2 157 297 läst · 32 467 svar
2157k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ta bara statistiken med en nypa salt. I Nederländerna, som har 400 dödsfall per miljon, räknar man bara dödsfall på sjukhuset, tar man hänsyn till dödsfall på vårdhem, hamnar man ungefär 600 döda per miljon.connywesth skrev:
I Sverige är antal covid dödsfall jämförbar med överdödligheten, i USA har man 226 000 covid dödsfal, men en överdödlighet på 300 000 under samma period, då skulle USA hamna på 900 döda per miljon.
Tjeckien hade nästan inget utbrott under våren men får nu sitt stora utbrott med 1100 döda senaste månaden (350 fram till 1ste juli och nu ligger de på 1619 totalt)
Sedan finns det många länder där jag inte alls litar på statistiken och där felmarginalen troligtvis är mycket större än i USA eller Nederländerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 070 inlägg
Det förs diskussioner om att införa särskilda lokala råd även i Skåne och Örebro rapporterade TV4.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13298360
Pfizer tror att bolaget tredje veckan i november kan skicka in dokument till amerikanska FDA. Fas 3 kommer dock inte att vara avslutad då men man har nått målet att ha kunnat följa hälften av testpersonerna under två månader efter andra injektionen. Det gäller en ansökan om användning i nödlägen (emergency).
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 18.05
grundat på denna artikel: https://www.nrk.no/urix/denne-ligger-an-til-a-bli-den-forste-vaksinen-i-norge-1.15205987
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13298360
Pfizer tror att bolaget tredje veckan i november kan skicka in dokument till amerikanska FDA. Fas 3 kommer dock inte att vara avslutad då men man har nått målet att ha kunnat följa hälften av testpersonerna under två månader efter andra injektionen. Det gäller en ansökan om användning i nödlägen (emergency).
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 18.05
grundat på denna artikel: https://www.nrk.no/urix/denne-ligger-an-til-a-bli-den-forste-vaksinen-i-norge-1.15205987
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är väl inget land där fler än kanske 15-20% har blivit smittade än? Om gränsen för flockimmunitet ligger på runt 60% (en av många gissningar jag sett) så krävs det väl minst tre gånger så många smittade innan man når dit. Det blir några vågor till...Ulltand skrev:
Skulle gissa på en vända till då du får dra av t-cellerna som kanske är lika vanliga som antikropparna. Åtminstone i Sverige. Vet inte hur pass mycket Belgien har skydd från gamla influensor etc.B b8q skrev:
Visst är sakerna allvarliga i Belgien och börjar sjukvården bli överbelastad igen, men det är på långa vägar inte lika allvarligt som i mars och april.
Att man hittar nu så många smittade, är för att man testar mycket mer. I mars fanns de nog tiotals gånger fler smittade än de som testades positivt
Att man hittar nu så många smittade, är för att man testar mycket mer. I mars fanns de nog tiotals gånger fler smittade än de som testades positivt
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Nu börjar det komma mer resultat om vad coronan ställer till med förutom de mer vanliga sjukdom fenomenen som hosta feber och påverkan på lungor mm.
"Allt mer tyder på att covid-19 kan orsaka allvarliga hjärnskador."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86w9gE/studier-visar-sa-slar-covid-19-mot-hjarnan
Att hjärnan borde påverkas verkar sedan tidigare klart då många får smak och luktbortfall och i vissa fall bestående för en längre tid. Men nu mer om andra mer långvariga problem.
Läs gärna själva så behöver ni inte gå på min tolkning av texten.
Ytterligare en anledning varför jag ska passa mig för att få skiten. Liknar djävulens lotteri vilken som klarar sig lindrigt och vissa som drar "storvinsten" och bli allvarligt sjuka och vissa som avlider.
Ha en bra dag och glöm inte social distans och tänk på hygienen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86w9gE/studier-visar-sa-slar-covid-19-mot-hjarnan
Att hjärnan borde påverkas verkar sedan tidigare klart då många får smak och luktbortfall och i vissa fall bestående för en längre tid. Men nu mer om andra mer långvariga problem.
Ytterligare en anledning varför jag ska passa mig för att få skiten. Liknar djävulens lotteri vilken som klarar sig lindrigt och vissa som drar "storvinsten" och bli allvarligt sjuka och vissa som avlider.
Nej tyvärr ingen ironi. Detta är allvarligt och jag hoppas verkligen vi i Sverige klarar oss bättre än våra EU grannar.B Byggdjuret skrev:
Ser vi på de ekonomiska delarna så finns även stor risk med ytterligare ekonomiska problem för de som är beroende av export mm. Där jag jobbar så drabbades vi hårt i våras då de stängde ned och försäljningen rasade. Risk för en ny period med betydligt mindre att göra. Vi hade precis börjat rekrytera personal igen och jag hoppas verkligen det går bra nu.
Däremot typiskt av kvällstidningar att dra in ordet "Cornatsunami" mycket otrevlig ordval men de brukar göra så för att locka läsare. Se förbi och se istället vad som händer i dessa länder.
Som jag tolkar det så har de misslyckats med att få folk att hålla social distans mm och behöver nu ta till lockdown och annat otrevlig då de i panik försöker få stopp på den ökande smittspridningen.
Även här i Sverige har vi misslyckats med att vissa grupper av människor inte tar allvarligt på detta och har till viss del återgått till ett liv de hade tidigare, t.ex. studentfester. För viss tydligen livsviktigt.
Nu strax frukost och sedan en ny dag på jobbet.
Idag torsdag blir det presskonferens igen och hoppas på positiva besked.
Nu kan ju vilken annan influensa som helst ge hjärnskador, smak- och luktbortfall och andra bestående men, så varför skulle covid-19 vara annorlunda?optimum skrev:Nu börjar det komma mer resultat om vad coronan ställer till med förutom de mer vanliga sjukdom fenomenen som hosta feber och påverkan på lungor mm.
[bild]
[länk]
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Nu var den bakom en betalvägg.optimum skrev:Nu börjar det komma mer resultat om vad coronan ställer till med förutom de mer vanliga sjukdom fenomenen som hosta feber och påverkan på lungor mm.
[bild]
[länk]
Problemet ofta med undersökningar som dessa är att man inte vet hur hjärnan såg ut innan corona. Det är viktigt att man tar alla rapporter om corona med en rejäl nypa salt.
Kvalitén blir lidande. Men ibland dyker det upp några undersökningar som faktiskt är bra gjorda.
Men du som har läst artikeln, hur många har de undersökt?
Hur har de baserat urvalet? Ålder. Men det viktigaste till en början är antalet.