Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
Nu har Tegnellfalangen bestämt att vi inte skall jämföra oss med Norge, utan med Belgien! I detta fall, håller jag med er, eftersom norrmännen är smittade i en betydligt mindre omfattning än svenskarna, kan den Norska undersökningen inte användas i Sverige.

Staffan

J
optimum optimum skrev:
Då bör man ange var man hämtar texten ifrån och gärna något om varför man tycker det är lämpligt att ta upp.
Helst källa på citat man tar med.
Man får väl säga vad man vill? Tydligen var det korkat också. Ni skyddskramare vill väl iofs helst se vem som sagt något innan ni bestämmer er för om det är bra eller dåligt. Tänka själv?

T
optimum optimum skrev:
Ditt råd då borde vara att alla i sjukvården borde sluta med munskydd efter som du påstår att de inte hjälper?
Har du någon fakta bakom ditt påstående?
Nej, det är inte jag som påstår det. Det är ju ett citat, missade du citationstecknen? De där dubbelfnuttarna, du vet.

Jag antar att Björn Olsen hade fakta bakom sitt uttalande, jag vet att han har ändrat åsikt på senare tid men jag har inte hittat någon information om varför. Kanske han har tagit till sig ny kunskap. Kanske han bara inte vill tycka som Tegnell. Kanske det bara känns mer rätt. Som sagt, jag vet inte.

Om inte de som jobbat med såna här grejer i hela sitt yrkesliv vet, hur kan du diverse forumskribenter med vitt skilda bakgrunder vara så fullständigt tvärsäkra?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
optimum
Jag tror inte det finns någon som skulle trivas i att gå omkring med munskydd ständigt. Inte heller ute om man ändå kan hålla social distans. Men när social distans inte går att hålla så antingen låter man bli att vistas där eller så behöver man någon form av skydd för att undvika att smittas.

Precis som jag använder andningsmask när jag gör vissa projekt hemma.
Ska man kapa sten så har man troligen mask på sig för annars är risken stor att man får ned stendamm i lungorna.
Rätt så svårt att hålla lämpligt avstånd.
Däremot om man ser på när någon kapar sten kan man gå därifrån och behöver givetvis inte mask då.

Samma med alla typer av skydd. Jag använder enbart hörselskydd om det väsnas. Samma med skyddsglasögon. Inte annars.

Så varför är det så svårt att fatta att vissa tycker att det även vore lämpligt med skydd mot smittsamma sjukdomar?

Gärna utan att kallas för något elakt som det alltför ofta görs här på forumet.

Staffans2000
T Tabors39 skrev:
Det är ju ett citat, sagt av Björn Olsen.
Jag skjöt från höften, en ren reflex. "Tanaris" inlägg återfår statusen av citat, och jag traskar bort till skamvrån.

Staffan

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Nej, det är inte jag som påstår det. Det är ju ett citat, missade du citationstecknen? De där dubbelfnuttarna, du vet.

Jag antar att Björn Olsen hade fakta bakom sitt uttalande, jag vet att han har ändrat åsikt på senare tid men jag har inte hittat någon information om varför. Kanske han har tagit till sig ny kunskap. Kanske han bara inte vill tycka som Tegnell. Kanske det bara känns mer rätt. Som sagt, jag vet inte.

Om inte de som jobbat med såna här grejer i hela sitt yrkesliv vet, hur kan du diverse forumskribenter med vitt skilda bakgrunder vara så fullständigt tvärsäkra?
Sluta gärna upp med spydigheter och skriv källa till dina texter du hävdar är citat från någon annan. Det tillhör vanligt hyfs på forum att göra så.
Ange gärna vad som var syftet med ditt inlägg så kanske du för tråden vidare.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:

Vad är det för poäng med att citera en persons uttalande som denna person inte längre står för åsikten? Trolla? Förvirra?

Kan vi inte försöka vara lite tydligare
Jag tycker...
Jag säger som Björn...
Jag tycker som Björn innan han bytte åsikt...
Jag undrar varför...

Varför kan inte olika forumskribenter få ha olika åsikter när experter men lång erfarenhet kan ha olika åsikter?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L
T Tabors39 skrev:
Det är ju ett citat, sagt av Björn Olsen.
Men märkligt sätt att citera, utan att ange från vem (eller från vart).
Nu skapade detta bara en massa tråkigt brus i tråden som vi gärna kunnat varit utan ...

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Sluta gärna upp med spydigheter och skriv källa till dina texter du hävdar är citat från någon annan. Det tillhör vanligt hyfs på forum att göra så.
Ange gärna vad som var syftet med ditt inlägg så kanske du för tråden vidare.
Om jag vågar mig på en gissning, tror jag att jag har ganska många fler års erfarenhet av digitala diskussioner än du, så jag lägger ingen större vikt vid vad du tycker är "vanligt hyfs på forum". Du lever dessutom inte alltid direkt som du lär.

Här är källan: https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/...erna-förlorat-kampen-mot-spridningen-12525299

Syftet har jag redan förklarat. Och allt serveras inte på silverfat, ibland får man utöva lite källkritik på egen hand. Ja, ganska ofta faktist.

• Gilla
1
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men märkligt sätt att citera, utan att ange från vem (eller från vart).
Nu skapade detta bara en massa tråkigt brus i tråden som vi gärna kunnat varit utan ...
Jag hade för mig att det var ett relativt välkänt Olsen-citat som redan varit uppe i tråden, men jag kanske blandar ihop olika forum.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tanaris skrev:
Jag hade för mig att det var ett relativt välkänt Olsen-citat som redan varit uppe i tråden, men jag kanske blandar ihop olika forum.
Det kan väl vara så. Om det nu råkade vara bara jag och Staffan2000 som inte hade koll så gjorde du inte så mycket fel. :)

T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan väl vara så. Om det nu råkade vara bara jag och Staffan2000 som inte hade koll så gjorde du inte så mycket fel. :)
En intressant fråga i sammanhanget är om det fortfarande är "sällsynt korkat" och vilka slutsatser man i så fall ska dra utifrån det.

Apropå citat av Björn Olsen, sa här sa denne i slutet på januari om Covid-19

”Det finns inte någon anledning till oro i Sverige, de allra flesta kommer inte ens att komma i kontakt med det här viruset.”

Är inte ute efter att misskreditera Olsen men kan vara ngt att tänka på för alla som gärna gräver fram citat från Tegnell som med facit i hand visat sig vara fel

https://www.expressen.se/nyheter/bjorn-olsens-misstag-om-viruset-enormt-osaker/

• Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag håller helt med. Jag är inte någon rabiat munskyddsmotståndare även om jag helst skulle vilja slippa gå omkring med munskydd. Jag tycker dock att diskussionen bör skötas korrekt och man ska använda rätt antaganden och korrekta underlag för beslut. Killgissningar och egensnickrade ”logiska slutledningar” tycker jag inte duger. Förutom det så tycker jag att man måste ta med hur stor nytta en åtgärd faktiskt gör.

Exemplet där Norge räknade fram att 200 000 personer i veckan måste bära munskydd för att en person färre i veckan ska smittas är ganska talande tycker jag. Den beräkningen var också en del av deras underlag för att inte rekommendera munskydd just då, det var helt enkelt för liten nytta. Det framgick inte heller om dessa beräkningar byggde på att personerna hade munskydd på sig hela tiden när de var bland andra människor, dvs även hemma och på arbetsplatsen där faktiskt risken att smittas tydligen är som störst.

Gör vi samma räkneövning för Stockholm så skulle det betyda att om alla de 800 000 personer som åker kollektivt en normal dag skulle ha munskydd en vecka skulle vi ha 16 färre smittade per vecka. Nu är det väl troligen färre än normalt som åker kollektivt så siffran är ännu lägre. Om dessa tar av sig munskydden när de åkt färdigt i kollektivtrafiken så finns andra risker att smittas. Så minskningen av antalet som skulle smittas om alla bar munskydd i kollektivtrafiken i Stockholm är troligtvis mycket lägre än 16 st per vecka. Detta bygger på antagandet att munskydd minskar risken med 40% och att det är 20% asymptomatisk smitta. Är de verkliga siffrorna lägre än så är nyttan med munskydd ännu lägre.

Tycker man att minskning med 16 smittade i veckan är tillräckligt för att motivera införandet av obligatoriskt munskydd så får man tycka det. Men då kommer man till frågan när man ska ta bort munskyddstvånget, är det när man minskar antalet smittade per vecka till under 15, under 5 eller ska det vara rent av 0, dvs det finns ingen smittspridning kvar? Man kan t.o.m. ha kvar munskyddstvånget permanent eftersom det troligen också i så fall hjälper mot säsongsinfluensa och andra liknande smittor.

På hur många smittade räknade man i Norge? och Sverige?

Resultaten ju helt avhängigt detta.

Fairlane
Angående Björn Olsens syn på munskydd finns det en artikel i DN som börjar så här:

I sitt sommarprat säger Björn Olsen att ”hela världen vet” att munskydd skyddar andra från infektion.
Men i hans bok ”Pandemi – myterna, fakta, hoten”, som kom i ny upplaga i våras, skriver han att de flesta munskydd inte fyller någon som helst funktion.
– Det är det här som är vetenskap – man måste kunna ändra riktning, säger han till DN.

Länk: https://www.dn.se/nyheter/sverige/bjorn-olsen-har-andrat-uppfattning-om-nyttan-med-munskydd/

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.