2 168 475 läst · 32 467 svar
2168k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ett presentkort gäller ju i tio år om det inte står annat.L Lars48 skrev:Idioti har inga gränser.
Här delar man ut presentkort för att gå på kroger och samlas i cafeer!
Gratis presentkort till alla kommunanställda i Ludvika
Ludvika kommun ger alla anställda ett presentkort för att stötta lokala krögare och butiker, skriver Dalarnas-Tidningar.
– Det tror vi är en lite vinn-vinngrej i den här situationen att vi gynnar lokal handel och lokala restauranger och kaféer. Vi har pratat om en hundring per presentkort, säger kommunalrådet Leif Pettersson (S) till tidningen.
Mellan 2 500 och 2 800 personer som är fast anställda eller har jobbat åt kommunen i minst sex månader under det senaste året berörs.
Presentkortsutdelningen är en del av ett större stödpaket som samtliga 15 kommuner i Dalarnas län har enats om.
Om kommunen köper presentkort så får ju näringsidkarna in kapital att kunna överleva ett tag till. Och jag kan tänka mig att man kan ta takeaway på presentkortet eller nyttja det om nån månad om man så vill det.
Så jag ser det som en fin gest.
Det ger mer för oss om de stänger av sthlm innan påsk så att sydöstra skåne slipper smittan. Vansinne att sj kör mellan sthlm skåne fortfarande.
Arrogant och oansvarig är den rådande attityden mot coronan.
Som djurägare vet jag att corona muterar och tar sig fram mellan arter och muterar till dödlig inom arter.
Då tjafsar en del om presentkort. Jag fattar tyvärr inte förhållningssättet hos dessa personer som säkert valt virke och spik till sitt skjul med största omsorg.
Som djurägare vet jag att corona muterar och tar sig fram mellan arter och muterar till dödlig inom arter.
Då tjafsar en del om presentkort. Jag fattar tyvärr inte förhållningssättet hos dessa personer som säkert valt virke och spik till sitt skjul med största omsorg.
Eftersom mitt inlägg om information på somaliska från Sveriges Radio inte fick va kvar formulerar jag om det lite.
Informationsspridning är tydligen viktigt för att begränsa smittspridningen.
Vilka andra språk och områden bör staten försöka sprida information till?
Skall de trycka upp lappar på samiska (som ju är ett minoritetsspråk) och åka runt på snöskoter i Lappland för att få ut informationen?
Vad ser ni andra för potentiella riskområden för smittspridningen?
Skall de trycka upp lappar på samiska (som ju är ett minoritetsspråk) och åka runt på snöskoter i Lappland för att få ut informationen?
Man behöver inte åka skoter, det räcker med att slå på TV:n 17:30 och titta på Oddasat, alternativt lyssna på Sameradion (Sveriges radio). Du har skrämmande lite koll på ditt eget land.N Noseone skrev:Eftersom mitt inlägg om information på somaliska från Sveriges Radio inte fick va kvar formulerar jag om det lite.
Man ska naturligtvis sprida information på de språk som invånarna förstår.
Du får gärna länka källhänvisning på att denna som är aktuell idag smittar från människa till djur. En trovärdig också som enbart gäller 19. Jag läser gärna om den.Igen skrev:Arrogant och oansvarig är den rådande attityden mot coronan.
Måste vara en tillfällighet att både du och sd företrädare alltid blandar in samer när ni skall hetsa mot invandrare.N Noseone skrev:Eftersom mitt inlägg om information på somaliska från Sveriges Radio inte fick va kvar formulerar jag om det lite.
Har du någon länk till där ja
Stockholm är en historia för sig. Sj kör mot alla möjliga hål till och från Stockholm. Många företag som har anställda som bor i Västerås, Uppsala eller Nyköping har inga planer att be de stanna hemma. De är välkommen att åka till jobbet. Buss trafiken drog Sl ner till hälften så att bussarna blev överfyllda. Ikväll hörde jag iofs att Sl har ångrat det så djupt och ska återställa trafiken snarast. Trängselskatten trodde jag att kommunen tar bort. Det gjorde de inte utan just nu gäller högsäsong taxa för trängselskatten. Förmodligen för att folk ska helst föredra att åka kommunalt. Det hela är så komiskt så inte sant.? Rkarlsson skrev:Ett presentkort gäller ju i tio år om det inte står annat.
Om kommunen köper presentkort så får ju näringsidkarna in kapital att kunna överleva ett tag till. Och jag kan tänka mig att man kan ta takeaway på presentkortet eller nyttja det om nån månad om man så vill det.
Så jag ser det som en fin gest.
Det ger mer för oss om de stänger av sthlm innan påsk så att sydöstra skåne slipper smittan. Vansinne att sj kör mellan sthlm skåne fortfarande.
Jag vet inte om jag ska skratta åt det eller gråta.
Redigerat:
Om du går på A-kassa behöver du inte jobba hemifrånL Lars48 skrev:Jag har mask när jag går och handlar. Nu handlar jag inte mycket eftersom vi har stor handlat för ett par veckor sen. Alla förpackningar rengörs med diskmedel och desinfektionsmedel. Om det går att ta ut innehåller från förpackningen typ flingor i plast påse då gör jag det och kastar kartongen. Allt jag handlar hamnar i garaget först. Jag tar in de en i taget och rengör. Det tar tid men just nu har jag gott om tid. Jobbar hemifrån och åker inte till jobbet oavsett vad arbetsgivaren vill. Hellre går på a-kassa än att åka till jobbet.
Sthlm är bara tragiskt. Eftersom den största spridningen sker där bör man ju faktiskt stoppa alla resor till och från för tillfället, jag tror inte de fattar att de ska ge fan i att åka iväg under påsk heller.L Lars48 skrev:Stockholm är en historia för sig. Sj kör mot alla möjliga hål till och från Stockholm. Många företag som har anställda som bor i Västerås, Uppsala eller Nyköping har inga planer att be de stanna hemma. De är välkommen att åka till jobbet. Buss trafiken drog Sl ner till hälften så att bussarna blev överfyllda. Ikväll hörde jag iofs att Sl har ångrat det så djupt och ska återställa trafiken snarast. Trängselskatten trodde jag att kommunen tar bort. Det gjorde de inte utan just nu gäller högsäsong taxa för trängselskatten. Förmodligen för att folk ska helst föredra att åka kommunalt. Det hela är så komiskt så inte sant.
Jag vet inte om jag ska skratta åt det eller gråta.
SL har gjort bort sig totalt.
Kollar du webcam som finns på stureplan vs new york times square så var det för någon minut sen mer människor på stureplan än på times square,
Ja sa inte myndigheterna att man faktiskt skulle köra bil istället om man hade möjligheten?
Talade med en polsk förare idag. Det är fullproppat på båten, och det fanns inte en enda personbil hit så det går som tur är fortfarande godstrafik.
Här nere så är de flesta som kan jobba hemifrån hemma. Tågen är ganska tomma i rusning från vår by till grannbyn, brukar vara fullt.
Men vi lever ganska normalt ändå, för min del så är det knappt något som ändrat sig. Jag åker in ensam för att storhandla (kör 2 veckors) vid öppning, och vi besöker inte de allra äldsta.
Jobb stänger troligtvis inte ner då vi har att göra =) Vi är inte vanligtvis på ställen där folk samlas heller.
Hur ser det ut i sthlms gallerior ? Hörde av en vän att Väla Helsingborg var nästan säkrare att gå i än ute på stan, folktomt.
Enligt så ska vi sluta läsa Aftonbladet.Claes Sörmland skrev:Sprid inte sånt där. Det är så mycket enklare om du tittar på presskonferensen istället för gissar utifrån Aftonbladets vinklar (Tegnell är först i videon):
[media]
Här är min transkription av relevant segment:
"Om vi då går över till Sverige så... har vi för närvarande ett rätt stabil situation - kan man säga - eh... vi har strax mellan 100 och 200 fall dagligen nu sen mer än en vecka tillbaks. Ehm... Vi ser en viss ökning av antalet fall över 70 som följer den allmänna utvecklingen."
OK får stå för dig.
Glycerol är slut.? Rkarlsson skrev:Recept
• Späd ut omkring 35 centiliter T-röd eller spolarvätska med cirka 15 centiliter kranvatten. Häll också i cirka 1 centiliter glycerol (finns att köpa på apotek) för att huden inte ska bli uttorkad.
T-röd finns att köpa. Glycerol finns på vissa butiker. Men inget nödvändigt om du kör med hudkräm efter.
Men måste du ha handspriten egentligen? Du kan inte tvätta händer väldigt noggrannt? Alla som köpt upp all handsprit är egoistiska och borde tvingas att skänka till sjukvården istället. (de som har månader av lager, samma gäller skithuspapper)
ps, här är det chill och snart kommer 08orna till skåne för att sprida mer skit
Precis som handsprit, munskydd och toa-papper.
Ge gärna en länk till var glycerol går att köpa så får många panik att köpa därifrån.