Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu har jag knappt läst denna tråd på två veckor, men jag kan berätta en intressant historia om en bekant som nästan miste livet pga Covid-19. Han fick en vanlig mild covid andra veckan på semestern och var i god form efter två veckor. Detta gjorde att han beslutade sig för att åka på aktivitetssemester inom landet ytterligare ett par veckor senare (man kan ju hinna med lite semester i alla fall). Då fick han en blodpropp som troligen (enligt läkarna) bildats pga Covid-19. Den släppte när han rörde på sig och åkte upp till ena lungan. Två veckor på sjukhus blev resultatet.

Tur i oturen att inte proppen hamnade i hjärtat eller i hjärnan. Personen i fråga är strax under 50 år, är vältränad och har inga riskfaktorer.

Nu vet jag varför han inte varit aktiv på nätet i sommar i alla fall.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Ja det vi vaccinerar oss mot är influesa typ A eller B.
Jag tror A är vanligast.

Förkylning finns det ett antal olika

"Det finns ett mycket stort antal virus som kan ge upphov till förkylning. Många av dessa tillhör gruppen rhinovirus, men förkylningsvirus kan också återfinnas inom bland annat coronavirus, parainfluensavirus och adenovirus."


Från FHM sida
[länk]
Och att det är typ A och B man vaccinerar sig mot är nog för att det är dessa influensa-stammar som ibland ger den drabbade livshotande följdverkningar.
Men corona-typerna ger de "vanliga förkylningarna" som sällan leder till något värre. Men vad vi nu drabbats av är ett corona-virus som är bra mycket värre ...

ja, om jag nu inte fått saker om bakfoten då ...
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och att det är typ A och B man vaccinerar sig mot är nog för att det är dessa influensa-stammar som ibland ger den drabbade livshotande följdverkningar.
Men corona-typerna ger de "vanliga förkylningarna" som sällan leder till något värre. Men vad vi nu drabbats av är ett corona-virus som är bra mycket värre ...

ja, om jag nu inte fått saker om bakfoten då ...
Ja SARS-CoV-2 är värre de det går djupare ner i lungorna samt även ibland ger cytokinstormar och en del annat otrevligt.

Corona för förkylning är nog inte så vanlig som de andra jag hittade på FHM sidan
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är inte våra vanliga vinterförkylningar just virus av corona-typ (i huvudsak)?
Men däremot det som optimum vaccinerar sig troget med varje år är mot influensavirus typ A ..?
Så här står det i Wikipedia:
The most commonly implicated virus is a rhinovirus (30–80%), a type of picornavirus with 99 known serotypes.[29][30] Other commonly implicated viruses include human coronaviruses (≈ 15%),[31][32] influenza viruses (10–15%),[33] adenoviruses (5%),[33] human respiratory syncytial virus (orthopneumovirus), enteroviruses other than rhinoviruses, human parainfluenza viruses, and human metapneumovirus.[34] Frequently more than one virus is present.[35] In total, more than 200 viral types are associated with colds.[3]
https://en.wikipedia.org/wiki/Common_cold#Viruses

Influensavaccinet brukar vara en blandning med några olika typer av A och B, beroende på vad som troligen blir vanligast just den vintern.
I höstas var det denna blandning:
  • A/Brisbane/02/2018 (H1N1)pdm09-likt virus
  • A/Kansas/14/2017 (H3N2)-likt virus
  • B/Colorado/06/2017-likt virus (B/Victoria/2/87-linjen)
  • B/Phuket/3073/2013-likt virus (B/Yamagata/16/88-linjen).
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/influensa/
 
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
J
Så då har vi snart uppnått det berömda F. I då? Tråden börjar gå lite på tomgång efter att de värsta skribenterna fått respass, så jag slänger in denna brandfacklan. AK+TC=FI eller?
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Så då har vi snart uppnått det berömda F. I då? Tråden börjar gå lite på tomgång efter att de värsta skribenterna fått respass, så jag slänger in denna brandfacklan. AK+TC=FI eller?
Tyvärr är det nog du som somnat in förutom en och annan otrevlighet mot andra medlemmar.

Vad vill du tillföra tråden med ditt senaste inlägg?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
optimum optimum skrev:
Ja SARS-CoV-2 är värre de det går djupare ner i lungorna samt även ibland ger cytokinstormar och en del annat otrevligt.

Corona för förkylning är nog inte så vanlig som de andra jag hittade på FHM sidan
Även detta med blodproppar är något totalt oväntat och mycket otrevligt. Självklart inget som ”vanliga” förkylnings-Coronavirus är associerade med. Och man vet fortfarande inte varför det blir så, men det är helt klart en allvarlig och potentiellt livshotande komplikation.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jocke Best skrev:
Så då har vi snart uppnått det berömda F. I då? Tråden börjar gå lite på tomgång efter att de värsta skribenterna fått respass, så jag slänger in denna brandfacklan. AK+TC=FI eller?
Nu har det ju varit väldigt stor skillnad i antal smittade i olika delar av landet så "snart" lär knappast gälla hela landet i alla fall. Vi får väl se hur det går när barnen börjar skolan och studerande från olika delar av landet möts.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
KristinaRT
Grundskolan börjar väl i mitten av augusti och universitet/högskolor i början av September.
Utvecklingen den närmaste månaden bör ge en indikation över hur höst/vinter blir....
 
J
optimum optimum skrev:
Tyvärr är det nog du som somnat in förutom en och annan otrevlighet mot andra medlemmar.

Vad vill du tillföra tråden med ditt senaste inlägg?
Nu ska vi inte vara så känsliga, jag tycker jag varit ganska snäll mot dom snälla. Jo jag menar att om det föreligger runt 38% oaktat dess osäkerhet, med immunitet generellt så borde ju detta borga för att vi uppnår åtminstone delvis med f-ordet i områden med höga andelar antikroppar. Det förklarar väl också varför man i dessa områden i så fall inte får speciellt mycket över 20 % heller. Det är väl jättebra? Tänk om det som aldrig var planerat kanske funkar ändå? P. S tack för att du tyckte det var tråkigt om jag hade somnat in, det värmde
 
KristinaRT
B b8q skrev:
Ja, det är inte förvånande om ett "vältränat" immunförsvar klarar även nya virus bättre. Just det gör mig lite orolig för egen del; nu har man ju knappt träffat någon utanför sin närmaste familj under fem månader, så man lär ju åka på en massa förkylningar och annat skit när man väl börjar träffa folk igen...
Det är en i högsta grad relevant tanke. Normalt exponeras man ju för div infektioner hela tiden, men i år har det pga isoleringen varit mycket mindre magsjukor, influensa, bakteriella luftvägsinfektioner (som ofta kommer efter en virusinfektion) än normalt.
Detta skulle kunna ge en rebound effekt och när folk slutar isolera sig och tvätta händerna hela tiden kanske det sprids mer infektioner och vi blir sjuka i högre utsträckning under något-några år.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Väldigt intressant från BBC. Både ankedotisk och med ref från forskning. Hur många blir återställda efter covid19? Ser verlikligen illa ut och får konsekvenser över tid både ekonomiskt och humanitärt.

https://www.bbc.com/news/stories-53368768
 
  • Stolpdiagram som visar kvarstående symptom hos Covid-19-patienter, jämför akut fas och uppföljning efter sjukdom från BBC-artikel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Grundskolan börjar väl i mitten av augusti och universitet/högskolor i början av September.
Utvecklingen den närmaste månaden bör ge en indikation över hur höst/vinter blir....
Nollning och tentaperiod börjar samtidigt som grundskola och gymnasium.

Jag är dock mest orolig för kollektivtrafiken för universitet och gymnasium.
 
optimum
KristinaRT KristinaRT skrev:
Även detta med blodproppar är något totalt oväntat och mycket otrevligt. Självklart inget som ”vanliga” förkylnings-Coronavirus är associerade med. Och man vet fortfarande inte varför det blir så, men det är helt klart en allvarlig och potentiellt livshotande komplikation.
Samma med de kraftiga bortfallen av lukt och smaksinnen. Visst man tappar lite lukt och smaksinne vid förkylningar och influensa men inte så radikalt som man kan göra av covid-19.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Men då både Sars och Mers är coronavirus så vet man ju lite om potentialen av denna virussort

Inget man vill ha innan det är ordentligt utforskat. Inget att släppa lös i samhället i hopp om immnunitet.

50% av Sarsöverlenavde är ännu inte återställda
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.