E El-Löken66 skrev:
Kanske Ullskog.
Fast det vet ju egentligen inte.
Men en gissning är det?
Vi vet väldigt lite med 100% säkerhet.

Inte ens alla brottslingar som döms till livstid har gjort det med 100% säkerhet. Men det har ju inte hindrat oss för att döma dem.

Så varför tänka annorlunda i här?

harry73
Mördare döms först när det inte längre finns rimlig tvivel.
Om man skulle behandla mordfall som coronastrategi, skulle man sätta misstänkta direkt i fängelse. Hittar man därefter en annan misstänkt, skulle man resonera att det inte räcker att ha en misstänkt i fängelset och att den andra också behöver sättas i fängelset Den första kan dock inte släppas fri innan det inte begås mord längre, och även då bara i långsam takt

E
Ulltand Ulltand skrev:
Vi vet väldigt lite med 100% säkerhet.

Inte ens alla brottslingar som döms till livstid har gjort det med 100% säkerhet. Men det har ju inte hindrat oss för att döma dem.

Så varför tänka annorlunda i här?
Så USA och Kina avrättar folk och slänger in oskyldiga till höger och vänster samt bär munskydd men i Sverige har vi höga beviskrav, man är ute efter 18 år för en andra chans samt inga munskydd.

Men det var ju många fångar som släpptes under pandemin för att minska smittspridning men person tror jag förhållandena är lite mer invecklade än så.
Inom några år vet vi förhoppningsvis lite mer än idag.

Å andra sidan har vi dragits med likartade Corona virus under lång utan att veta något, men nu kan väl lite mer resurser forska inom ämnet.

Å andra sidan är det kanske inte något folk går runt och tänker på nästa år då många nog är vaccinerade, frågan är hur man ska bygga upp denna regelbundna dosering som krävs i alla länder. År efter år.

optimum optimum skrev:
Kanske inte är en nyhet men åt helvete anser jag.

[bild]

Vi får hoppas hon inte smittade någon.

[länk]
Fjanteriartikel som vanligt från de stora medierna. Man har brustit i sin rutinföljsamhet, sannolikt på individnivå, och så var det med det. Hur mycket tror ni inte rutinerna ändras för personalen från vecka till vecka under en pågående pandemi?

Länka inte sånt där skräp..

• Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Modernas vaccin på väg att godkännas i USA

""USA:s läkemedelsmyndighet FDA har beslutat att snabbgodkänna företaget Modernas vaccin mot covid-19, rapporterar Financial Times och hänvisar till källor med insyn i processen."" Svd

Om vaccinet som som verkar grymt bra.

"The biotech company Moderna announced the final results of the 30,000-person efficacy trial for its candidate in a press release today: Only 11 people who received two doses of the vaccine developed COVID-19 symptoms after being infected with the pandemic coronavirus, versus 185 symptomatic cases in a placebo group. That is an efficacy of 94.1%, the company says, far above what many vaccine scientists were expecting just a few weeks ago. More impressive still, Moderna’s candidate had 100% efficacy against severe disease. There were zero such COVID-19 cases among those vaccinated, but 30 in the placebo group, including one death from the disease."" Sciensmag

Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Svenskarnas konsumtionsvanor har föga förvånande ändrats i år:

[bild]

Och ett uppsving för den lilla lanthandeln kan också noteras:
[länk]
Att alkoholen har ökat måste bero på färre reser till Danmark o Tyskland o bunkrar upp.

trähandtag trähandtag skrev:
Att alkoholen har ökat måste bero på färre reser till Danmark o Tyskland o bunkrar upp.
Ja troligen, om det nu endast är inhemska inköp man mätt, och inte total konsumtion.

T
trähandtag trähandtag skrev:
Det är finns nog flera orsaker. Jag besöker Systembolaget mer sällan nu men å andra sidan handlar jag mer när jag väl är där och lagret hemma är större. Dessutom har jag beställt ett par gånger och då ser man förstås till att fylla upp kartongerna.

Däremot dricker jag inte mer, snarare mindre (antal krogbesök i år är försvinnande få).

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
More impressive still, Moderna’s candidate had 100% efficacy against severe disease. There were zero such COVID-19 cases among those vaccinated, but 30 in the placebo group, including one death from the disease.
Vi får hoppas att läkemedelsverk och liknande har bättre statistiska kunskaper än att blåsa upp det där.

30 i placebogruppen blir allvarligt sjuka
95 % skyddseffekt
Det innebär att det borde ha blivit typ 1,5 allvarligt sjukdomsfall om vaccinet inte hade påverkat allvarlighetsgraden.
Man kan inte dra några säkra slutsatser på så litet underlag för konfidensintervallet blir mycket stort.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det är finns nog flera orsaker. Jag besöker Systembolaget mer sällan nu men å andra sidan handlar jag mer när jag väl är där och lagret hemma är större. Dessutom har jag beställt ett par gånger och då ser man förstås till att fylla upp kartongerna.

Däremot dricker jag inte mer, snarare mindre (antal krogbesök i år är försvinnande få).
Beror till del var vi bor i Sverige. För egen del köps nästa all sprit i Tyskland då vi bor i Skåne, när man ändå passerar förbi. Ca 1 gång vart annat år blir det i snitt. Då köps typ 3-6 flaskor per gång, som räcker några år.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vem är det som dör?
Enligt statistik är det t.o.m. 17/12-2020
279 personer döda i åldern 0 - 59 år! Med covid-19, dom flesta har haft en underliggande sjukdom!
I nästa grupp 60 - 69 år = blivande pensionärer är det 494 personer som dött! Samma här oftast med en annan sjukdom som försvagar immunförsvaret.

Dom övriga 7000 är medelåldern 84 år och det dör normalt fler över 80 år i vinterkräksjukan och andra virus varje år.

D
BirgitS BirgitS skrev:
Vi får hoppas att läkemedelsverk och liknande har bättre statistiska kunskaper än att blåsa upp det där.

30 i placebogruppen blir allvarligt sjuka
95 % skyddseffekt
Det innebär att det borde ha blivit typ 1,5 allvarligt sjukdomsfall om vaccinet inte hade påverkat allvarlighetsgraden.
Man kan inte dra några säkra slutsatser på så litet underlag för konfidensintervallet blir mycket stort.
Vet att detta är en nyhetstråd och det finns ju alltid en överhängande diskussionsrisk MEN.. vilket av vaccinen ska man försöka få och finns det några nyheter som talar om för vilka vilken passar bäst, om ni förstår min fråga?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.