2 170 779 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu kommer en ny studie från Wuhan om att man kan bli smittad igen, för tidigt att säga vad konsekvensen är dock:
- https://omni.se/a/pLjQoj
- https://omni.se/a/pLjQoj
Nu jobbar jag hemifrån, där använder jag inte en droppe handsprit. Inte för att snåla, men för att det inte behövs, åtminstone så länge ingen i familjen är sjuk. Det finns gott om tvål och ännu mer vatten. Men jag sitter inte isolerad, så efter att handling eller andra ärenden tvättar jag händerna. Undviker att peta mig i ansiktet under tiden jag är hemifrån.optimum skrev:
De få gånger jag varit på kontoret har jag använt den handsprit som finns där när jag hämtat kaffe, annars bara tvål&vatten.
Det är klart det finns de som har större behov av handsprit, men jag tvivlar på att det är så många att t o m glycerinet tar slut.
pacman42 skrev:
Nej, det står att det inte går att säga det.
”Sjukhuschefen Wang Wei påpekar att det inte finns något som tyder på att de blev smittsamma andra gången och tillägger att studierna är relativt små och resultaten preliminära.”
Utifrån texten går det inte ens att utläsa om man är säkra på att personerna faktiskt var friska först för att sedan ha blivit sjuka igen när man testade dem.
Jag håller med dig att det är oroande men det är svårt att dra slutsatser då det var väldig dålig information som lämnats.
Jag håller med dig att det är oroande men det är svårt att dra slutsatser då det var väldig dålig information som lämnats.
Nu har man även i väst upptäckt vad Kineserna såg redan i januari, ärr på lungorna:
- https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ar-i-lungorna-hos-svart-sjuka-coronapatienter
Detta påminner om vad man såg hos SARS-patienter där många fick nedsatt funktion på lungorna efteråt, en del dog även av detta i efterhand.
Nu gäller detta de patienter som blivit svårt sjuka, dvs en mindre del av patienterna.
- https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ar-i-lungorna-hos-svart-sjuka-coronapatienter
Detta påminner om vad man såg hos SARS-patienter där många fick nedsatt funktion på lungorna efteråt, en del dog även av detta i efterhand.
Nu gäller detta de patienter som blivit svårt sjuka, dvs en mindre del av patienterna.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 340 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 340 inlägg
Jaha, nu kom första åtstramningen för frun som jobbar som ssk. Får gå över till skift/helg jobb istället för bara dagtid... Får känslan att de vill "spara" på personalen på hennes avdelning tills iva personalen är slutkörd. Blir nog att åka av om nån/några veckor...
Du har inget faktaunderlag som stöder påståendet att Sverige sköter detta dåligt. Visst får man kritisera, men det du främst ägnar dig åt är att sprida desinformation, obekräftade rykten och felaktiga fakta. Det är långt ifrån samma sak som att kritisera.L Lars48 skrev:Det finns inte bara Ryska trollfabriker, det finns Norska oxå. När du ändå är på gång och vill markera alla som kritiserar Sveriges dåliga sätt att begränsa smittspridningen.
När ska du öppna ögonen och begripa att det är något allvarligt fel med det sättet att Sverige hanterar Coronavirus spridningen. Sverige sköter sig sämst jämfört med alla andra länder.
Tegnell sade så här igår i en intervju efter presskonferensen:B b8q skrev:
"Stockholm ligger på en jobbig men inte katastrofal nivå, ju längre vi kan hålla den, desto bättre"
Dvs han är väl medveten om att det kan hända saker, men så länge vi inte behöver stänga ner är det bra om vi slipper. Vi får hålla koll på utvecklingen timme för timme, dag för dag.
Ett sätt att tillfälligt lösa delar av bostadskrisen samtidigt som man räddar några hotell. Det är ju många som är hemlösa på pappret som faktiskt har pengar.5 50procent skrev:
Det är mycket klokt av dig att göra så om du mår bra av det. Om du däremot får panik av det och känner att det kanske ändå inte räcker till bör du fundera lite på om du kanske överreagerar när du har striktare hygienrutiner än vad de har på infektionsklinikerna...L Lars48 skrev:Jag har mask när jag går och handlar. Nu handlar jag inte mycket eftersom vi har stor handlat för ett par veckor sen. Alla förpackningar rengörs med diskmedel och desinfektionsmedel. Om det går att ta ut innehåller från förpackningen typ flingor i plast påse då gör jag det och kastar kartongen. Allt jag handlar hamnar i garaget först. Jag tar in de en i taget och rengör. Det tar tid men just nu har jag gott om tid. Jobbar hemifrån och åker inte till jobbet oavsett vad arbetsgivaren vill. Hellre går på a-kassa än att åka till jobbet.
Nej, det är supersmart!L Lars48 skrev:
För tack vare presentkorten får de lokala aktörerna pengar NU, men ingen behöver handla förrän faran är över!
Vi har skickat ut tipset att sälja presentkort och starta webshop (som vi just nu bjuder på gratis i tre månader för att rädda dem) till alla våra kunder!
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
optimum skrev:
Nästa tipps blir väl att göra glycerol själv av matolja och ugnsrengöringsmedel, på köpet får du tvål med? Rkarlsson skrev:
Men, man kan skaka i motsvarande mängd matolja direkt i spriten, har inte riktigt samma effekt som glycerol eftersom det inte binder vatten men bättre än ren sprit. Annars används ju urea med för att hindra uttorkning, så kanske späda spolarvätskan med urin
edit: men kanske bättre med AdBlue än urin, innehåller 30% urea, och så kan man ju köpa det på ¨samma ställe som spolarvätskan
Samerna är inte trångbodda, så det är tämligen obehövligt. Dessutom har de egna nyhetsprogram där informationen går ut, plus att alla svenska samer (tyvärr får man kanske säga) kan alldeles utmärkt svenska.N Noseone skrev:Eftersom mitt inlägg om information på somaliska från Sveriges Radio inte fick va kvar formulerar jag om det lite.
Informationsspridning är tydligen viktigt för att begränsa smittspridningen.
Vilka andra språk och områden bör staten försöka sprida information till?
Skall de trycka upp lappar på samiska (som ju är ett minoritetsspråk) och åka runt på snöskoter i Lappland för att få ut informationen?
Vad ser ni andra för potentiella riskområden för smittspridningen?
Somalierna som grupp har ett hälsoproblem generellt, inte bara just nu. Det är ju även där det är lägst vaccinationsgrad, då föreställningen om autism pga vaccin lever mycket starkt i denna grupp och informationen sprids till stor del med mun-mot-mun-metoden kvinnor emellan. Graden av analfabetism bland somaliska kvinnor är med svenska mått mätt mycket hög så väldigt mycket av den officiella information som faktiskt når dem kommer via barnen.
Detta är ett integrationsproblem som orsakades av att man när de flesta ur denna grupp anlände så fick man full föräldrapenning för varje barn under åtta år, och många barn har varit vanligt bland dem. Om de då redan hade tre barn när de kom och sedan får ett eller två till, så är det ju uppemot 1,5 års barnledighet för varje barn och det börjar inte räknas förrän de beviljats asyl. Som föräldraledig får man inte gå på SFI, vilket innebär att en kvinna med 4 barn som fått vänta 2 år på asyl blir hemma 6-7 år innan de får möjlighet att börja läsa svenska. Vid det laget kanske man tycker att det inte är någon större idé, om man tycker att vardagen funkar ändå.