Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Lars48 skrev:
Folk måste våga komma ut för att handla. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll om man pumpar in flera miljarder till företagen och konsumenterna. De måste i första hand känna sig säkra för att spendera. Det gör de knappast nu när Coronavirus smittade kan lämna sina barn på skolan och ta bussen till jobbet.
De tar ju tester bara på sjukhus.
Jag kan bara tala för mig själv, men det som hindrar MIG från att spendera just nu är rädslan för att förlora jobbet och därmed få en drastiskt minskad inkomst. Då håller man hårdare i besparingarna.
Att bli rädd för att få ett influensavirus påverkar däremot inte alls, eftersom jag kallt räknar med att de allra flesta kommer att få smittan förr eller senare, även jag själv.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Det är nog ungefär så de allra flesta resonerar. Även om man inte är direkt orolig för att förlora jobbet så gör osäkerheten kring framtida ekonomi att man avvaktar lite.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det verkar som om informationen inte är problemet. Problemet är istället att de faktiskt är trångbodda och har generationsboenden, precis som Spanien, Italien och favelorna i Brasilien. välbärgade stockholmare åkte skidor, de kom hem och satte sig i en taxi, och smittade den somaliska chauffören. Som inte kan förhindra att smittan sprids till hans familj, han kunder och hans kollegor. Och han kan inte avstå från jobbet, då kan familjen inte betala hyran och köpa mat. Då hjälper det inte om så någon kommer hem och berättar muntligt för dig.
Exakt därför är det viktigt att veta vilka som smittats och varför och inte göra som vissa, slänga rasistkortet i halsen på en för att man presenterar fakta.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Och du tycker det stämmer?
Stockholm hade verkligen inte rätt utveckling idag.
Du behöver hålla reda på tidslinjen, det blir lite konstigt att klaga på nån för att den inte har information som vid det tillfället inte var känd.

tompas11 tompas11 skrev:
Det här kommer att gå käpprätt åt helvete. I stället för att ha betryggande lager med skyddsutrustning och tydliga riktlinjer för sjukhuspersonalen så har politikerna satsat våra skattepengar på genus, gender och sådant.
Och du behöver lära dig att sjukvård betalas med landstingsskatt till skillnad från det andra du nämner, alltså olika plånböcker och har inget med varandra att göra.

De landstingspolitiker som under de senaste 20 åren hade föreslagit att landstingsskatten skulle höjas för att sjukvården skulle ha några miljoner munskydd, skyddsrockar och 1000 respiratorer mm. liggande i förråd därför att det någon gång i en okänd framtid kan bli så att det kanske kommer en virusepidemi där det behövs hade troligen inte blivit omvalda, snarare utskrattade. Jag har inte sett något partis representanter föreslå något sådant, inkl. det som befinner sig längst till höger. Så klaga inte bara på de som har haft makten utan lika mycket på dem som du har röstat fram för att de ska göra det bra för dig.

tompas11 tompas11 skrev:
Varför åtalas de inte och ställs till rätta för att de är kackerlackor i mänsklig gestalt?
För att de flesta tycker att åsikts- och yttrandefrihet är bra och viktigt. Tydligen inte du, vilket ju är bra att veta för andra.

• Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är nog ungefär så de allra flesta resonerar. Även om man inte är direkt orolig för att förlora jobbet så gör osäkerheten kring framtida ekonomi att man avvaktar lite.
Ja, och just därför tycker nog också de flesta att regeringen gör rätt som inte stänger ner landet mer än nödvändigt. Vi ska alla bli smittade, bara inte samtidigt. Och under tiden ska vi försöka rädda så många jobb och företag som möjligt.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Folk måste våga komma ut för att handla. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll om man pumpar in flera miljarder till företagen och konsumenterna. De måste i första hand känna sig säkra för att spendera. Det gör de knappast nu när Coronavirus smittade kan lämna sina barn på skolan och ta bussen till jobbet.
De tar ju tester bara på sjukhus.
Vad har det med kopplingen mellan hälsa och ekonomi att göra?

optimum
P Putte 9497 skrev:
Slutjobbat hemifrån?
Det var förra veckan.
Jag hade lite hosta från en förkylning och då är man hemma och de som kan jobba hemifrån gör det då.
Därför var jag lite mer aktiv här på forumet på dagen.

optimum
T tanaris skrev:
Nu jobbar jag hemifrån, där använder jag inte en droppe handsprit. Inte för att snåla, men för att det inte behövs, åtminstone så länge ingen i familjen är sjuk. Det finns gott om tvål och ännu mer vatten. Men jag sitter inte isolerad, så efter att handling eller andra ärenden tvättar jag händerna. Undviker att peta mig i ansiktet under tiden jag är hemifrån.

De få gånger jag varit på kontoret har jag använt den handsprit som finns där när jag hämtat kaffe, annars bara tvål&vatten.

Det är klart det finns de som har större behov av handsprit, men jag tvivlar på att det är så många att t o m glycerinet tar slut.
Jag brukar använda handsprit när jag kommer ut från affären.
Då har jag tagit i dörrhandtag och betalautomater och vill inte bära eventuell smitta vidare in i bilen.
Väl hemma är det tvål och vatten som gäller.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Sthlm är bara tragiskt. Eftersom den största spridningen sker där bör man ju faktiskt stoppa alla resor till och från för tillfället, jag tror inte de fattar att de ska ge fan i att åka iväg under påsk heller.
SL har gjort bort sig totalt.
Kollar du webcam som finns på stureplan vs new york times square så var det för någon minut sen mer människor på stureplan än på times square,
Ja sa inte myndigheterna att man faktiskt skulle köra bil istället om man hade möjligheten?

Talade med en polsk förare idag. Det är fullproppat på båten, och det fanns inte en enda personbil hit så det går som tur är fortfarande godstrafik.
Här nere så är de flesta som kan jobba hemifrån hemma. Tågen är ganska tomma i rusning från vår by till grannbyn, brukar vara fullt.
Men vi lever ganska normalt ändå, för min del så är det knappt något som ändrat sig. Jag åker in ensam för att storhandla (kör 2 veckors) vid öppning, och vi besöker inte de allra äldsta.
Jobb stänger troligtvis inte ner då vi har att göra =) Vi är inte vanligtvis på ställen där folk samlas heller.

Hur ser det ut i sthlms gallerior ? Hörde av en vän att Väla Helsingborg var nästan säkrare att gå i än ute på stan, folktomt.
Det är säker inte lätt att som utsocknes förstå hur det funkar i storstan.....

Alla jag känner som kan, jobbar hemifrån. De flesta har gjort det redan innan det var rekommenderat.

Det är MYCKET färre människor på restauranger etc, mina vanliga lunchställen är nästan tomma så man kan utan trängsel äta där, om man vill. Normalt fullt med folk.

folk handlar och gör det dom behöver, men håller avstånd.

tunnelbana och buss var ok tills häromdagen när många turer drogs in. Plötsligt blev det trängsel igen i rusningstid och man borde avstå att åka.

överallt ser jag folk som anpassar sig och håller sig på sin kant. Ja, man är fortfarande ute men man håller sig för sig själv.

Givetvis finns det korkbollar som inte fattar (samma sak dör du bor, men är det en korkboll där så är det 100 här) och det finns mängder med folk som måste åka kommunalt till jobbet osv för att kunna ställa mat på bordet.

livet fortgår inte som vanligt i stockholm, om du på något märkligt vis fått det intrycket.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver hålla reda på tidslinjen, det blir lite konstigt att klaga på nån för att den inte har information som vid det tillfället inte var känd.

Och du behöver lära dig att sjukvård betalas med landstingsskatt till skillnad från det andra du nämner, alltså olika plånböcker och har inget med varandra att göra.

De landstingspolitiker som under de senaste 20 åren hade föreslagit att landstingsskatten skulle höjas för att sjukvården skulle ha några miljoner munskydd, skyddsrockar och 1000 respiratorer mm. liggande i förråd därför att det någon gång i en okänd framtid kan bli så att det kanske kommer en virusepidemi där det behövs hade troligen inte blivit omvalda, snarare utskrattade. Jag har inte sett något partis representanter föreslå något sådant, inkl. det som befinner sig längst till höger. Så klaga inte bara på de som har haft makten utan lika mycket på dem som du har röstat fram för att de ska göra det bra för dig.

För att de flesta tycker att åsikts- och yttrandefrihet är bra och viktigt. Tydligen inte du, vilket ju är bra att veta för andra.
Kilpp och klistra igen.
Det finns nog hjälp för det beteendet.
Synd du kunde fått svar av mig.

R
optimum optimum skrev:
Kilpp och klistra igen.
Det finns nog hjälp för det beteendet.
Synd du kunde fått svar av mig.
Vad har BirgitS klippt i ditt inlägg? Jag tycker 100% av vad du skrev är med.

Detta är dessutom ett mycket besynnerligt beteende av dig. Du är den enda jag stött på som inte kan hantera att någon inte svarat på allt du skriver. Alla andra verkar kunna hantera det ok. Om det är något handikapp du har så får du berätta så blir nog förståelsen större. Just nu känns det bara som en undanflykt för att slippa svara och få det att se ut som om det är någon annans fel.

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
R RoAd skrev:
Vad har BirgitS klippt i ditt inlägg? Jag tycker 100% av vad du skrev är med.

Detta är dessutom ett mycket besynnerligt beteende av dig. Du är den enda jag stött på som inte kan hantera att någon inte svarat på allt du skriver. Alla andra verkar kunna hantera det ok. Om det är något handikapp du har så får du berätta så blir nog förståelsen större. Just nu känns det bara som en undanflykt för att slippa svara och få det att se ut som om det är någon annans fel.
Jag svarar normalt sett inte heller på den typen av sönderhackade inlägg. Kräver en massa editerade om svaret ska bli bra, inte värt besväret.

Edit: Nu har ju Corona-krisen visat en mängd människor i forumet från sitt rätta sida (inlägg+likes), så ingen större förlust skulle jag säga.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
R
MultiMan MultiMan skrev:
Jag svarar normalt sett inte heller på den typen av sönderhackade inlägg. Kräver en massa editerade om svaret ska bli bra, inte värt besväret.
Sönderhackat är väl en sak, men att dela upp citaten för att svara specifikt på enskilda påståenden eller frågor måste ju ändå vara att föredra.

Om jag hade gjort som Optimum förespråkar i emailkonversationer i jobbet så hade det aldrig fungerat. I email har uppdelning varit standard så länge jag kan minnas. Varför skulle det vara annorlunda i forumformat?

• Gilla
windestal och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det var förra veckan.
Jag hade lite hosta från en förkylning och då är man hemma och de som kan jobba hemifrån gör det då.
Därför var jag lite mer aktiv här på forumet på dagen.
I dessa tider finns det inget som heter förkylning såvida du inte testats negativt för Corona. Jag förutsätter därför att du satte dig i självkarantän tills du blev frisk plus minst två dygn.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
A
N Noseone skrev:
Exakt därför är det viktigt att veta vilka som smittats och varför och inte göra som vissa, slänga rasistkortet i halsen på en för att man presenterar fakta.

Vilken fakta är det som du presenterade som inte kunde gjorts individanpassad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.