Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Och vad skulle hända efter 3-4 månader då, menar man? Viruset finns ju kvar i världen, så fort vi öppnar gränserna och börjar våra utlandsresor igen så skulle det hela börja om. Fast visserligen nu med några som redan haft det.

Det här är ju argumentet som gör att en "kort" total stängning inte kommer bli just kort. När det bara fanns i Kina kan det ha fungerat. Då fanns det ju bara smitta på ett ställe. Dock gjorde det ju inte det. Smittan smet ju ut?

Skulle vi stänga ner ALLT skulle vi ändå behöva ha en stark karantän för att det inte skulle komma tillbaka. Kina kunde inte klara av att stänga in det utan att det spred sig över hela världen. Tror någon att HELA VÄRLDEN skulle klara det? Så karantän under lång tid är nog mer realistiskt. Den karantänen skulle dessutom ändå döda massor av företag.

Vad är då bästa vägen framåt? Ingen aning. Vi kan nog bara hoppas att de totala antalet smittat i världen är minst en tiopotens högre än det officiella, gärna ännu många fler. Då är dödligheten mycket mindre än vad man kan anta i de mest mörka beräkningar som vi ser här.

Sen får vi nog ändå komma ihåg att det inte är någon som egentligen är gärningsman här, det är en sjukdom som tyvärr finns redan i vårt samhälle. Vad vi än gör så kommer det inte bara försvinna snabbt, vad vi än gör.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sen när det gäller IVA vård med respirator så är det inte heller alla äldre som klarar av den påfrestning en sådan behandling innebär. Man måste således göra en bedömning efter odds att klara sig. Hög ålder och flera underliggande sjukdomar är en klar nackdel. En respirator är inget som räddar en om man är skröplig.

• Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Portugal, där jag bor, har ju drabbats sent. Det innebär att regeringen och myndigheterna har haft en längre tid för att förbereda sig.

Dock tror jag att det är viktigt att EU, alla länder i EU, kommit överens om gemensamma riktlinjer, men givetvis anpassade till de olika situationerna i EU-länderna.

Ett gemensamt EU-beslut att stänga de yttre gränserna är positivt. Tyvärr har det inte varit så mycket mer beslut. Tror det är oerhört viktigt att EU har en gemensam policy. Och delar kunskap och resurser med varandra.

Här i Portugal gick regeringen ut med ett meddelande att transportnäringen är påverkad. Livsmedelsproduktionen i landet räcker till 50% av försörjningen, resten kommer från utlandet, en stor del från Spanien, och den största delen från EU. Med problem med transporter pga att chaufförer är sjuka i Portugal och hela EU betyder det att livsmedelsförsörjningen är hotad.

Detta gäller hela EU, även Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hemmakatten
Silver78 Silver78 skrev:
Sen när det gäller IVA vård med respirator så är det inte heller alla äldre som klarar av den påfrestning en sådan behandling innebär. Man måste således göra en bedömning efter odds att klara sig. Hög ålder och flera underliggande sjukdomar är en klar nackdel. En respirator är inget som räddar en om man är skröplig.
Visst, en respirator/ventilator är en skrämmande, panikskapande åtgärd om man är vaken. De flesta blir nedsövda vid en sådan åtgärd. Men frågan är om man har resurser att söva alla som behöver respirator framöver.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Portugal, där jag bor, har ju drabbats sent. Det innebär att regeringen och myndigheterna har haft en längre tid för att förbereda sig.

Dock tror jag att det är viktigt att EU, alla länder i EU, kommit överens om gemensamma riktlinjer, men givetvis anpassade till de olika situationerna i EU-länderna.

Ett gemensamt EU-beslut att stänga de yttre gränserna är positivt. Tyvärr har det inte varit så mycket mer beslut. Tror det är oerhört viktigt att EU har en gemensam policy. Och delar kunskap och resurser med varandra.

Här i Portugal gick regeringen ut med ett meddelande att transportnäringen är påverkad. Livsmedelsprodukten i landet räcker till 50% av försörjningen, resten kommer från utlandet, en stor del från Spanien, och den största delen från EU. Med problem med transporter pga att chaufförer är sjuka i Portugal och hela EU betyder det att livsmedelsförsörjningen är hotad.

Detta gäller hela EU, även Sverige.
Jag håller med om att det är bra om EU kan hjälpa länderna att ha ett gemensamt angreppssätt på den här krisen. Dock tror jag inte på reseförbud. Inte strikta sådana i alla fall. Vad kommer de hjälpa när vi redan har omfattande smittspridning inom EU?

• Gilla
fridde och 1 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Det verkar som att det inom kort kommer att göras slumpvisa test ute bland befolkningen. Det ska bli intressant att se om det kan ge fingervisning om det är 10 eller 100 gånger så många fler som är smittade än vad statistiken visar. [länk]

100 ggr vore rena drömmen, för då är det en så mycket mindre del som behöver sjukvård!

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Visst, en respirator/ventilator är en skrämmande, panikskapande åtgärd om man är vaken. De flesta blir nedsövda vid en sådan åtgärd. Men frågan är om man har resurser att söva alla som behöver respirator framöver.

Fast det handlar om att man får inte vara för skör, för då överlever man inte respiratorn i sig.

Redan idag gör man avvägning om utfallet kommer bli annorlunda med hjälp av respirator. Med tanke på ev kris framöver så kommer den prioriteringen vara ännu tuffare då det saknas enheter till alla.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I Sverige har vi inte så många respiratorer lediga, så det kräver nog tyvärr
inte så stora resurser att använda alla.

Nu skrev jag 3-4 veckor, inte månader.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu skrev jag 3-4 veckor, inte månader.
Jo men jag tror att 3-4 veckors nedstängning är en utopi med tanke på att smittan är så utbredd.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
"Rökning är en av orsakerna till att insjuknade blivit svårt sjuka eller dött av corona-viruset.

En studie gjord på 78 patienter i Kina talar för detta.

– Rökare eller före detta rökare visade 14 gånger större sannolikhet till försämrat tillstånd eller dödsfall, säger Matz Larsson, överläkare vid Örebro Universitetssjukhus."

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Jag sprang till apoteket och köpte 300 tabletter Hydroxychloroquine 200 mg.
Senare idag gick Donald Trump ut med att det var godkänt som behandling/profylaktika.
Jag befinner mig i Östafrika, där behöver man inte recept för sånt här, det är malaria medicin....

• Haha
Noseone
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Jo men jag tror att 3-4 veckors nedstängning är en utopi med tanke på att smittan är så utbredd.
Jag tror att 3-4 veckor skulle räcka alldeles utmärkt om man verkligen stängde in folk under denna tid precis som man gjorde i Wuhan.

Detta är alternativet är jag rädd för:
- https://www.expressen.se/nyheter/smittskyddsexperten-flera-tusen-svenskar-kan-do/

Eller snarare ännu värre, för med hans siffror så skulle nog ca 50000 svenskar dö.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.