877 882 läst · 19 362 svar
878k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag återkommer då och då till Aftonbladets grafik. Man tycker kanske med rätta att det går dåligt för Sverige nu igen, men det är inget mot stora delar av Europa! Döda per 100 000 invånare under de senaste två veckorna. I toppen hittar vi Slovenien med 32,51. Sverige har plats 47 med 4,52 (men jag räknar med att det stiger).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan hända att Sverige kommer att stiga några platser, men jag är försiktigt positivt till utvecklingen. Tittar man på adamaltmejds covid-diagram, verkar det som att toppen var för 2-3 veckor sen, men vi får avvakta några dagar för att vara säkraB b8q skrev:
Logga in
Skapa konto
Om vi stiger placeringsmässigt vet jag inte - men jag tror att antal döda per 100 000 kommer stiga lite mer, med tanke på hur fullt det är på IVA för tillfället.harry73 skrev:
Absolut. Sedan kommer det ta ett par månader efter en platå innan vi har låg dödlighet i corona igen.B b8q skrev:
Vaccination av gamlingar kan dock ge ett snabbare förlopp än i våras. Å andra sidan har vi vädret emot oss nu.
Antal döda kommer att stiga, frågan är om antal döda per dag kommer att stiga eller inte.
Visst finns det många på IVA, men jag tror att de flesta dödsfall inte är IVA-patienter. Så det säger kanske inte så mycket.
Visst finns det många på IVA, men jag tror att de flesta dödsfall inte är IVA-patienter. Så det säger kanske inte så mycket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 722 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 722 inlägg
Så är det ju, det är ju under 4000 som har legat på IVA och av dem har ju de flesta överlevt förutom gruppen kvinnor över 80 år (32 % överlevnad av 50 patienter). Största gruppen är män 60-79 år där 72 % överlevt.harry73 skrev:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Inte bra nyheter.
Läget i Västra Götaland är på väg åt fel håll
Fler inneliggande patienter än i våras och inget på kurvan tyder på avmattning
Ingen bra jul för varken patienter, anhöriga eller personal.
https://www.expressen.se/gt/vastra-gotaland-over-toppen-i-varas-400-vardas-pa-sjukhus-/
Läget i Västra Götaland är på väg åt fel håll
Fler inneliggande patienter än i våras och inget på kurvan tyder på avmattning
Ingen bra jul för varken patienter, anhöriga eller personal.
Logga in
Skapa konto
https://www.expressen.se/gt/vastra-gotaland-over-toppen-i-varas-400-vardas-pa-sjukhus-/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 664 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 664 inlägg
https://www.market.se/nyhet/undersokning-drygt-halften-koper-en-majoritet-av-klapparna-pa-natet
Fler köper julklappar på nätet i år en förra året, men det kommer vara många som handlar många julklappar i vanliga butiker. Rubriken luras lite, för läser man texten så är det 46% som planerar att köpa en majoritet av klapparna på nätet. (Obs en majoritet, inte alla)
Risken finns att det blir mycket folk vid paketutlämningen. Jag såg att ICA i närheten vill att man väntar utanför så de inför kölappar.
På en tobaksbutik jag besökte för några månader sen för att hämta ett paket så var det en lång kö utanför. Alla höll avstånd och ingen gick in i butiken förrän någon lämnade den. Jag var faktiskt rätt imponerad hur bra avstånd folk höll där.
Fler köper julklappar på nätet i år en förra året, men det kommer vara många som handlar många julklappar i vanliga butiker. Rubriken luras lite, för läser man texten så är det 46% som planerar att köpa en majoritet av klapparna på nätet. (Obs en majoritet, inte alla)
Risken finns att det blir mycket folk vid paketutlämningen. Jag såg att ICA i närheten vill att man väntar utanför så de inför kölappar.
På en tobaksbutik jag besökte för några månader sen för att hämta ett paket så var det en lång kö utanför. Alla höll avstånd och ingen gick in i butiken förrän någon lämnade den. Jag var faktiskt rätt imponerad hur bra avstånd folk höll där.
Döende skickas från äldreboenden till sjukhusvården och ökar belastningen där, för att personalen inte orkar med debatten om att de skulle vara några slags mördare.
Problemet är uppenbart synligt både i den vanliga vården och på särskilda boenden.
De som drabbas är vårdtagarna/patienterna och de anhöriga. Även alla andra drabbas i och med en mer överbelastad vård.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1638930?programid=1637
spola fram och lyssna från 0:48:00 (eller ta 0:47:30, så får ni lite mer covid-info i den halva minuten)
Här är det bara 2,5 minuter.
Men spola sen fram till 1:12:00, så kommer det mer i frågan, 8 minuter till.
Jag rekommenderar verkligen att lyssna på detta, gripande berättelser rakt inifrån verksamheterna.
Jag är lite nyfiken på vad Ulltand och optimum och andra som går och tror att vårdboende systematiskt låtit de äldre dö tycker om detta radioreportage. Men jag kan väl antagligen glömma det ...
Problemet är uppenbart synligt både i den vanliga vården och på särskilda boenden.
De som drabbas är vårdtagarna/patienterna och de anhöriga. Även alla andra drabbas i och med en mer överbelastad vård.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1638930?programid=1637
spola fram och lyssna från 0:48:00 (eller ta 0:47:30, så får ni lite mer covid-info i den halva minuten)
Här är det bara 2,5 minuter.
Men spola sen fram till 1:12:00, så kommer det mer i frågan, 8 minuter till.
Jag rekommenderar verkligen att lyssna på detta, gripande berättelser rakt inifrån verksamheterna.
Jag är lite nyfiken på vad Ulltand och optimum och andra som går och tror att vårdboende systematiskt låtit de äldre dö tycker om detta radioreportage. Men jag kan väl antagligen glömma det ...
Redigerat:
Jag är för tillfället på akuten (inte covidavd.) Och passade på att fråga en sjuksköterska. Hans ovetenskapliga bedömning var att 9 av 10 på iva kunde skrivas ut igen och 1 dör.BirgitS skrev:
Sverige kommer få färre vaccindoser i januari än vad man tidigare planerat. Enligt vaccinsamordnaren Richard Bergström rör det sig om en minskning på 15 procent från Pfizer. Det säger han till DN.
– Vi får anpassa oss till de volymer som kommer, säger han till tidningen.
Västra Götaland innebär detta att man får cirka hälften så många doser som planerat – 50 000 i stället för 100 000. – Det är leverantören som halverar.
Har någon miniräknare, blir det verkligen bara 15%?
– Vi får anpassa oss till de volymer som kommer, säger han till tidningen.
Västra Götaland innebär detta att man får cirka hälften så många doser som planerat – 50 000 i stället för 100 000. – Det är leverantören som halverar.
Har någon miniräknare, blir det verkligen bara 15%?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Sverige rapporterar in enligt avlidendatum och flyttar dödsfallen bak i tiden. Då ser det alltid ut som att dödstalen ska gå ner och toppen vara passerad. Alla andra rapporterar in dödfall löpande. Blandar man olika sätt att göra statistik på så blir bilden vilseledande, journalisterna på aftonbladet borde veta bättre. Ser man på rapporterade dödsfall så har Sverige rapporterat in 872 st under de senaste 14 dagarna. Det ger 872/103 = 8,47 per 100 000.B b8q skrev:
Varför Sverige inte rapporterar löpande får ni fråga FHM om.
I den slutgilitga statistiken vill man så klart ha dödsfallen inplacerade på rätt datum, men att presentera det så mitt under en pågående pandemi är märkligt eftersom det ger en falsk bild av hur den dagsaktuella situationen ser ut. Onekligen är det många som blivit vilseledda av det, bland annat de som gör statistiken på aftonbladet verkar det som.
Jämför på den här sidan som hämtar all data från FHM men framför det på ett begripligt sätt. Där finns båda sätten att presentera statistik.
https://covidstatistik.se/avlidna