Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tanaris skrev:
Du skrev, ordagrant, "Nej detta är bara ännu ett exempel på att Sverige uppenbarligen inte kan tänka framåt och ta höjd för något utöver det vanliga."

Vänligen peka på var jag har hyllat FHM, så ska jag bemöta dina halmgubbar.

Är det inte FHM uppgift att planerar för vaccinet? OK det kanske är regionerna? Den som inte har gjort det har i vilket fall fejalt.

Nej jag menar inte kungahuset eller polisen eller ens postnord med Sverige här. Det borde en 3-åring förstå

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Mycket som skiljer då från nu men faktum är att förare som känner sig säkra och odödliga tar större risker, frågor på det? :)
Men ändå dör det så mycket färre i trafiken nu. Trots all trygghetsinvaggande utrustning. Varför är munskydd även i detta fall undantagna, till och med din egen liknelse?

Staffan

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Blir det öl med Staffan så hänger jag gärna på !!! :beer: :heart: :cool:
För min del är du välkommen till Sjuan. Jocke bjuder!

Staffan

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte FHM uppgift att planerar för vaccinet? OK det kanske är regionerna? Den som inte har gjort det har i vilket fall fejalt.

Nej jag menar inte kungahuset eller polisen eller ens postnord med Sverige här. Det borde en 3-åring förstå
Är det inte bättre om du formulerar dig så att alla förstår och inte bara treåringar?

Nåja, då har vi rett ut det, iallafall. När kan jag förvänta mig att du återkommer med svar på min andra fråga?

Ulltand Ulltand skrev:

Det borde väl vara vaccinsamordnarens uppgift kan man tycka. Han är anställd på uppdrag av regeringen, så varken FHM eller Regionerna.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/han-blir-sveriges-vaccinsamordnare/

Men inte ens han kan trolla. Vad menar du att han skulle ha gjort, som vore rimligt och genomförbart, för att skaka fram en massa läkare och distriktssköterskor som kan släppa allt annat under 2021 och bara vaccinera?

(Och Ja, jag kan hålla med dig om att det borde vara lätt att lära sig att ge en vaccinspruta, men jag är lekman och om expertisen i Vårdförbundet säger annat så är jag villig att tro dem. De borde veta bättre än jag, och man vill ju inte drabbas av Dunning-Kruger).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
LOL ja det behövs så klart en lång högeskoleutbildning för ge en spruta :) Tror du på det själv?

Min 85 åriga mor har allergichocksprutor hon kan ge till sig själv efter 15 utbildning.

Nej detta är bara ännu ett exempel på att Sverige uppenbarligen inte kan tänka framåt och ta höjd för något utöver det vanliga.

Å andra sidan har ju Tegnell förkunnat att vaccin ligger långt fram i tiden och knappast är lösningen.
Kanske därför planeringen är skakig?
Om du hade tagit dig tid att lyssna på inslaget på 2 minuter som länken gick till så hade du vetat att enda alternativet till att använda en distriktssköterska är att använda en läkare + en sjuksköterska. Det kräver alltså mycket mer resurser att inte ha distriktssköterskor.

i detta fallet behövde du inte ens läsa det man länkade till, men du brydde dig inte ens om att lyssna på det.

Hur kan du tro att du vet allting om du varken läser eller ens lyssnar på någonting?

Märkligt...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:

Men hallå, du skulle ju bara smutskasta FHM men nu smutskastar du ju regionerna också. Du om någon borde kunna hitta nån vinkel där FHM gjort fel även här. Du börjar väl inte tappa stinget? ;)

Jahapp. Dagens munskydd-spaning.

Blev tvungen att åka till Ikea för att köpa de sista julklapparna. Det var väldigt glest med folk, skulle gissa på under 30-40 pers. Jag såg totalt 6 personer med munskydd. Av dessa var 2 den blå enkla fyrkantiga som tandhygienisten har. 2 var uppenbart hemsydda i tyg, och resten var den lite lyxigare formsydda i tyg. En hade ett mönster som såg ut som en överklasstants halsduk.

Alla utom en var yngre människor i 25-30-årsåldern. Den äldre personen var 70 + och satt på en bänk med munskyddet (blått/fyrkantigt) dinglande runt ena örat. Under tiden (max en minut) jag betraktade honom hann han klia sig på näsan och runt munnen flera gånger.

En hade stort skägg som munskyddet liksom hängde på i nederkant, som att det fick kämpa för att täcka både näsan och hakan samtidigt.. Blått engångsmunskydd..

En kom och ställde sig precis bredvid mig och frugan, och tydligen så måste man ta av sig munskyddet (hemsytt i tunnare vitt tyg) när man luktar på doftljus för det gjorde den här kvinnan. Riktigt bökade ner nosen i ljusen så hon nuddade glasen flera gånger och däremellan så petade hon sig på näsan och kliade runt där masken suttit flera gånger.

Tjejen med vad som verkade vara det "lyxiga märkesmunskyddet" slog sig ner vid bordet bredvid mig när jag intog den traditionsenliga korven vid utgången. Hon tog av sig munskyddet och lade det på bordet, som kanske var en meter från vårat, trots att det fanns flera lediga bord med större avstånd till alla. Sen sprang hon runt och trängdes med folk vid läsk- och ketchup-dispensern innan hon slutligen satte sig och åt upp sin korv. Sen var det munskydd på, utan nån som helst känsla för var hon tog på det.

För övrigt så fick frugan handla korven, och medan jag stod vid sidan av och väntade kom en grabb vars mamma också shoppade loss på korvarna, och parkerade sig själv och kundvagnen precis bredvid mig. Så nära att det varit obekvämt innan coronan. Killen har en svart t-shirt med vitt tryck på ryggen, som det står "Håll avstånd" på. :rolleyes:

Så, summa summarum, 6 pers med mask, 4 hade missförstått hur man använder dem.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är bara en realitet och förhoppningen är att vi skall bli bättre.

Vad får du ut av att vara nationalist och försvara misstag efter misstag till vilket pris som helst?
Inget blir bättre av att du skriver i den här tråden. Vad har fått dig att tro att du påverkar regering, myndigheter, regioner osv. genom att skriva här?

Jag är vare sig nationalist eller försvarar allt som FHM har gjort men jag har inget behov av att hålla på och gnälla och klaga på på dem. Beslut som är tagna får man leva med. För framtiden gäller de utredningar etc. som IVO, kommissioner och andra granskare kommer fram till. Helt oväsentligt vad som skrivs i den här tråden.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är en realitet att Sverige är sämst i världen på Corona.
Nej, det är det inte. Du bara hittar på och gissar.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
B b8q skrev:
Det borde väl vara vaccinsamordnarens uppgift kan man tycka. Han är anställd på uppdrag av regeringen, så varken FHM eller Regionerna.
[länk]
Men inte ens han kan trolla. Vad menar du att han skulle ha gjort, som vore rimligt och genomförbart, för att skaka fram en massa läkare och distriktssköterskor som kan släppa allt annat under 2021 och bara vaccinera?

(Och Ja, jag kan hålla med dig om att det borde vara lätt att lära sig att ge en vaccinspruta, men jag är lekman och om expertisen i Vårdförbundet säger annat så är jag villig att tro dem. De borde veta bättre än jag, och man vill ju inte drabbas av Dunning-Kruger).
Som jag har uppfattat det så är det så här (men jag kan ha missförstått något):

Vaccinsamordnarens roll är att delta i EU:s arbete med att få fram avtal med vaccintillverkare centralt, att få till svenska avtal och att se till att vaccintillverkarna levererar vaccinet till ett centralt lager i Sverige. Han ska dessutom se till att Norge får vacciner via EU och Sverige, eventuellt även Schweiz. Det är just för det stora EU-arbetet som det har ansetts vara bra att han är placerad i Genève (tror jag det var).

FHM är ansvariga för detta centrala lager och för transporter från det till 24 knutpunkter utspridda i de 21 regionerna (normalt en knutpunkt per region men vissa vidsträckta har fått två knutpunkter). De håller alltså på att upphandla lager och transporttjänster sen ett tag.

Regionerna är ansvariga för transporter från dessa 24 knutpunkter till de ställen där de väljer att vaccinera. De är också ansvariga för själva vaccineringen.

Vaccinerna verkar vara förpackade i flaskor som innehåller typ 5-10 doser per flaska.

Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
allergichocksprutor hon kan ge till sig själv
Jag är tveksam till att du kan jämföra en förfylld injektionspenna typ EpiPen, som har failsafe-konstruktion där kanylen inte kan annat än träffa muskel i låret med en injektionsspruta som ska monteras med kanyl och separat ampull. Vaccinet verkar i alla fall komma i doser men jag vet inte om man måste "dra upp" rätt mängd i kolv eller om det monteras i ett färdigt system?
Kanylen ska ju sedan måttas rätt i armen för att inte träffa annat än muskel och det är inte helt lätt att våga sätta spruta i en nervös person som man har ett medicinskt ansvar för att de får injektionen rätt och med inte för stort obehag.
En hand håller en oöppnad EpiPen med en symbol på förpackningen som indikerar medicinsk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Vaccindos" av typen som måste förvaras i specialfrys. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ar-superfrysarna-for-coronavaccinet

Jag tror jag skiter i att vaccinera mig om alternativet är att kabinpersonalen från SAS sätter sprutan i mig för att få det avklarat innan sommaren...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag anmäler mig härmed som frivillig till att sätta sprutan i Ulltand.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är en realitet att Sverige är sämst i världen på Corona.
Du är ju helt besatt...

• Gilla
  • Haha
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
""Omvärlden jublar åt vaccinframgångarna – och bygger skyndsamt infrastruktur för att massvaccinera befolkningen.

I Sverige varnar i stället Folkhälsomyndigheten för att vaccin inte är lösningen på pandemin.

Samtidigt höjs röster för att vårens testkaos kan upprepas med vaccineringen.""

https://www.expressen.se/nyheter/osakerheten-runt-vaccinet-darfor-sticker-sverige-ut/

Ja så blir det när men inte kan pudla. Borde vara lätt att säga " Vi hade fel" men när det ligger snart 7000 döda i potten blir det omöjligt.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.