Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nästan vad jag föreslog för några veckor sedan; erbjud gratis coronatest till alla som lämnar blod:
Skärmdump av ett foruminlägg om ökat intresse för blodgivning i Blekinge med erbjudande om antikroppstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag ville ju inte stoppa vid enbart antikroppstest (som ju är det enklare), utan även erbjuda test av T-cellsimmunitet.
 
Stickan56
B b8q skrev:
Men jag ville ju inte stoppa vid enbart antikroppstest (som ju är det enklare), utan även erbjuda test av T-cellsimmunitet.
Då måste det väl finnas ett test för det först.

Stickan
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Stickan56
B b8q skrev:
Det finns, men det är krångligare:

[länk]

Och just eftersom det inte kommer att fungera att testa alla på det viset, föreslog jag en ”motprestation”, att lämna blod.
Jag tycker du skall läsa artikeln du länkar till.
Citat från denna: "Att testa befolkningen på bred skala för T-celler är dock inte möjligt i dagsläget."
Det finns inget snabbtest som t.ex. för antikroppar där man matar in proverna i en robot.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag tycker du skall läsa artikeln du länkar till.
Citat från denna: "Att testa befolkningen på bred skala för T-celler är dock inte möjligt i dagsläget."
Det finns inget snabbtest som t.ex. för antikroppar där man matar in proverna i en robot.

Stickan
Och? Jag talar inte om bred skala, utan om ett sätt att t.ex. få fler blodgivare på köpet. Om du drar dig till minnes hur situationen såg ut för några månader sedan så var det extra svårt att få blodgivare, eftersom folk drog sig för att vara i kontakt med vårdpersonal som ju var väldigt hårt drabbade av smitta.
Att testet är krångligt och man inte får svar direkt på minuten vet jag mycket väl.

Edit: Dessutom är det ju så att det tyvärr doneras mindre och mindre blod i Sverige, trots att befolkningen och därmed behovet ökar. Källa på det:
https://geblod.nu/om-blodgivning/statistik/

Att det nu visar sig att det räcker att erbjuda endast antikroppstest för att locka fler är ju bara bra!
 
Redigerat:
Stickan56
B b8q skrev:
Och? Jag talar inte om bred skala, utan om ett sätt att t.ex. få fler blodgivare på köpet. Om du drar dig till minnes hur situationen såg ut för några månader sedan så var det extra svårt att få blodgivare, eftersom folk drog sig för att vara i kontakt med vårdpersonal som ju var väldigt hårt drabbade av smitta.
Att testet är krångligt och man inte får svar direkt på minuten vet jag mycket väl.

Edit: Dessutom är det ju så att det tyvärr doneras mindre och mindre blod i Sverige, trots att befolkningen och därmed behovet ökar. Källa på det:
[länk]

Att det nu visar sig att det räcker att erbjuda endast antikroppstest för att locka fler är ju bara bra!
Det är fortfarande ett orealistiskt förslag att erbjuda alla 250 000 blodgivare en analys av T-celler.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det är fortfarande ett orealistiskt förslag att erbjuda alla 250 000 blodgivare en analys av T-celler.

Stickan
Ja, kanske. Det är ca 20 000 i månaden. Men jag avsåg framförallt att locka NYA blodgivare.
Men släpp mitt förslag nu, det räckte ju visst att bara erbjuda enklare antikroppstest.
 
Vad är det som händer i Japan?
Graf som visar dagliga nya bekräftade COVID-19-fall i Japan med en exponentiell ökning i augusti 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[Länk]

Japan som var en förebild med lite smitta och låga dödstal ser nu ut att ha exponentiell ökning av nya fall!?

Vad jag förstått så har man kvar munskydden men i övrigt öppnat upp samhället igen. Och envist vill man inte införa hårda restriktioner som i april.
Så unga, 20+ & 30+, festar och sjunger kareoke. Partyvärdar umgås med gästerna.
IVA fallen har fördubblats sista veckan.

Superspridarevent, superspridare. Det är väl lugnt, bara ungdomar som inte blir så sjuka eller löper någon större risk att dö, men de träffar ju äldre förr eller senare. :thinking:

This month, clusters have been found in nursing homes, schools and a Tokyo theater. And, in a worrisome sign, an increasing number have no traceable links.
As Japan Nears 1,000 Daily Coronavirus Infections, It Shies From Restrictions [NY Times]
 
  • Ledsen
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Behandling med antikroppar från tillfrisknade. En inte helt riskfri behandlingsmetod.
FDA Nears Decision Authorizing Covid-19 Treatment With Convalescent Plasma [TimesOfBritain]
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
:rofl:Och det säger du Birgit! Jämföra med lika glest befolkade länder som de skandinaviska? NEJ, självklart inte. Men med länder där hela befolkningen knappt kan ligga ner samtidigt? JAAAA. Naturligtvis.

Den som gräver en ...

Staffan
Det här kommer upp lite då och då som argument, från alla möjliga skribenter, för att bevisa att något man tänker är korrekt.

Men hur är det då - i verkligheten ...?
Är dödligheten kopplad till befolkningstätheten?
Vad tror du Staffan?
 
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här kommer upp lite då och då som argument, från alla möjliga skribenter, för att bevisa att något man tänker är korrekt.

Men hur är det då - i verkligheten ...?
Är dödligheten kopplad till befolkningstätheten?
Vad tror du Staffan?
Ja.
Det vore osannolikt att tro att smitta sprids lika fort i Norrlands inland, som i Staaan.
Vissa asiatiska stater, visar att det inte är per automatik så. Men att förklara våra dödstal, genom att jämföra oss med Belgien, är ynkedom.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag började i alla fall fundera över det eventuella sambandet för ett tag sen, och har försökt googla fram någon info.

Till sist ruttnade jag och gjorde en liten undersökning själv.
Jag tog länders befolkningstäthet härifrån:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_länder_efter_befolkningstäthet

Sen tog jag data över antal covid-döda per miljon invånare härifrån:
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
som är en någorlunda up-to-date sammanställning över vad de olika länderna har rapporterat in.

Sen tänkte jag mata in varenda land i Excel, men jag lessnade lite efter en stund, och insåg att diagrammet dessutom skulle bli för plottrigt och omöjligt att följa. Så jag valde istället relativt slumpmässigt bland jordens länder, dock alla (eller åtminstone nästan alla) europeiska länder. Men jag har absolut inte ägnat mig åt någon cherry-picking i mitt urval, så med fler länder inmatade skulle nog ge ungefär samma resultat tror jag.
Min cherry-picking har varit sån här:
Jag försökte få med alla Europeiska länder (kan ha missat nåt).
Jag såg till att få med en del andra länder av allmänt intresse, Kina, USA, Brasilien Sydkorea (för att de var så framgångsrika) Vietnam för att de var ännu mer framgångsrika.
Sen såg jag till att få med några av de mest tätbefolkade länderna samt de mest glesbefolkade, då extrempunkterna känns intressanta.
Det är mest en radda med Sydamerikanska, mellanamerikanska och afrikanska stater som inte är med. Och många av dessa länder har säkert en lågkvalitativ inrapportering av covid-data ändå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
Och sen plottade jag dödstal och befolkningstäthet i en graf, och sorterade alla länderna på x-axeln efter befolkningstäthet.
Om nu befolkningstäthet har något med dödstalen att göra (generellt) så ska ju dessa plottade värden följa varandra, antingen proportionellt eller omvänt proportionellt.
Säkert inte exakt, men trenden borde åtminstone synas...
 
  • Gilla
betamax och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och resultatet blev såhär:
Stapeldiagram och linjediagram som visar Covid-19-dödsfall per miljon jämfört med befolkningstäthet per land.
 
  • Gilla
Jens33 och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har Monaco och Singapore en sån fruktansvärt hög befolkningstäthet så alla andra länders täthet "försvinner" i skalan.
Så jag tog bort Monaco och Singapore sen från indata och fick följande plot.
Man kan ju i viss mån kika på bägge och bilda sig sin uppfattning.
Diagram som illustrerar Covid-19 dödsfall per miljon jämfört med befolkningstäthet, utan Monaco och Singapore.
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.