2 157 263 läst · 32 467 svar
2157k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Du har aldrig funderat på vad din svärmor tycker om att inte ha några tavlor på väggarna?optimum skrev:Du påstår att jag inte är vuxen?
Trams.
Jag sköter mig och håller mig till de regler som sätts upp.
Har alltid gjort så.
Samma för mina barn när de var små och även nu.
Säger man till dem att man inte ska göra vissa saker och sedan själv gör det så spelar det ingen roll vad man säger.
Därför är i detta läget både jag och anhöriga fortfarande friska.
Så länge jag är frisk kan jag inte smitta andra.
De saker svärmor saknade var knappast existentiella
Man kan leva utan gardiner och tavlor på väggarna.
Däremot korkat att ha begränsning till äldreboenden när smittspridningen var låg och nu öppet när smittspridningen ökar.
I somras saknande hon en fläkt då det vara varmt.
Den levererades utanför ytterdörren av mig och hon fick hämta den där.
Är det besöksförbud så håller man hårt i sådant.
Annars bjuder man in andra att strunta i det.
Eller att inte få träffa några?
För att skydda våra äldsta så låser vi in dem. Vi sänker livsglädjen. Vi har bestämt att det viktigaste är inte kvaliteten på livet utan de lever.
Men på riktigt, du förstår väl att en diskussion om något inte är ett beslut?Ulltand skrev:
Ännu en gång för jag vet inte vilken gång i ordningen.
Man strävar INTE efter att uppnå flockimmunitet genom sjukdom, utan att hålla smittonivån nere så att utsatta grupper kan skyddas i väntan på vaccinet, men utan att stänga ner samhället så mycket att man får en kollaps.
Jag tror vi som tjatar emot är medberoende tyvärrAnna_H skrev:Men på riktigt, du förstår väl att en diskussion om något inte är ett beslut?
Ännu en gång för jag vet inte vilken gång i ordningen.
Man strävar INTE efter att uppnå flockimmunitet genom sjukdom, utan att hålla smittonivån nere så att utsatta grupper kan skyddas i väntan på vaccinet, men utan att stänga ner samhället så mycket att man får en kollaps.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 067 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 067 inlägg
Du tänkte att i somras, när siffrorna var på väg ner, då skulle man förutspått att de skulle gå upp till hösten och att de var som lägst just då och inte skulle bli lägre sen.optimum skrev:
Jag tror du är nåt på spåren. FHM borde bara anställa folk som tar med sig spåkula och tarotkort till anställningsintervjun.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 067 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 067 inlägg
Det är välkänt att det i New York avled väldigt många i/med Covid-19 under våren som inte registrerades som det eftersom de avled otestade på äldreboenden eller hemma (på gatorna).B b8q skrev:
Men visst beror det på annat också:
https://www.nytimes.com/2020/10/20/health/coronavirus-excess-deaths.html
Men det är ju inte en effekt av nedstängningar utan beror ju på att sjukvården inte har kunnat ta hand om dem på vanligt sätt eftersom den har varit överlastad och att folk inte har sökt vård därför att de har varit rädda för att bli smittade. Således snarare en effekt av att nedstängningarna inte har varit tillräckligt stora för att platta ner kurvan tillräckligt mycket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 067 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 067 inlägg
Nu har AstraZenecas vaccinstudie fått klartecken för att återupptas även i USA.
TT, finns som notis på många ställen t.ex. https://www.svd.se/astra-zeneca-aterupptar-vaccintest-i-usa
TT, finns som notis på många ställen t.ex. https://www.svd.se/astra-zeneca-aterupptar-vaccintest-i-usa
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 067 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 067 inlägg
SVT har sammanställt grafik och text när det gäller utvecklingen i Stockholm från midsommar tid och framåt när det gäller nya bekräftade fall, antal patienter på IVA och andra sjukvårdsavdelningar samt avlidna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-har-ser-forandras-covid-laget-i-stockholms-lan
I samtliga grafer, utom möjligen på IVA, ser man hur det har blivit sämre de senaste veckorna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-har-ser-forandras-covid-laget-i-stockholms-lan
I samtliga grafer, utom möjligen på IVA, ser man hur det har blivit sämre de senaste veckorna.
Nej inte så svårt att förutse ökad smittspridning efter sommaren och hade den inte inträffat kunde man fortsatt att hålla öppet äldreboenden för besök.Nyfniken skrev:Du tänkte att i somras, när siffrorna var på väg ner, då skulle man förutspått att de skulle gå upp till hösten och att de var som lägst just då och inte skulle bli lägre sen.
Jag tror du är nåt på spåren. FHM borde bara anställa folk som tar med sig spåkula och tarotkort till anställningsintervjun.
Men som vi många förutsåg så när skolorna öppnar och folk återvänder efter semestern så ökar det med smittspridning.
Vi ser sådant varje år för då ökar förkylningar mm igen. Och coronan smittar på ungefär samma sätt som förkylningar.
Behövs ingen spåkula för sådant.
Då vi hade barn och ungdomar i huset så såg vi detta varje period efter semestern/skolstart och efter julledigheten.
Nästa stor ökning som jag tror är efter vecka 45 då influensan brukar ta fart. och som jag tror en stor risk att vi även ser coronan ta fart då. Hoppas jag har fel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 067 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 067 inlägg
Fast man tog ju fram tre scenarier i juni (?) eftersom man inte visste och det första var väl att det skulle vara en mycket låg smittspridning även till hösten. Om jag inte kommer ihåg fel.Anna_H skrev:
Så man kan ju för att använda ditt ord säga att de förutspådde tre helt olika alternativ och då är det ju inte så svårt att få till att ett av dem inträffar på ett ungefär.
Antar att det för en del också är viktigt att hur vi presterar i den enskilda grenen "Färst döda i Covid", dessa är inte så intresserade av de andra grenarna "Färst döda på grund av Covidrestriktioner", "Framtida skador av Covidrestriktioner"B Byggdjuret skrev:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Aktuell statistik (källa: https://www.worldometers.info/coron...nOOnD8mzaNIw7T5StqcaBn6tlVyTsqS_pJOJx9Lmgg-YQ) angående Corona-viruset, totalt finns det 217 Länder/Regioner som statistiken är tillgänglig för.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder