880 068 läst · 19 362 svar
880k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
optimum skrev:
Det var visst en planerad försening för att kunna leverera mer senare
Svårigheten ligger i att vaccinera ett större antal på kortare tid. Inte att det inte kommer att finnas vaccin.
Nu är dom i luven på varandra igen
”Då är det ännu värre”
När han senare får veta att detta är en planerad neddragning, som Richard Bergström säger att han känt till och meddelat om, blir han ännu argare:
– Då är det ännu värre. Om det finns folk på Folkhälsomyndigheten som känt till detta, men som inte sagt någonting. Då är det riktigt illa, säger han till Expressen.
Regionen ska inte ha fått någon förklaring till varför leveransen skjuts fram.
”Sverige kommer att få alla doser från Moderna, men med förskjutning”, skriver Folkhälsomyndigheten till TT.
Expressen har också varit i kontakt med Folkhälsomyndigheten, som meddelar att de inte har tid att svara på frågor nu utan hänvisar till torsdagens presskonferens.
”Respektlöst”
Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Uppsala är kritisk till att information om vaccin flera gånger har gått ut i media, innan den nått regionerna.
Detta samtidigt som regionen sliter för fullt med att bemanna upp och informera allmänheten.
– Det gör mig förbannad. Har det funnits information som vi inte har fått och kunnat förhålla oss till så tycker jag att det är respektlöst, säger han.""
Jag är inte helt förvånad - med tanke på hur det blev sist när interna mejl blev dissikerade av allmänheten, har man kanske dragit ner den interna informationen till varandra inom myndigheten och med regionerna... Inte konstigt då om den ena handen inte vet vad den andra gör.Ulltand skrev:Det var visst en planerad försening för att kunna leverera mer senare
Svårigheten ligger i att vaccinera ett större antal på kortare tid. Inte att det inte kommer att finnas vaccin.
”Då är det ännu värre”
När han senare får veta att detta är en planerad neddragning, som Richard Bergström säger att han känt till och meddelat om, blir han ännu argare:
– Då är det ännu värre. Om det finns folk på Folkhälsomyndigheten som känt till detta, men som inte sagt någonting. Då är det riktigt illa, säger han till Expressen.
”Sverige kommer att få alla doser från Moderna, men med förskjutning”, skriver Folkhälsomyndigheten till TT.
Expressen har också varit i kontakt med Folkhälsomyndigheten, som meddelar att de inte har tid att svara på frågor nu utan hänvisar till torsdagens presskonferens.
”Respektlöst”
Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Uppsala är kritisk till att information om vaccin flera gånger har gått ut i media, innan den nått regionerna.
Detta samtidigt som regionen sliter för fullt med att bemanna upp och informera allmänheten.
– Det gör mig förbannad. Har det funnits information som vi inte har fått och kunnat förhålla oss till så tycker jag att det är respektlöst, säger han.""
Kanske dags för folk att vakna upp lite, för att tidningarna ska spekulera i något behöver det inte vara korrekt, men om man ska gå ut och stoppa vaccinationsplaner så vill man nog vara ganska säker och först bekräfta att man inte kan lösa det på något annat sätt.Ulltand skrev:Det var visst en planerad försening för att kunna leverera mer senare
”Då är det ännu värre”
”Respektlöst”
Återigen dumheter som lär oss att vi inte ska föda dessa media genom att klicka dem feta och ge dem inflytande
Ser ju fullt rimligt ut. Om ett land har dubbelt så mycket samhällssmitta som ett annat vid "starten", så borde man också få dubbelt så hög utveckling på antal döda givet att båda länderna har ungefär lika hårda restriktioner.Ulltand skrev:
Så jag tror att skillnaden främst står att finna i hur mycket smitta vi hade spridd i Sverige och Danmark där i slutet av oktober, snarare än att Sverige skött sig sämre än Danmark under hösten/vintern.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 952 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 952 inlägg
Reuters har två källor som säger att tyska IDT Biologika kommer att hjälpa Astra Zeneca med extra vaccinproduktion eftersom de har kapacitet över sedan deras eget tilltänkta vaccin inte hade en önskad skyddseffekt och har lagts ner.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-astrazeneca-idt-idUSKBN2AA1ST
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.48
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-astrazeneca-idt-idUSKBN2AA1ST
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.48
Svårt att säga men Danmark har tuffare restriktioner än vad vi har. Hur stor andel muterat virus som cirkulerar har också en påverkan. Har vi någon hjälp av en större immunitet i befolkningen? Det borde vi.B b8q skrev:Ser ju fullt rimligt ut. Om ett land har dubbelt så mycket samhällssmitta som ett annat vid "starten", så borde man också få dubbelt så hög utveckling på antal döda givet att båda länderna har ungefär lika hårda restriktioner.
Så jag tror att skillnaden främst står att finna i hur mycket smitta vi hade spridd i Sverige och Danmark där i slutet av oktober, snarare än att Sverige skött sig sämre än Danmark under hösten/vintern.
Ett tag hade Norge högre smittal än vi men det ser vi inget av längre
"Danmark och Norge har gått om Sverige i antalet nya bekräftade fall av covid-19 per en miljon invånare.
Antalet nya fall per dag ligger nu på 20,9 och 15,2 per en miljon invånare i Danmark respektive Norge.
Sverige har rapporterat 13,2 nya fall per dag per en miljon invånare, enligt den senaste veckosnittsdatan från ECDC."" 5 september 2020
Antalet nya fall per dag ligger nu på 20,9 och 15,2 per en miljon invånare i Danmark respektive Norge.
Sverige har rapporterat 13,2 nya fall per dag per en miljon invånare, enligt den senaste veckosnittsdatan från ECDC."" 5 september 2020
Redigerat:
jag tolkar hans uttalande som inga leveransproblem skulle finnasD djac skrev:
Flera länder väljer ny taktik för vaccinering (expressen.se)
danskarna har bättre koll tex testar de ca 130000 om dagen det motsvarar nästa vad sverige testar på en vecka i förhållande till folkmängden och sen är det danskarna och engelsmännen som har bäst kontroll på muteringarna av virusetB b8q skrev:Ser ju fullt rimligt ut. Om ett land har dubbelt så mycket samhällssmitta som ett annat vid "starten", så borde man också få dubbelt så hög utveckling på antal döda givet att båda länderna har ungefär lika hårda restriktioner.
Coronatal: nøgletal, indlagte patienter og sygehuskapacitet - COVID-19 - Sundhedsstyrelsen
Jag förstår det men du ska nog inte tolka uttalanden om status i ett visst nuläge som att detta aldrig kan komma att ändras. Vare sig i denna fråga eller någon annan, nu slipper du många besvikelser.T tergo skrev: