BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska jag veta om det när du inte har gett någon länk och därmed kan jag inte bedöma om det är korrekt uppfattat av dig.
Tänk att alltid missar det som inte är dina körsbär!

""Det rekommenderar WHO efter att ha studerat vaccinets effektivitet. För Sverige finns ”ingen anledning att inte använda det även för äldre”, säger WHO:s vaccinchef Kate O’Brien till SvD.""
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är det inte. Det är bara du som fastnat i ett viss tankegång och tolkar allt utifrån det.

Du har väl skrivit +1000 inlägg i tråden och inget som jag läst ger en antydan till kritik mot vare sig FHM eller regeringen.

Hur är det ens möjligt när i stort sett alla svenska medier, utländska, coronacommisonen säger att vi har misslyckats?

Jag kanske har fastnat i en tankegång att det mesta gått fel men du har från början och in i kaklet hävdat att näst intill allt har varit rätt. Undantaget regionerna (där det finns en politisk dimension)
 
  • Wow
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Du har väl skrivit +1000 inlägg i tråden och inget som jag läst ger en antydan till kritik mot vare sig FHM eller regeringen.
Detta kan ju också bero på att man är en balanserad person med omdöme. Du kan applicera det samma på mig, gällande trådskrivande, men det betyder inte att jag inte förstår att misstag begås, det gör det alltid och hela tiden.

Dock anser jag att det vi har gjort har varit i stora drag rimligt hela vägen, givet vad vi vetat då och vad som då varit känt om åtgärder och deras effekter.

Jag anser att de största felen går att hitta i politikens behandling av regler och instruktioner, både före och under pandemin. Att försöka slänga över skulden på budbärarna som fått laga efter läge tycker jag är fel.

Dessutom tycker jag det är extremt (har inget nog starkt ord) omdömeslöst av politiker i regioner och kommuner att obstruera och inte göra sitt bästa för att vara en positiv kraft, utan medvetet försena införandet av tester och annat, ta billiga politiska poänger och nu stjäla vaccin åt sig själva och familjen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ärad vare Christian Karlsson!
[länk]
jo så det (även i denna tråd). Lite OT: de flesta inser att AT mfl inte gjort allt rätt, men i backspegeln kan vi alltid se vad som borde gjorts. I varje enskilt beslut finns det alltid många vägar eller varianter att välja. Det finns en sak som jag tror kan spela in i det hat som finns mot AT och det är att han har en lite översittande, mästrande attityd och jag tror de som har svårt med auktoriteter retar sig mycket på honom, samt att han är nästan alltid lite "slängig -otydlig" i sitt sätt att utrycka sig. Personligen tycker jag att resten av gänget på Fohm är bättre och skapar mindre friktion i mediakontakterna.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du har väl skrivit +1000 inlägg i tråden och inget som jag läst ger en antydan till kritik mot vare sig FHM eller regeringen.

Hur är det ens möjligt när i stort sett alla svenska medier, utländska, coronacommisonen säger att vi har misslyckats?

Jag kanske har fastnat i en tankegång att det mesta gått fel men du har från början och in i kaklet hävdat att näst intill allt har varit rätt. Undantaget regionerna (där det finns en politisk dimension)
Off-topic

Detta är ju en nyhetstråd så här har det ju inte varit aktuellt men i den gamla skrev jag några gånger att jag hade förväntat mig mer åtgärder.

Jag har inget behov av att klaga/gnälla utan jag uppfostrades till att man inte gör det. När det var något man inte gillade som barn så hade man i princip dessa val:
1. Gör något åt det.
2. Kan du inte göra något åt det och det är något du kan lära dig av för framtiden, gör det. Lägg det sen bakom dig och se framåt.
3. Lägg det bakom dig och se framåt, dvs. agera utifrån den situation som nu råder.

Alltså att jag inte klagar betyder inte att jag tycker att det bästa alternativet har valts men att jag väljer att inte gnälla och att i stället agera utifrån den situation som råder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tabors39 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tänk att alltid missar det som inte är dina körsbär!

""Det rekommenderar WHO efter att ha studerat vaccinets effektivitet. För Sverige finns ”ingen anledning att inte använda det även för äldre”, säger WHO:s vaccinchef Kate O’Brien till SvD.""
Länken är denna: https://www.svd.se/who-astra-zenecas-vaccin-bor-ges-till-folk-over-65
Där står också:
Det tilläggs att rekommendationen är preliminär och att man inväntar resultat från en amerikansk studie som Astra Zeneca gör på äldre. Men onsdagens rekommendation väntas följas av beslut nästa vecka att tillåta så kallad ”nödanvändning” av Astra Zenecas vaccin runtom i världen.
Alltså preliminärt och nödanvändning.
– Vissa länder kanske kan välja mellan flera vaccin och beslutar att använda dem på olika sätt. Med flera vaccin i programmen är det möjligt att föredra ett vaccin över ett annat.
Alltså fritt fram att välja att använda ett visst vaccin till bara människor under pensionsåldern.
Det finns inga skäl att begränsa användningen av Astra Zenecas vaccin.
Det gör Sverige inte heller utan det finns gott om folk under 65 år som ska vaccineras nu.

Det du har citerat är från SVD:s ingress men det är lösryckt från sitt sammanhang och hela citatet lyder:
– Vissa länder kanske kan välja mellan flera vaccin och beslutar att använda dem på olika sätt. Med flera vaccin i programmen är det möjligt att föredra ett vaccin över ett annat. Men eftersom människor över 65 år är mest i riskzonen för allvarlig sjukdom och död finns ingen anledning att inte använda en produkt med signifikant effektivitet som detta vaccin, svarar Kate O’Brien på SvD:s fråga.
SVD har alltså ryckt loss en liten bit från sitt sammanhang för att göra politik av det, det finns inget i hela citatet som anger att det skulle gälla Sverige specifikt och det lämnar dörrar öppna för att göra på andra sätt än att ge just Astra Zenecas vaccin till människor över 65 år.

Därav nyttan med en länk så att det går att vara källkritisk!
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D
trähandtag trähandtag skrev:
jo så det (även i denna tråd). Lite OT: de flesta inser att AT mfl inte gjort allt rätt, men i backspegeln kan vi alltid se vad som borde gjorts. I varje enskilt beslut finns det alltid många vägar eller varianter att välja. Det finns en sak som jag tror kan spela in i det hat som finns mot AT och det är att han har en lite översittande, mästrande attityd och jag tror de som har svårt med auktoriteter retar sig mycket på honom, samt att han är nästan alltid lite "slängig -otydlig" i sitt sätt att utrycka sig. Personligen tycker jag att resten av gänget på Fohm är bättre och skapar mindre friktion i mediakontakterna.
Jo, han skulle spelat lite dummare, jag själv tycker han visar ett nästan oändligt tålamod med de många gånger oerhört inkompetenta människor och deras korkade frågor som han ställs inför.
 
  • Gilla
betamax och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Om man redan har haft covid:
Det är Region Stockholm som ger rådet att avvakta tills vidare med den andra dosen av covid-19-vaccinet i fall man fått kraftiga biverkningar som feber och kräkningar av den första dosen, rapporterar TV4 Nyheterna.
– I de fallen där man har haft biverkningar i form av feber och lite mer kraftiga reaktioner som illamående och kräkningar så tycker vi det är bra att vänta med andra dosen, säger Region Stockholms chefläkare Elda Sparrelid till TV4.
Vaccinforskaren Matti Sällberg säger:
– Har man haft en infektion då har man haft en immunaktivering, och när man då får sin vaccination blir det som en andra dos, säger han till TV4.
TT via t.ex. https://www.svd.se/bara-en-vaccinspruta-till-vissa-som-haft-covid-19
 
BirgitS
En analys från SVT:s vetenskapsredaktion:
I länder som har stor spridning av de nya varianterna, som Storbritannien, Danmark och Sydafrika, har smittspridningen gått ner de senaste veckorna, vilket kan tala för att de nya varianterna inte har så stor effekt som befarat.
Israel har nu vaccinerat över 60 procent av sin befolkning, främst med Pfizer/Biontechs vaccin, och där syns nu en tydlig minskning av dödstal, sjukhusinläggningar och nya fall, vilket tyder på att Pfizers vaccin har en stor effekt även på smittspridningen.
Tillverkarna för de tre godkända vaccinerna säger att de fungerar mot den brittiska varianten men mer osäkert när det gäller den sydafrikanska.
Moderna säger att deras vaccin bör fungera, baserat på laboratoriedata, men data från två andra vaccintillverkare; Novavax och Janssen, visar att deras vaccin visserligen är verksamma, men mindre effektiva jämfört med andra virusvarianter. Och Sydafrika har pausat användningen av Astra Zenecas vaccin, efter osäkerhet om hur högt skydd deras sprutor ger mot den nya varianten.
Mer data behövs liksom när det gäller den brasilianska.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Länken är denna: [länk]
Där står också: Alltså preliminärt och nödanvändning.Alltså fritt fram att välja att använda ett visst vaccin till bara människor under pensionsåldern.Det gör Sverige inte heller utan det finns gott om folk under 65 år som ska vaccineras nu.

Det du har citerat är från SVD:s ingress men det är lösryckt från sitt sammanhang och hela citatet lyder: SVD har alltså ryckt loss en liten bit från sitt sammanhang för att göra politik av det, det finns inget i hela citatet som anger att det skulle gälla Sverige specifikt och det lämnar dörrar öppna för att göra på andra sätt än att ge just Astra Zenecas vaccin till människor över 65 år.

Därav nyttan med en länk så att det går att vara källkritisk!

Du har fel. WHO hävdar att den största riskgruppen är äldre över 65 och de får nu vänta på vaccin därför att andra riskgrupper prioriteras när man inte kan använda Astras vaccin på dem

Det är inte en slump att FHM har äldre högst upp på listan i Fas 2.

Fas 2
Den andra fasen innefattar följande riskgrupper:

  • personer som är 65 år och äldre, varav de äldsta vaccineras först
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
En analys från SVT:s vetenskapsredaktion:
Tillverkarna för de tre godkända vaccinerna säger att de fungerar mot den brittiska varianten men mer osäkert när det gäller den sydafrikanska.Mer data behövs liksom när det gäller den brasilianska.
Man har ganska bra in vitro resultat som indikerar 50 % effektivitet på sydafrikanska mutationen med Pfizers vaccin.

Astra säger att deras vaccin inte skyddar mor lätt eller medelsvår sjukdom. Då får man per automatik reell smittpridning.

Så vi vet nog tillräckligt för att ta strategiska beslut. De länder som lyckas hålla sydafrikanen och brassen borta är vinnare
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du har fel. WHO hävdar att den största riskgruppen är äldre över 65 och de får nu vänta på vaccin därför att andra riskgrupper prioriteras när man inte kan använda Astras vaccin på dem

Det är inte en slump att FHM har äldre högst upp på listan i Fas 2.

Fas 2
Den andra fasen innefattar följande riskgrupper:

  • personer som är 65 år och äldre, varav de äldsta vaccineras först
Det är fas 1 som pågår, inte fas 2.
I fas 1 ingår personalkategorier som är under 65 år, just för att öka skyddet runt de mest sårbara eftersom vaccinet inte ger 100 % skydd. Vet du inte det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Off-topic

Detta är ju en nyhetstråd så här har det ju inte varit aktuellt men i den gamla skrev jag några gånger att jag hade förväntat mig mer åtgärder.

Jag har inget behov av att klaga/gnälla utan jag uppfostrades till att man inte gör det. När det var något man inte gillade som barn så hade man i princip dessa val:
1. Gör något åt det.
2. Kan du inte göra något åt det och det är något du kan lära dig av för framtiden, gör det. Lägg det sen bakom dig och se framåt.
3. Lägg det bakom dig och se framåt, dvs. agera utifrån den situation som nu råder.

Alltså att jag inte klagar betyder inte att jag tycker att det bästa alternativet har valts men att jag väljer att inte gnälla och att i stället agera utifrån den situation som råder.
Det är det jag och många med mig försöker göra. Göra något åt det som går/gått fel. Och till viss del lyckas det, När det blir tillräckligt stort tryck så förändras politiken. I små små steg närmar sig den svenska strategin den internationella den vi i princip förespråkar.

Du kallar det "gnäll" för mig är det ett försök att rädda människoliv och minska lidandet i samhället.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är det jag och många med mig försöker göra. Göra något åt det som går/gått fel. Och till viss del lyckas det, När det blir tillräckligt stort tryck så förändras politiken. I små små steg närmar sig den svenska strategin den internationella den vi i princip förespråkar.

Du kallar det "gnäll" för mig är det ett försök att rädda människoliv och minska lidandet i samhället.
Ska man påverka gör man det inte genom att klaga, folk bara tröttnar för det blir tjatigt.

Jag tror det är fullkomligt meningslöst att skriva i trådar i de här forumet om man vill påverka något. Påverkar gör man via helt andra vägar. Engagera dig politiskt på kommun- eller regionnivå i stället.

Ska man påverka ska man ha ordentligt på fötterna, vara inläst på forskningen osv. så där har du något att ta tag i. Annars blir det bara som med de där återkommande drygt 20 forskarna, påkomna med allvarliga sakfel så folk tappar förtroendet för dem och ignorerar dem i fortsättningen.
 
  • Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.