande en influens.
osv.
Det nya är att man ska vara hemma tills man blir symptomfri plus två dagar.
Tidigare jobbat många gånger med lättare förkylning och det går jättebra utan att smitta andra.
Krävs dock lite självdisciplin vilket vissa tyvärr saknar.
Ja, hur ska mattransporter komma in, t.ex? Blir det polisspärrar dygnet runt på alla vägar som leder in till länet? Hur ser man till att folk inte promenerar över gränsen?pacman42 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 013 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 013 inlägg
Tegnell förklarade på dagens presskonferens att FHM ser det som verkningslöst som åtgärd i vårt fall eftersom vi har spridning i hela landet. Så bara ett rykte som tyvärr drivits av kvällspressen, Expressen den här gången. Tydligen svårt för kvällspressen att hålla sig saklig när man kan få klick.pacman42 skrev:
Titta gärna på presskonferensen här. Från 36:26:
Expressen skvallrar i sociala medier:
Jag antar att man släpper förbi lastbilar utifrån transporthandlingarna. Promenad lär ju vara möjligt om man håller sig borta från de uppe bara platserna som lär bevakas.B b8q skrev:
Det kändes som ett icke-svar. Självklart så kan det finnas värden i Sverige med att göra detta också. Om man kan minska takten på smittspridningen utanför Stockholm så kan det vara ett intressant alternativ.Claes Sörmland skrev:Tegnell förklarade på dagens presskonferens att FHM ser det som verkningslöst som åtgärd i vårt fall eftersom vi har spridning i hela landet. Så bara ett rykte som tyvärr drivits av kvällspressen, Expressen den här gången. Tydligen svårt för kvällspressen att hålla sig saklig när man kan få klick.
Titta gärna på presskonferensen här. Från 36:26:
[media]
Ju snabbare smittan sprids desto svårare för vården att hinna med.