877 897 läst · 19 362 svar
878k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Regeringens budgetproposition; 400 miljoner de närmaste 4 åren till pandemiforskning:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rekordsatsning-pa-pandemiforskning-fantastiskt-bra-initiativ
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rekordsatsning-pa-pandemiforskning-fantastiskt-bra-initiativ
Fler dystra nyheter. Kanske slutar det med en total lock down, munskyddskrav och hjälp från utlandet.
""Mängden coronavirus i avloppsvattnet i Göteborg har fullkomligt exploderat – och skjutit i höjden som en raket, skriver Göteborgs-Posten.
Vecka 50 var förekomsten av viruset 100 gånger mer än veckan innan och 60 gånger mer än under toppnoteringen i våras.
– Jag får ont i magen när jag tänker på det. Det kan sluta i rena katastrofen. Ett stort bekymmer är att många av de som bär på smittan inte vet om det och inte känner sig dåliga. Men smittar gör de och jag är klart orolig för att spridningen ska ta fart under jul- och nyårsfirandet, säger Heléne Norder, virolog och professor i mikrobiologi vid Sahlgrenska akademin till GP.
Forskarna vid SU har kontinuerligt undersökt förekomsten av coronaviruset i avloppsvattnet, från toastolen till reningsverket, sedan i våras. De har sett hur en ökning i avloppen en till två veckor senare har följts av ett högre tryck i sjukvården.""
""Mängden coronavirus i avloppsvattnet i Göteborg har fullkomligt exploderat – och skjutit i höjden som en raket, skriver Göteborgs-Posten.
Vecka 50 var förekomsten av viruset 100 gånger mer än veckan innan och 60 gånger mer än under toppnoteringen i våras.
– Jag får ont i magen när jag tänker på det. Det kan sluta i rena katastrofen. Ett stort bekymmer är att många av de som bär på smittan inte vet om det och inte känner sig dåliga. Men smittar gör de och jag är klart orolig för att spridningen ska ta fart under jul- och nyårsfirandet, säger Heléne Norder, virolog och professor i mikrobiologi vid Sahlgrenska akademin till GP.
Forskarna vid SU har kontinuerligt undersökt förekomsten av coronaviruset i avloppsvattnet, från toastolen till reningsverket, sedan i våras. De har sett hur en ökning i avloppen en till två veckor senare har följts av ett högre tryck i sjukvården.""
Redigerat:
Ulltand skrev:Fler dystra nyheter. Kanske slutar det med en total lock down, munskyddskrav och hjälp från utlandet.
Kanske inte är så många som dricker avloppsvatten, så det är nog lungt...
Ja o ge nån krona till den som planerar vaccininhämtningen...B b8q skrev:
Beställa vaccin oc sen inte ha funderat ut hur man ska distribuera det...?
Åh, ska det fraktas i minus 70 grader..
Som han sa på LORRY.. -Tänkte inte på det!
Tror inte Phizer bjuder på "fri frakt" för en specialtransport... ;-)
BIG FARMA vann igen....
Men medge att det var en fascinerande rubriksättning!:Ulltand skrev:Fler dystra nyheter. Kanske slutar det med en total lock down, munskyddskrav och hjälp från utlandet.
Även Kungen anser detta vara ett misslyckande.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kungen-jag-anser-att-vi-har-misslyckats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kungen-jag-anser-att-vi-har-misslyckats
Jag vet men råden är inte ok heller då de förkastat användandet av munskydd på olika sätt.B b8q skrev:
Och även att det inte blir en andra våg.
Inte ens råden om att inte besöka äldreboenden när vi helt klart såg andra vågen komma.
Indirekt bestämmer de då regeringen till stor del går på deras sagor.
Nej jag frikänner inte dem.
Johan Carlsson och Anders Tegnell har ett stort ansvar och delaktighet till vårat misslyckande.
Däremot säkert synd om den dela av andra som jobbar på FoHM.
Nu är krogen stängd men säkert lika illa att berätta att man jobbar som parkeringsvakt, skattemyndigheten eller annat pest förklarat arbete. Nu även FoHM.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 730 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 730 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 730 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 730 inlägg
Naturligtvis har Pfizer tänkt på det eftersom de annars inte hade fått vaccinet sålt.B Besiman skrev:Ja o ge nån krona till den som planerar vaccininhämtningen...
Beställa vaccin oc sen inte ha funderat ut hur man ska distribuera det...?
Åh, ska det fraktas i minus 70 grader..
Som han sa på LORRY.. -Tänkte inte på det!
Tror inte Phizer bjuder på "fri frakt" för en specialtransport... ;-)
BIG FARMA vann igen....
https://www.dn.se/ekonomi/utmaningen-forvara-vaccinet-kallare-an-pa-planeten-mars/
Artikeln är från 19 november och man har kommit vidare framåt i logistiken sen dess.
Det kan man tänka. Min teori är att är så tjock, att han håller ett naturligt avstånd till alla. Skägget gör säkert lite också.