877 859 läst · 19 362 svar
878k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 721 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 721 inlägg
BBC rapporterar från hälsoministerns uttalanden idag:
Vi får nog höra mer om detta under kommande dagar.
https://www.bbc.com/news/live/world-55299653 kl. 16.00"Over the last few days, thanks to our world-class genomic capability in the UK, we have identified a new variant of coronavirus which may be associated with the faster spread in the South of England."
"Initial analysis suggests that this variant is growing faster than the existing variants. We've currently identified over 1,000 cases with this variant predominantly in the south of England although cases have been identified in nearly 60 different local authority areas. And numbers are increasing rapidly."
Vi får nog höra mer om detta under kommande dagar.
Så nånting.blackarrow skrev:Hade lite svårt att hänga med i tankegången först, men visst...
Vad man inte nämner är att flera kan ha varit asymptomatiskt sjuka och tillfrisknat, eller sjuka med symptom och tillfrisknat, men har fortfarande spår av inaktivt virusmaterial, döda virusfragment. Så, ja, man har nog skickat hem folk som testat positivt, men som inte är aktivt sjuka just nu.
Nu kan någon läkare behöva bedöma de ”sjuka”, smittspåra (iofs enkelt) och avgöra om eller hur sjuka de är och när de är friska och inte smittar längre. Ett inte helt enkel uppgift. Men det finns en del allmänna blodprover som kan påvisa aktiv infektion, om den klingar av eller förvärras, markörer för covid-19 etc, fast samtidigt vill man ju undvika att få in sjuka och riskera sprida smitta på vårdcentralerna.
Sen kan det ju rent av vara bra att ligga på 70% smittade som inte har symptom. Då är man ju nära flockimmunitet på infektionsavdelningen. Några har varit sjuka tidigare, några ska bara bli friska och komma tillbaka i arbete igen. Ja, ganska många Det var ju problemet
Om. De nu verkligen varit sjuka i Covid-19, detta med testerna gör mig mycket osäker men om några veckor får vi se va dantikropptesterna säger.
Kanske bara 25% var sjuka i Covid-19 och 44% i vanlig influensa eller rent av förkylning, kan det vara möjligt?
Hur god, bra är säkerheten för pcr och snabbtesterna?
Pedagogisk:trähandtag skrev:
https://qz.com/1941258/how-to-determine-the-accuracy-of-a-covid-19-test/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 721 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 721 inlägg
Nej, snabbtesterna är mycket bättre än så. Det blir inte så många felaktiga positiva svar med nuvarande smittspridning. Däremot kan de missa en del som är infekterade men som har låga virushalter.E El-Löken66 skrev:
Långt ifrån alla utvecklar sådana antikroppar som antikroppstesterna reagerar på, särskilt inte om de har en lindrig sjukdom.
Verkar vara betydligt färre som får influensa för närvarande än normalt så här års.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 721 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 721 inlägg
Vet inte vad han eller den okända tidningen menar men enligt Region Stockholms rapporter är det idag färre patienter på IVA än i fredags (87 i stället för 89). Det totala antalet inlagda har ökat sen i fredags (801 jämfört med 768) men i tisdags var det 825 så det är ju inget rekord.optimum skrev:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/
Är inte det för att testerna kallar det Covid-19 istället då?BirgitS skrev:Nej, snabbtesterna är mycket bättre än så. Det blir inte så många felaktiga positiva svar med nuvarande smittspridning. Däremot kan de missa en del som är infekterade men som har låga virushalter.
Långt ifrån alla utvecklar sådana antikroppar som antikroppstesterna reagerar på, särskilt inte om de har en lindrig sjukdom.
Verkar vara betydligt färre som får influensa för närvarande än normalt så här års.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 721 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 721 inlägg
Du menar att folk med influensa skulle misstas som sjuka i covid?E El-Löken66 skrev:
Nej, PCR-testerna för det nya coronavirus visar absolut inte positivt för influensavirus, de visar ju inte ens positivt för coronaförkylningsvirus. Det kontrollerades ju noggrant redan i våras.
Låter bra det Birgit, jag litar på att du har rätt.BirgitS skrev:
Men har du kollat den länken jag la upp innan? Där kan man Laborera med hur många som har symtom och hur detta påverkar slutresultatet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 721 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 721 inlägg
Inte just den men läste en del om det i samband med att tester av olika typ släpptes för allmänheten i juni. PCR-tester är, så vitt jag minns, väldigt säkra. Däremot när det gäller antikroppstesterna så får man problem i områden där det har varit låg smittspridning.E El-Löken66 skrev:
Men nu får vi nog ta och hålla oss till nyheter.
Den är ganska ny den där simuleringen från 11/12?BirgitS skrev:Inte just den men läste en del om det i samband med att tester av olika typ släpptes för allmänheten i juni. PCR-tester är, så vitt jag minns, väldigt säkra. Däremot när det gäller antikroppstesterna så får man problem i områden där det har varit låg smittspridning.
Men nu får vi nog ta och hålla oss till nyheter.
PCR som du skriver är säkert säger den att av 200 testade som blev 100 korrekt diagnostiserad negativt medan 33 fick negativt svar som var infekterade. Det vill säga att 67 fick positiva provsvar som då var korrekta.
Då innebär detta att om man får negativt resultat så måste man testa en eller två gånger till för att vara säker?
Får samma resultat för snabb test antigen och molekylärt test.
Och ökar jag för-test risken till 70% så blir nästan 50% felaktigt negativt diagnostiserad PCR. Ser inte direkt någon skillnad på snabbtest och PCR gär heller.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 721 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 721 inlägg
Nu har jag inte tid att kolla så mycket men jag ser att det verkar utgå från en specificitet på 98 % men de PCR-tester som används har ett värde på över 99 %.E El-Löken66 skrev:Den är ganska ny den där simuleringen från 11/12?
PCR som du skriver är säkert säger den att av 200 testade som blev 100 korrekt diagnostiserad negativt medan 33 fick negativt svar som var infekterade. Det vill säga att 67 fick positiva provsvar som då var korrekta.
Då innebär detta att om man får negativt resultat så måste man testa en eller två gånger till för att vara säker?
Får samma resultat för snabb test antigen och molekylärt test.
Och ökar jag för-test risken till 70% så blir nästan 50% felaktigt negativt diagnostiserad PCR. Ser inte direkt någon skillnad på snabbtest och PCR gär heller.
FHM har flera dokument som handlar om det och jag hittade nu lite snabbt detta:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...nvandning-pcr-pavisning-pagaende-covid-19.pdf