Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har inga egna råd, utan säger som de andra:
Fortsätt handla det du brukar handla. Köp hämtmat om du brukar äta ute. Ring och beställ, hämta upp och betala med Swisch. Köp presentkort.
Ni gjorde helt rätt som stöttade dem, så länge ni inte tillhör riskgrupper eller träffar folk som gör det.

En uppskattning som min kollega gjorde efter samtal vid ett kundbesök var att ca 75% av människorna bara är borta just nu. Men flera lunchrestauranger säljer färdigpackade lunchlådor istället för buffé tex.
Precis. försök fortsätta livet men vara lite försiktig med folksamlingar.

Men fortsätt handla, 2009 mitt i värsta lågkonjunkturen var vi rätt många som passade på att köpa ny bil. Det var en metod som fler uppmanade till, har du jobb och råd så handla. Köp en bil, köp något du behöver.

Jag skulle även vilja se detta på presskonferenserna. Givetvis är vi i ett allvarligt läge men det kan bli mycket värre om ekonomin rasar. Numera ofarligt att gå ut och ät för det är väldigt få andra ute. Du får även en jäkligt bra service om du går ut och köper kläder.

Men detta är ju ett byggforum så fortsätt bygg, renovera, köp nya verktyg, fortsätt lev.

• Gilla
Freddy_kruger och 4 till
  • Laddar…
Kanske har visats tidigare i flödet?
Är man 75 år som jag, med högt blodtryck, diabetes typ 2 och Pacemaker men i övrigt frisk och kry och mycket aktiv, känns mycket i denna tråd extremt cyniskt. "Det är bara några procent som stryker med".

Diagram som visar risken att dö av covid-19 i olika åldersgrupper, från 0% för 0-9 år till 14,8% för 80+, med vårdpersonal i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Hank_Ö och 6 till
  • Laddar…
J
HenFre HenFre skrev:
Är man 75 år som jag, med högt blodtryck, diabetes typ 2 och Pacemaker men i övrigt frisk och kry och mycket aktiv, känns mycket i denna tråd extremt cyniskt. "Det är bara några procent som stryker med".

[bild]
Jo det låter hårt och är hårt, men hur vill du uttrycka det? Att det är faktiskt hela några procent? Det är svårt att diskutera utan att nämna siffror.

J Jocke Best skrev:
Jo det låter hårt och är hårt, men hur vill du uttrycka det? Att det är faktiskt hela några procent? Det är svårt att diskutera utan att nämna siffror.
Tja, i sammanhanget är ju några procent ganska mycket, flera hundra tusen om halva landet smittas och procenten håller i sig. Ordet "bara" hör ju inte hemma i sammanhanget, 5 procent kan vara enormt mycket. Lite som fem myror är fler än fyra elefanter om du vill ha det på en femårings nivå?

HenFre HenFre skrev:

[bild]
Ja, det känns som att som statistiken ser ut hade väl det bästa varit om alla över 65, alla med de kända risksjukdomarna stannade i hemmet tre veckor samt att alla barnföräldrar med barn och friska under 40 trängdes samman och hostade loss så vi får flockimmunitet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar försöka förklara sannolikhet i procent med den här förklaringen. Om det bara är 10 % som dör (1 av 10). Tänk dig att du ska gå över ett övergångsställe och vet att du kommer att klara dig 9 av 10 ggr och dö 1 av 10 ggr. Går du över?

Har själv haft en allvarlig sjukdom och bara typ 15 % risk att dö, men denna liknelse brukar få folk att hålla käften..

• Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Jag brukar försöka förklara sannolikhet i procent med den här förklaringen. Om det bara är 10 % som dör (1 av 10). Tänk dig att du ska gå över ett övergångsställe och vet att du kommer att klara dig 9 av 10 ggr och dö 1 av 10 ggr. Går du över?

Har själv haft en allvarlig sjukdom och bara typ 15 % risk att dö, men denna liknelse brukar få folk att hålla käften..
Skulle tro att man har betydligt bättre chans att överleva om man blundar och traskar över E6 i rusningstrafik exempelvis.

J
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tja, i sammanhanget är ju några procent ganska mycket, flera hundra tusen om halva landet smittas och procenten håller i sig. Ordet "bara" hör ju inte hemma i sammanhanget, 5 procent kan vara enormt mycket. Lite som fem myror är fler än fyra elefanter om du vill ha det på en femårings nivå?
Tackar som frågar. Annars är det bra att vi försöker hålla ångan uppe och fokusera på att de flesta överlever så att de kan ta hand om de mest utsatta på bästa sätt.

5
Väntar faktiskt lite spänt på när diverse konspirationsteorier kommer att komma i flödet på facebook, har inte riktigt sett några än. Tyvärr så brukar de kunna få med en å annan
Toapappret var ju ingen konspiration men en hysteri som skapades så folk började hamstra toapapper i panik.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Precis. försök fortsätta livet men vara lite försiktig med folksamlingar.

Men fortsätt handla, 2009 mitt i värsta lågkonjunkturen var vi rätt många som passade på att köpa ny bil. Det var en metod som fler uppmanade till, har du jobb och råd så handla. Köp en bil, köp något du behöver.

Jag skulle även vilja se detta på presskonferenserna. Givetvis är vi i ett allvarligt läge men det kan bli mycket värre om ekonomin rasar. Numera ofarligt att gå ut och ät för det är väldigt få andra ute. Du får även en jäkligt bra service om du går ut och köper kläder.

Men detta är ju ett byggforum så fortsätt bygg, renovera, köp nya verktyg, fortsätt lev.
Det håller dock inte, IVA-vården är snart fullbelagd. Vi måste hålla oss ifrån varandra om inte den exponentiella tillväxten skall döda väldigt många.

Jag hävdar att en total lockdown troligen är bättre för samhället. Vi har ju nästan det ändå. Den kan vara över om 3-4 veckor. Den situation vi ha nu kommer att förvärras och kommer att behövas i många månader om vi skall hitta vaccin eller få flockimmunitet (det senare tar dock åtminstone ett år om dödssiffrorna skall hållas på en rimlig nivå).

BirgitS
HenFre HenFre skrev:
Att uttrycka sig så kan också vara ett sätt att distansera sig så att man klarar av att hantera situationen. Så gott som alla har gamla släktingar osv. som vi förstås vill ska överleva.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Det håller dock inte, IVA-vården är snart fullbelagd. Vi måste hålla oss ifrån varandra om inte den exponentiella tillväxten skall döda väldigt många.

Jag hävdar att en total lockdown troligen är bättre för samhället. Vi har ju nästan det ändå. Den kan vara över om 3-4 veckor. Den situation vi ha nu kommer att förvärras och kommer att behövas i många månader om vi skall hitta vaccin eller få flockimmunitet (det senare tar dock åtminstone ett år om dödssiffrorna skall hållas på en rimlig nivå).
Flockimmunitet mot covid-19 vet vi inte om det fungerar. Om viruset muterar till näst år så är det kört igen.
Dessutom krävs 60% enligt professorn vilket ger 6 miljoner svenskar vilket ger jäkligt många döda. För det var väl brist på IVA platser? Visst de flesta äldre och multisjuka är redan döda så dödligheten minskar troligen.

Jag tycker vi lyder rådet och tvättar händerna, hygien och inga otvättade händer i ansiktet.
Sedan håller vi oss ett par meter från andra i butikerna.

En lock-down som du föreslår blir en knock-down för många företag. 3-4 månader och det är slut med de flesta mindre.
Nej fortsätt lev. Handla. Köp en ny bil. osv.

Hemmakatten
Som jag skrev för några dagar sen: För de som inte har drabbats av covid-19 och inte är äldre eller inte tillhör någon riskgrupp är det väldigt lätt att tycka till och ha en bestämd åsikt.

Verkligheten för de som är drabbade är en annan. Jag är inte väldigt gammal men tillhör en allvarlig riskgrupp sedan förra året. Legat sjuk i covid-19 sedan lite drygt tre veckor och i lunginflammation sedan drygt en vecka. Fått antibiotika och flera andra mediciner. Är inte bättre men inte heller sämre. Bor i södra Portugal, med en mycket
Läkaren ringde mig i måndags. Hoppas jag slipper sjukhus, för mig skulle det med all säkerhet nnebära intensivvård.

Så att skriva att vissa grupper inte ska få vård är väldigt arrogant och lite diktatoriskt. Vem ska bestämma att stora grupper inte ska få vård? Du? Alla som har familjemedlemmar som är smittade vill med all säkerhet att de ska få vård.

• Gilla
  • Ledsen
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Och vad skulle hända efter 3-4 månader då, menar man? Viruset finns ju kvar i världen, så fort vi öppnar gränserna och börjar våra utlandsresor igen så skulle det hela börja om. Fast visserligen nu med några som redan haft det.

• Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Så att skriva att vissa grupper inte ska få vård är väldigt arrogant och lite diktatoriskt. Vem ska bestämma att stora grupper inte ska få vård? Du? Alla som har familjemedlemmar som är smittade vill med all säkerhet att de ska få vård.
Om jag inte missminner mig så var det en läkare rätt tidigt i tråden som skrev att det fanns den typen av prioriteringslistor klara, typ att när man väljer vem som ska få en respirator så måste man ta hänsyn till vem som har störst chans att överleva med respiratorn. Tidvis har läkarna tvingats ta sådana beslut i Italien. Tråkigt men sant.

Men naturligtvis tycker jag att det är ledsamt att du och andra är sjuka och jag hoppas att det inte ska bli värre än att alla som behöver en respirator, eller vad det nu gäller, kan få det så att så många som möjligt kan överleva.

Krya på dig!

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.