Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
Förstår helt klart hur du tänker men anledningen till att företag kommer att gå omkull är just rädslan för smittan och de sätt som vi försöker skydda oss på.

Självklart måste företagen överleva men får vi inte först stopp på smittan så kommer de flesta företagen inte att göra det.
Problemet är att om du stoppar smittan mha allt för kraftiga isoleringsåtgärder blir det väldigt många konkurser. Vilket vi ju vet leder till många dödsfall. Vi måste dämpa smittan lagom mycket och samtidigt hålla fart på samhället.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
T
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Antar att det var ett inlägg riktat till mig?
Jo jag har snart varit hemma i två veckor pga barn med symptom samt mig själv och jag är medveten om varför och jag följer alla rekommendationer.
Det jag ville säga med mitt inlägg men som ingen verkar ha uppfattat är:
Att om man har legat hemma med en kraftig förkylning influsensa etc så är immunförsvaret nedsatt under en period. Om man då blir smittad med Covid-19 som man kanske bara skulle få en lättare förkylning av i bästa fall så kan den slå hårdare då immunförsvaret inte är så starkt. Dvs det är bara att hoppas att man lyckas att hålla sig ifrån den under tiden immunförsvaret är nedsatt.
Nej. Det var inte specifikt riktat mot dig. Tyckte det fanns lite antydan generellt i några inlägg utan att peka ut några och därför kändes det värt att upprepa sådant som borde vara "sunt förnuft".
Det är det enda vi har att gå på just nu.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att du också känner några som har corona men som inte är medvetna om det eftersom de inte har några riktiga symptom
Det kan jag skriva under på. En kollega till mig blev testad i samband med smittspårning för någon vecka sedan. Han var smittad och hade endast haft lite huvudvärk och nu har han bara lite snuva. Hela kontoret är i karantän pga detta. Skillnaden mot influensa vad man har läst och hört är att betydligt fler blir riktigt svårt sjuk i jämförelse med influensa. Dessutom finns det en video ute på 1177 där en tjej beskriver lite hosta och trötthet som symptom.

D Daniel 109 skrev:
Den statistik du baserar dina siffror på är konstaterade fall. De lindriga fallen konstateras aldrig. Vilket medför att dina siffror blir för höga.
Antagligen, men det är de siffror vi har. Poängen är att det är stor andel som behöver intensivvård av alla konstaterade fall.

T Thomas' skrev:
Dina siffror är irrelevanta då dom ej är förankrade i det verkliga antalet smittade. Du hävdar tex att "vara speciellt kul och definitivt ingen "vanlig influensa"," men allt talar rakt emot vad du påstår.

"Detta backas upp av en amerikansk studie, genomförd av forskare på Columbia University i New York, där 86 procent av alla coronasmittade inte uppvisade några symptom, skriver Daily Mail."

Så om jag också slänger ut lite siffror hej vilt och skjuter från höften så ger det följande, smittade: 1439/0,14= 10278 potentiellt antal smittade, döda= 11, 11/10278= 0,001 dödlighet.
Vad bra att skjuter lite från höften.
Men tyvärr är rapporterna tvärtom och det är konstaterat att en stor del av smittade kräver intensivvård på ett sätt som en förkylning inte kräver. Eller du kanske menar att förkylning är samma sak som lunginflammation?
Att det framförallt drabbar äldre är fakta och gäller de flesta sjukdomar och är fakta så det behövs knappast diskuteras.
Forskarna placerar detta i samma dödlighet/farlighet som spanska sjukan, inte en säsongsinfluensa.
Såhär ser data ut, sedan kan vi hoppas att det blir annorlunda.
Med det sagt tror jag faktiskt Sverige gör helt rätt just nu som tar det förhållandevis lugnt och inte stänger ner på samma sätt som övriga världen. Jag tror att det gäller att balansera vad vi klarar av utifrån vår bantade sjukvård med den skada som en total nerstägning kommer göra på vår ekonomi.

• Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
G guggen skrev:
Men tyvärr är rapporterna tvärtom och det är konstaterat att en stor del av smittade kräver intensivvård på ett sätt som en förkylning inte kräver. Eller du kanske menar att förkylning är samma sak som lunginflammation?
Att det framförallt drabbar äldre är fakta och gäller de flesta sjukdomar och är fakta så det behövs knappast diskuteras.
Forskarna placerar detta i samma dödlighet/farlighet som spanska sjukan, inte en säsongsinfluensa.
Med det sagt tror jag faktiskt Sverige gör helt rätt just nu som tar det förhållandevis lugnt och inte stänger ner på samma sätt som övriga världen. Jag tror att det gäller att balansera vad vi klarar av utifrån vår bantade sjukvård med den skada som en total nerstägning kommer göra på vår ekonomi.
Jag håller med dig men tyvärr hjälper ju det inte särskilt mycket att Sverige låter bli att stänga ner allt när alla andra länder rutomkring gör det. Vi lever i en väldigt global ekonomi.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
T
G guggen skrev:

Jag besparar mig kraxade olyckskorpar som dig.

https://www.svt.se/nyheter/inte-varre-an-en-svar-influensasasong

• Älska
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nej, det finns ingen seriös forskare som kan uttala sig tvärsäkert om det.

F f91jsw skrev:
Nej, det finns ingen seriös forskare som kan uttala sig tvärsäkert om det.
Ingen har påstått det.

T Thomas' skrev:
Jag besparar mig kraxade olyckskorpar som dig.

[länk]
Johan gav en mkt bra intervju igår och är mycket rimlig i sina bedömningar vad jag har hört om de som har haft med han att göra.
Men det där är ett lösryckt citat.
Det vore bättre om du såg hela inslaget och inte bara tar till dig lösryckta meningar.

Trevligt att jag får vara olyckskorp ibland, ser mig annar som ytterst modest korp i dessa dagar och är en av de få som inte föreslår panik här. Men däremot jobbar jag i ett globalt företag och ser detta dagligen i närbild och tillsammans med den lilla data vi har så kommer jag otroligt nog fram till slutsattsen att det inte är en förkylning.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är att om du stoppar smittan mha allt för kraftiga isoleringsåtgärder blir det väldigt många konkurser. Vilket vi ju vet leder till många dödsfall. Vi måste dämpa smittan lagom mycket och samtidigt hålla fart på samhället.
Håller med

• Gilla
guggen
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Och hur håller vi igång samhället?

I butiker är det nästan stendött redan.
Var på NK i Stockholm i lördags och det var mer personal än kunder.
Väldigt glest med folk ute på gatorna. Kl. 11 såg ut som vi gått ut kl 9
Vi åt lunch på stan och max 10-20% mot en normal lördag.
Utan kraftfull åtgärder är det kört.
Läste att man avråder för resor till våra storstäder.

Så vad är ditt råd till folket?

Många mindre företag kommer troligen gå under om det fortsätter så här.
Vi kanske gjorde fel som trotsade och var ute och handlade, åt och umgicks. Några öl och cava blev det på em. 742kr gott.

Edit: för oss 4 personer

optimum optimum skrev:
Och hur håller vi igång samhället?
Så vad är ditt råd till folket?

Många mindre företag kommer troligen gå under om det fortsätter så här.
Vi kanske gjorde fel som trotsade och var ute och handlade, åt och umgicks. Några öl och cava blev det på em. 742kr gott.
Jag har inga egna råd, utan säger som de andra:
Fortsätt handla det du brukar handla. Köp hämtmat om du brukar äta ute. Ring och beställ, hämta upp och betala med Swisch. Köp presentkort.
Ni gjorde helt rätt som stöttade dem, så länge ni inte tillhör riskgrupper eller träffar folk som gör det.

En uppskattning som min kollega gjorde efter samtal vid ett kundbesök var att ca 75% av människorna bara är borta just nu. Men flera lunchrestauranger säljer färdigpackade lunchlådor istället för buffé tex.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Detta dök upp i mitt flöde precis:

Det här vet vi om de som intensivvårdas för coronaviruset i Sverige just nu:
• Den yngsta hittills som intensivvårdats är 27 år
• Hittills har totalt 41 patienter vårdats på intensivvårdsavdelning efter att ha smittats i Sverige
• Medelåldern på de intensivvårdade är drygt 63 år. Den äldsta som vårdats är 84 år
• Männen utgör en majoritet av fallen

Källa: Folkhälsomyndigheten

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.