Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Ulltand Ulltand skrev:
På hur många smittade räknade man i Norge? och Sverige?

Resultaten ju helt avhängigt detta.
5 per 100 000 per vecka i Norge och 20 per 100 000 i Sverige (v 29 i Sverige var 22/100 000 men jag räknade med 20 då det var det närmaste som fanns i tabellen i Norges rapport och jag antog att vi ligger ungefär där nu). Jag uppgav det i mitt tidigare inlägg där även länkar finns. https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1549#post-3793341. Dubbelkolla gärna att jag räknat rätt.
 
S Skandiamannen skrev:
Apropå citat av Björn Olsen, sa här sa denne i slutet på januari om Covid-19

”Det finns inte någon anledning till oro i Sverige, de allra flesta kommer inte ens att komma i kontakt med det här viruset.”

Är inte ute efter att misskreditera Olsen men kan vara ngt att tänka på för alla som gärna gräver fram citat från Tegnell som med facit i hand visat sig vara fel

[länk]

I sak rätt.

1. De flesta har inte kommi i kontakt med viruset

2. Oro löser inga problem
 
Ulltand Ulltand skrev:
I sak rätt.

1. De flesta har inte kommi i kontakt med viruset

2. Oro löser inga problem
Självklart men du förstod nog min poäng
 
tusenett skrev:
5 per 100 000 per vecka i Norge och 20 per 100 000 i Sverige (v 29 i Sverige var 22/100 000 men jag räknade med 20 då det var det närmaste som fanns i tabellen i Norges rapport och jag antog att vi ligger ungefär där nu). Jag uppgav det i mitt tidigare inlägg där även länkar finns. [länk]. Dubbelkolla gärna att jag räknat rätt.

Alltså smittade i % i Norge resp Sverige som bakgrund för beräkningen av effekten?

Eller menar du att detta gäller för gundsmittan i samhället av 5 på 100.000?
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Alltså smittade i % i Norge resp Sverige som bakgrund för beräkningen av effekten?

Eller menar du att detta gäller för gundsmittan i samhället av 5 på 100.000?
Jag tog bara det som står i Norges egna rapport och använde deras tabell och satte in Sveriges siffror från FHMs hemsida om incidens och fick fram det resultatet.

Edit:Nu finns det nya siffror om 13 per 100 000 för Sverige v 30 och då blir det ca 12 färre smittade per vecka om 800 000 bär munskydd en vecka, enligt tabellen i rapporten.
 
Redigerat:
tusenett skrev:
Jag tog bara det som står i Norges egna rapport och använde deras tabell och satte in Sveriges siffror från FHMs hemsida om incident och fick fram det resultatet.

Edit:Nu finns det nya siffror om 13 per 100 000 för Sverige v 30 och då blir det 12 färre smittade per vecka om 800 000 bär munskydd en vecka, enligt tabellen i rapporten.

Om jag förstår detta rätt så betyder det Mao att om det knapp finns några smittade i samhället så har munskydd liten effekt på gruppnivå? Är det verkligen det man har räknat fram och varför i så fall?
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Om jag förstår detta rätt så betyder det Mao att om det knapp finns några smittade i samhället så har munskydd liten effekt på gruppnivå? Är det verkligen det man har räknat fram och varför i så fall?
Ja, så lär det väl bli. Desto färre smittade desto fler osmittade som går omkring med munskydd i onödan (syftet främst är att smittade inte ska smitta andra).
 
J
tusenett skrev:
Ja, så lär det väl bli. Desto färre smittade desto fler osmittade som går omkring med munskydd i onödan (syftet främst är att smittade inte ska smitta andra).
Och om alla är smittade så går faktiskt allihop med munskydd helt i onödan också. Har dock ingen källa på det.
 
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Om jag vågar mig på en gissning, tror jag att jag har ganska många fler års erfarenhet av digitala diskussioner än du, så jag lägger ingen större vikt vid vad du tycker är "vanligt hyfs på forum". Du lever dessutom inte alltid direkt som du lär.

Här är källan: [länk]

Syftet har jag redan förklarat. Och allt serveras inte på silverfat, ibland får man utöva lite källkritik på egen hand. Ja, ganska ofta faktist.
Ja du kanske gissar rätt. Jag har inte varit på något liknande ett forum före 1992 och då på typ bulletin board.
Men vi kallade det inte för digitala diskussioner då. Det är något som man på senare året har börjat kalla det för.
Hållit på med datorer sedan 1980. Ja du har nog längre erfarenhet av sådant än mig.
Första erfarenheterna av att programmera datorer var på en ABC80 och min första egna var en ZX81 (Sinclair 81 som man fick bygga ihop själv) Sedan har ett antal olika modeller passerat. De tidigare uppkopplingarna gjorde man med ett modem som pep och hade sig tills man var uppkopplad mot en server någonstans. I dagens ögon mycket primitivt men funkade.
Sedan sköt det givetvis fart då internet drog igång på allvar 1994-95 och jag var med och utbildade akademiker i hur man bygger hemsidor mm på nätet. Vi knackade vanligt enkel HTML kod vilket jag tror även du är bekant med.
I deras uppgift för sina 5 poäng skulle de även söka fakta på nätet och skriva en egen uppsats som de skulle publicera via sin nya hemsida placerad på en Unix server på den högskola vi var på då. Netskype och AltaVista var gångbara saker då.

Men detta blir väldigt OT även om det är kul att jämföra erfarenhet av att vistas på nätet. Du har säkert minst lika mycket om inte mer erfarenhet av sådant.

Så jag hyser stor ödmjukhet åt uppriktighet med var man får tag på sina uppgifter såvida de inte är egna gissningar vilket man då tydligt anger att det är sådana. Något som man lär sig vikten av vid i den akademiska världen. Referensen kallas det oftast.
Man lär så länge man lever.
 
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
optimum
optimum optimum skrev:
Hur håller man avstånd i en fullsatt tunnelbanevagn?
Eller buss eller spårvagn eller tåg.
Jag ger denna gärna till er alla så får vi bra tips nu inför att semestrarna tar slut och skolorna snart börjar.

Mycket viktigt om man tror på att minska smittspridningen.
De som tror på flockimmuniteten genom att folk smittas och blir sjuka av covid-19 vill givetvis inte delge sina tips.
 
Gammelnörden
- Fortsätt jobba hemifrån om det är möjligt.
- Komma överens med arbetsgivaren om att börja och sluta en timma tidigare eller senare.
- Gå eller cykla om det är möjligt, åk bil om man har en och det är för långt för att gå eller cykla.
- Planera för att man kanske måste stå över att kliva på första bästa buss, spårvagn eller tunnelbanetåg och vänta en kvart till nästa...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
trähandtag trähandtag skrev:
Vad är skälet att spekulera så mycket om vad som är rätt och fel? Tycker vi får ha en tillit till dem som har detta jobb som profession. Tyvärr fins det numera allt för många autodidakta googleprofessorer.
Ja det är få smittskyddsläkare på denna tråd.
Bara ca 20%. :cool:

Stickan
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
optimum
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja det är få smittskyddsläkare på denna tråd.
Bara ca 20%. :cool:

Stickan
Precis.
Rätt så många hantverkare verkar det som det är och de kommer också jobba hemifrån till hösten.
Fakturorna blir lite lurigt vem som ska betala dem så de får någon lön.
 
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Precis.
Rätt så många hantverkare verkar det som det är och de kommer också jobba hemifrån till hösten.
Fakturorna blir lite lurigt vem som ska betala dem så de får någon lön.
Ingen fara. De kör på som vanligt med frukost och lunch hos grossisten. Sedan tar de kväll.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
I gårdagens veckorapport https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/ gällande vecka 30 framgår att smittspridningen avtagit ytterligare och endast 3 % av ung. 59 000 PCR-tester var positiva vilket innebar 13 fall per 100 000 innevånare, en minskning med 35 % sen veckan innan.
173 av de 1376 fallen var allvarliga.
26 fall var på ett äldreboende.
8 st skrevs in på IVA (Dalarna, Jönköping, Skåne, Stockholm, Västmanland och Västra Götaland).

Det är statistiskt säkerställt att antalet allvarliga fall minskade i regionerna Västra Götaland, Dalarna, Gävleborg och Stockholm medan det för övriga regioner vare sig en ökning eller en minskning är statistiskt säkerställt jämfört med de 3 föreg. veckorna (normalt pga. för få fall).

Antalet PCR-tester minskade i alla regioner utom Gotland, Halland, Dalarna och Blekinge.

Antalet lindriga fall minskade i alla regioner utom Gotland, Kalmar och Värmland.

Över hela landet var antalet dödsfall inom normalspannet v. 28 men däremot lokalt i Dalarna, Gävleborg och Värmland var det en liten överdödlighet. I hela landet avled 83 st under v. 28 (kan tillkomma några enstaka senare) minskning från ung. 100 under v. 27.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.