Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Lars48 skrev:
gräv er inte in i statistiken. Den ger inte så bra bild av verkligheten.
Vad visar statistiken då?

L Lars48 skrev:
Det är dålig information du har fått. Så är det inte alls. Det är inte som en vanlig influensa. En som är 35 år kan få den och förlora hälften av lungornas kapacitet. Så är det knappast med en vanlig influensa. Det är svårt att förklara det för de som hittills har inte haft kontakt med Corona patienter. Som jag skrev i början av tråden, gräv er inte in i statistiken. Den ger inte så bra bild av verkligheten.
Vilken kontakt har du själv haft med Corona?

D Daniel 109 skrev:
Det där är ju högst sannolikt för höga siffror.
En väldigt stor andel av de som dör är multisjuka över 70.

En realistisk dödssiffra ligger sannolikt under ditt intervall.
Det beror helt på hur man tolkar allvarliga följder, lunginflammation som är 15% (och inte vanliga influensa symptom). 2-5% skall vad jag läser vara "severe cases", dvs behöva intensivvård.
Jag basunerade ut dessa siffror som 20% behöver avancerad sjukvård för en vecka sedan, det verkar dock förändrats en del, svårt att dessutom veta vad som menas med tex "severe cases" och liknande.
Jag känner redan några som har corona och det verkar inte vara speciellt kul och definitivt ingen "vanlig influensa", Runt 50 men även äldre runt 70 år, i det senare fallet intensivvård.
Men vi lär snart se vad som menas för dessa 15 resp 5%.

harry73
G guggen skrev:
Jag känner redan några som har corona och det verkar inte vara speciellt kul och definitivt ingen "vanlig influensa",
Jag tror att du också känner några som har corona men som inte är medvetna om det eftersom de inte har några riktiga symptom

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Hur vet du att de har corona då, var de de första 5 fallen?
Vi testar inte ens vådpersonal utan symptom i sverige.
Och I Italien så har man 6,5% av fallen som inte ens har symtom. Detta gör att sjukvårdspersonal kan sprida viruset vidare utan att veta om det.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och I Italien så har man 6,5% av fallen som inte ens har symtom. Detta gör att sjukvårdspersonal kan sprida viruset vidare ytan att veta om det.
6.5% dödsfall i italien.
Japp, yngre människor, under 40, kan nog många uppfatta det som milda symptom verkar det som, framförallt barn har det ju rapporterats
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att du också känner några som har corona men som inte är medvetna om det eftersom de inte har några riktiga symptom
Sorry uppfattade ditt svar fel,
Det gör vi säkert alla.

5
Sen tycker jag det är lite märkligt hur man utifrån en beskrivning på ett forum kan säga att man sannolikt inte har fått det enligt tidigare inlägg.
Kan mycket väl vara så att jag har varit i kontakt med folk som har varit i kontakt med hemrest folk ifrån Italien..
Så om jag har det har jag egentligen ingen aning om..
Men jag målar inte fan på väggen för det, även @Lars48 om en 35 åring KAN få problem med nedsatt lungkapacitet så KAN även utfallet vara så att man inte får det. De visar ju tv-inslag på folk som sitter hemma i karantän betydligt äldre än mig utan några slm helst större symptom.
Det jag bara ville påpeka är att manfår hoppas att man är fullt frisk (eller så nära på) när/om man får det ,för att komplikationerna ska bli så milda som möjligt.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
L Lars48 skrev:
Det är dålig information du har fått. Så är det inte alls. Det är inte som en vanlig influensa. En som är 35 år kan få den och förlora hälften av lungornas kapacitet. Så är det knappast med en vanlig influensa. Det är svårt att förklara det för de som hittills har inte haft kontakt med Corona patienter. Som jag skrev i början av tråden, gräv er inte in i statistiken. Den ger inte så bra bild av verkligheten.
L Lars48 skrev:
Det är klarlagt att den stora massan inte kommer att få annat än lindriga symptom.
En del, varav majoriteten är äldre multisjuka personer, kommer att avlida.
Några yngre utan känd underliggande sjukdom kommer att drabbas värre än andra men det är precis som vid vanlig influensa. Från dagens pressträff:
”Vi lämnar aldrig ut information om individer då de lätt kan identifieras, vilket kan innebära problem. Men den kommentaren jag kan ge är att även om de flesta är över 80-90 år så betyder det inte att det inte finns fall som är yngre. De är väldigt få, men de finns, och har man då en sjukdom som är väldigt vanlig så dyker de här uddafallen upp. Vi har den här typen av uddafall även vid vanlig influensa, där även friska individer råkar illa ut.

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det beror helt på hur man tolkar allvarliga följder, lunginflammation som är 15% (och inte vanliga influensa symptom). 2-5% skall vad jag läser vara "severe cases", dvs behöva intensivvård.
Jag basunerade ut dessa siffror som 20% behöver avancerad sjukvård för en vecka sedan, det verkar dock förändrats en del, svårt att dessutom veta vad som menas med tex "severe cases" och liknande.
Jag känner redan några som har corona och det verkar inte vara speciellt kul och definitivt ingen "vanlig influensa", Runt 50 men även äldre runt 70 år, i det senare fallet intensivvård.
Den statistik du baserar dina siffror på är konstaterade fall. De lindriga fallen konstateras aldrig. Vilket medför att dina siffror blir för höga.

• Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Konstigt att folk över lag ens tänker i banor om ekonomi när människor dör på grund av en smitta som vi inte vet om vi överlever om ett halvår.
Varför är det konstigt? Är din värld verkligen så svartvit att det bara går att tänka på liv eller död? Det är just nu tusentals små och större företag som inte vet om de kommer att klara denna kris, och hundratusentals riskerar då arbetslöshet. Många restauranger, frisörer, hotell av olika storlekar, nöjesetablissemang, gym, massörer och andra serviceinrättningar, klädaffärer, delikatessbutiker mfl vet inte om de finns kvar för kunderna och sina anställda om en månad.

Företaget jag jobbar på gör vad vi kan för att hjälpa dem, men vi måste också ha in pengar. Vi erbjuder våra kunder gratis webbshop under tre månader, en ny produkt som vi hade tänkt lansera till rabatterat pris under våren. Men istället får de alltså chansen att testa helt gratis, för att ha chansen att överleva.

• Gilla
Nyfniken och 12 till
  • Laddar…
T
Nefrums Nefrums skrev:
Sant, men med en fortsatt exponentiell ökning så blir det ju snabbt värre. Jag tror verkligen att vi set trendbrottet innan det gått en månad. Annars hamnar vi ju på miljoner döda, och det är inte rimligt, så många gamla och sjuka finns det inte i Italien.

Men om vi antar att Sverige kommer ha liknade spridnings takt som Italien och att vi inför totalt utegångsförbud typ ons/tor nästa vecka när vi är uppe i nåt 100tal döda. Så borde vi kunna släppa restriktionerna i början på maj, då borde vi närma oss "flock immunitet". dödstalet i Sverige borde då dock närma sig 100.000 då. Med mindre än 1% av dessa fått vård överhuvud taget.

Detta är ju inte den utvecklingen vi vill ha, frågan är vad vi kan göra åt det?
25 000 med hälften smittade, jämnt fördelat riskgrupper och övriga och ECDC's någon veckogamla dödsestimat där 0,5% verkar ligga närmre än 1%. Kan man lyckas bra med att hålla smittan utanför riskgrupperna samtidigt som immuniteten bland övriga ökar så blir dödstalen troligen förhållandevis låga och betydligt lägre. Trist att uppdateringen på ivr bara är veckovis så folk inte kan följa utvecklingen bättre. Rapporteringen är ju kontinuerlig vad det verkar så man borde kunna ha daglig uppdatering. Lite märkligt och inte bra alls.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det är inte som en vanlig influensa.
Nej, det är snarare som en vanlig förkylning med skillnaden att ingen i samhället har immunitet. Om man bortser från några väldigt ovanliga fall är det bara äldre multisjuka som blir riktigt dåliga, precis som det kan vara med förkylningar.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det som jag tyckte var intressant i den italienska statistiken någon länkade till igår, var att bara 1,1% av alla smittade var under 19 år. Det är i min värld helt omöjligt att viruset bara smittar de som är över 18, så slutsatsen borde vara att nästan alla ungdomar som har corona märker ingenting av det och blir aldrig testade.
Cirkeldiagram som visar fördelningen av COVID-19-fall efter ålder med en medelålder på 63 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man tittar på den äldre gruppen och antar att alla med smittan upptäcks i den gruppen, och att alla åldersgrupper smittas lika lätt, då borde det finnas 13000 ungar som är smittad (utan att de vet om det)

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Varför är det konstigt? Är din värld verkligen så svartvit att det bara går att tänka på liv eller död? Det är just nu tusentals små och större företag som inte vet om de kommer att klara denna kris, och hundratusentals riskerar då arbetslöshet. Många restauranger, frisörer, hotell av olika storlekar, nöjesetablissemang, gym, massörer och andra serviceinrättningar, klädaffärer, delikatessbutiker mfl vet inte om de finns kvar för kunderna och sina anställda om en månad.

Företaget jag jobbar på gör vad vi kan för att hjälpa dem, men vi måste också ha in pengar. Vi erbjuder våra kunder gratis webbshop under tre månader, en ny produkt som vi hade tänkt lansera till rabatterat pris under våren. Men istället får de alltså chansen att testa helt gratis, för att ha chansen att överleva.
Förstår helt klart hur du tänker men anledningen till att företag kommer att gå omkull är just rädslan för smittan och de sätt som vi försöker skydda oss på.

Självklart måste företagen överleva men får vi inte först stopp på smittan så kommer de flesta företagen inte att göra det.

T
G guggen skrev:
Dina siffror är irrelevanta då dom ej är förankrade i det verkliga antalet smittade. Du hävdar tex att "vara speciellt kul och definitivt ingen "vanlig influensa"," men allt talar rakt emot vad du påstår.

"Detta backas upp av en amerikansk studie, genomförd av forskare på Columbia University i New York, där 86 procent av alla coronasmittade inte uppvisade några symptom, skriver Daily Mail."

Så om jag också slänger ut lite siffror hej vilt och skjuter från höften så ger det följande, smittade: 1439/0,14= 10278 potentiellt antal smittade, döda= 11, 11/10278= 0,001 dödlighet.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.