BirgitS
yonna yonna skrev:
Nja - jag är tveksam. Bor i området och känner till ett par gamlingar som dött på hem - nu i höst.
Det dör folk ofta på äldreboendena. Medeltiden för att bo på ett SÄBO innan bortgång lär ligga kring ett år.

Det här är en lite anmärkningsvärd nyhet. Tokyo, med nästan lika stor befolkning som hela Sverige, upplever nu problem att få vårdresurserna att räcka till, när man har drygt 800 smittade per dygn:
Skärmdump av text om Tokyos ökade antal COVID-19 fall och hälsovårdsutmaningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samtidigt har enbart region Stockholm ca 1275 nya smittade per dygn:

Nyhetsartikel om 5096 nya covid-19 fall och att 818 personer vårdas på sjukhus.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu har de första resultaten från den femte nationella undersökningen med PCR-tester i Sverige under första veckan i december kommit.
Prov från 2 983 slumpvis utvalda deltagare visar att uppskattningsvis 0,7 procent av befolkningen hade eller har nyligen haft en infektion med covid-19. Av dessa var 790 av deltagarna hemmahörande i Stockholm och av dessa var 1,0 procent positiva för SARS-CoV-2.
Det är något lägre än andelen 21-24 april då det var 0,9 % positiva (2,3 % i Stockholm).
Källa till ovanstående: https://www.folkhalsomyndigheten.se...forekomsten-av-covid-19-i-sverige-i-december/

Ger ju en liten jämförelse av smittspridningen då och nu, både när det gäller antal och fördelningen i landet.

harry73
Jag använde worldometers.info för att jämföra Danmark och Sverige och gjorde en översikt för att jämföra recent antal smittade och dödsfall under samma period

Tabell som jämför antal dödsfall och nya smittade av Covid-19 per miljon mellan Sverige och Danmark. Tabell jämför antal smittade med COVID-19 i Sverige och Danmark från 1 november till 16 december.
Det som jag tycker är märkligt, är att Danmark har 20% fler smittade och bara en kvart av Sveriges antal döda (sedan 1 november)

Antingen är Danmark väldigt bra på att hitta alla smittade eller så är de kass på att registrera dödsfall med covid

Jag är övertygat att Danmark testar mer än Sverige gör, och därmed hittar fler smittade än vi gör, men inte i den utsträckning att det förklarar 4 ggr fler dödsfall i Sverige, så jag tror också att Danmark är rätt så dåligt på att registrera sina Covid-dödsfall.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med åldersfördelningen på de smittade, respektive avlidna?

Danmark testar mer än oss
Graf som jämför dagliga COVID-19-tester per 1 000 personer i Danmark och Sverige.
Skapa konto

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nja - jag är tveksam. Bor i området och känner till ett par gamlingar som dött på hem - nu i höst.
Jo kan det vara. Icke att förringa dem som dör. Men som det låtit i media så ser vi oftast inte helheten. Även om några död i covid på hemmen har man lyckats skydda fler. Bara för jag ser tre träd är det inte skog.

blackarrow blackarrow skrev:
Hur är det med åldersfördelningen på de smittade, respektive avlidna?

Danmark testar mer än oss
[bild]

Ungefär 4 ggr i nuläget.

Samma felbedömningar av hur stor smittan är i ett land har gjorts ett flertal gånger numera. Ett tag var det Sverige som först underskattade och sedan överskattades i smittspridning. Och nu är det Danmark som felbedöms.

Dödstalen släpar visserligen ett par veckor men de stämmer desto bättre med verkligheten.

Olika studier på skolor och äldrevård indikerar att dessa oftast följer smittspridningen i samhället i övrigt. Även om en grupp vid ett tillfälle är mer smittdrivande så jämnar det ut sig i samhället över lite tid.

Det är alltså inte realistiskt att tro tex att danskarna lyckas skydda de äldre så mycket bättre än vi.

Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Linjediagram visar fluktuationer i data med tidpunkter på x-axeln och procentandelar på y-axeln.

Ulltand Ulltand skrev:
[bild]
Börskurs?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
B b8q skrev:
Börskurs?
OMXSPI, men undrar lite över relevansen.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det här är en lite anmärkningsvärd nyhet. Tokyo, med nästan lika stor befolkning som hela Sverige, upplever nu problem att få vårdresurserna att räcka till, när man har drygt 800 smittade per dygn:
[bild]

Samtidigt har enbart region Stockholm ca 1275 nya smittade per dygn:

[bild]
Tokyo har nästa 14miljoner invånare och 37miljoner om man räknar med kranskommunerna.

Har förövrigt dött totalt 2.700 pers i Japan totalt

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Här ser vi tydligt att sverige inte är värst! Linjediagram som jämför prestanda över tid mellan USA, Frankrike, euroområdet, Tyskland och Sverige.
Skapa konto

skojar bara.

• Haha
  • Arg
optimum och 2 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Jag använde worldometers.info för att jämföra Danmark och Sverige och gjorde en översikt för att jämföra recent antal smittade och dödsfall under samma period

[bild] [bild]
Det som jag tycker är märkligt, är att Danmark har 20% fler smittade och bara en kvart av Sveriges antal döda (sedan 1 november)

Antingen är Danmark väldigt bra på att hitta alla smittade eller så är de kass på att registrera dödsfall med covid

Jag är övertygat att Danmark testar mer än Sverige gör, och därmed hittar fler smittade än vi gör, men inte i den utsträckning att det förklarar 4 ggr fler dödsfall i Sverige, så jag tror också att Danmark är rätt så dåligt på att registrera sina Covid-dödsfall.
Fullt förståeligt att Tokyanerna viftar med flaggan och visslar i pipan för fulla muggar när dessa varslande tecken börjar uppstå.

Utan att egentligen ha belägg för det är jag övertygad om att steget egentligen inte är så långt bort för många enorma östasiatiska städer, som hittills lyckats bra med att hålla smittan stången, till att få en totalt okontrollerbar samhällsspridning som flerhundrafalt kommer överväldiga sjukvården där, en situation som leder till hög andel döda samt i reella tal.

Kina har enligt statistiken full broms på sitt med Sydkorea och just nu framför allt Japan är bara ett litet steg ifrån att vara riktigt risigt på det, följden kan då bli att man får utnyttja Kinas lediga kapacitet, vilket utgör en risk i sig.

Båtar användes ju som flytande sjukhus i förra vågen men jag har inte hört så mycket om detta nu ligger där någon kapacitet och skvalpar, var man så förutseende och hann man?

optimum optimum skrev:
Jag vet men råden är inte ok heller då de förkastat användandet av munskydd på olika sätt.
Och även att det inte blir en andra våg.
Inte ens råden om att inte besöka äldreboenden när vi helt klart såg andra vågen komma.
Indirekt bestämmer de då regeringen till stor del går på deras sagor.

Nej jag frikänner inte dem.
Johan Carlsson och Anders Tegnell har ett stort ansvar och delaktighet till vårat misslyckande.
Däremot säkert synd om den dela av andra som jobbar på FoHM.
Nu är krogen stängd men säkert lika illa att berätta att man jobbar som parkeringsvakt, skattemyndigheten eller annat pest förklarat arbete. Nu även FoHM.
Men om vi nu säger att Sverige likt exempelvis Danmark anbefallit munskydd ganska tidigt i år.

Var hade vi då befunnit oss nu enligt dig. Hade vi haft 10 färre döda eller du tänker fler?
För jämför man i Öresundsregionen sedan smittan kom tycker jag skillnaderna är väldigt små, danskarna passerar nog snart i antal döda och smittade om inte nedstängningen ger väldigt snabb effekt.

E El-Löken66 skrev:
Var hade vi då befunnit oss nu enligt dig. Hade vi haft 10 färre döda eller du tänker fler?
För jämför man i Öresundsregionen sedan smittan kom tycker jag skillnaderna är väldigt små, danskarna passerar nog snart i antal döda och smittade om inte nedstängningen ger väldigt snabb effekt.
Munskydd är bara en liten del för att begränsa smittan. Hårdare lockdown en annan. Skolstängning en tredje. Testning och smittspårning ytterligare en faktor osv.

Att Sverige agerat sent eller annorlunda på alla punkter har sin naturliga förklaring i att vi inte ville stoppa smittan helt. Den enda lösningen var enligt folkhälsomyndigheten flockimmunitet men att det måste ske så att vi skyddar de äldre.

Därför ser det ut som det gör nu.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Munskydd är bara en liten del för att begränsa smittan. Hårdare lockdown en annan. Skolstängning en tredje. Testning och smittspårning ytterligare en faktor osv.

Att Sverige agerat sent eller annorlunda på alla punkter har sin naturliga förklaring i att vi inte ville stoppa smittan helt. Den enda lösningen var enligt folkhälsomyndigheten flockimmunitet men att det måste ske så att vi skyddar de äldre.

Därför ser det ut som det gör nu.
Kanske Ullskog.
Fast det vet ju egentligen inte.
Men en gissning är det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.