880 093 läst · 19 362 svar
880k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS skrev:
Det vetenskapliga underlaget ansas som gott. Ingen förväntar sig att immuniteten skulle sjunka snabbt vid stigande ålder (din baby)
Det är därför WHO kan de en sådan rekommendation och flera länder följer den.
Däremot kan man enkelt räkna ut hur många fler dödsfall det blir när vi vaccinerar som vi gör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Nej, det är inte min baby. Min baby är att säga att du inte har något vetenskapligt underlag för att immuniteten inte sjunker snabbt vid stigande ålder, dvs. det som EMA sa ang. Astra Zenecas vaccin och gamla. Så länge som du inte har något vetenskapligt underlag så är det bara mer eller mindre sannolikt att det förhåller sig så, dvs. en sorts gissning.Ulltand skrev:
Vetenskapligt underlag kan t.ex. komma från Storbritannien utifrån hur det har gått där.
Nej, det kan man inte så länge man inte vet vad uppskjuten andra dos innebär exakt.Ulltand skrev:
Hörde för några dagar sedan en expert på radio där man tangerade ämnet.BirgitS skrev:
Han så då ungefär så här att eftersom immuniteten knappt förändras alls vid stigande ålder upp till 65 år finns ingen anledning att tro att den skulle göra ett plötsligt dyk senare. Tvärt om så är det absolut mest sannolika att immuniteten fortsatt är väldigt hög.
Så det finns nog ingen som delar din oro i detta.
Du tycks gilla att säga att WHO "gissar" men det handlar om kvalificerade bedömningar utifrån befintliga kunskaper om vacciner generellt och nya kunskaper om just dessa vacciner.
Är man det minsta intresserad av rädda mänskoliv i pandemin så måste man göra denna anayls.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Ja, något kan vara mest sannolikt men det har hänt förr att det sen inte har visat sig vara sant ändå. Det finns ju en anledning till att Astra Zeneca inte ges till folk över 55 eller 65 år i många länder, och den anledningen är att underlaget är bristfälligt när det gäller skydd för äldre. Sen kan de pågående studierna visa att det är ett bra skydd även för äldre, vilket jag absolut tycker vore bra, men än så länge vet man inte. Samma sak med mycket långt uppehåll mellan doserna, kan fungera för gamla men man vet inte och därmed kan man inte räkna fram hur det går i det ena eller det andra fallet utan bara tro.Ulltand skrev:Hörde för några dagar sedan en expert på radio där man tangerade ämnet.
Han så då ungefär så här att eftersom immuniteten knappt förändras alls vid stigande ålder upp till 65 år finns ingen anledning att tro att den skulle göra ett plötsligt dyk senare. Tvärt om så är det absolut mest sannolika att immuniteten fortsatt är väldigt hög.
Så det finns nog ingen som delar din oro i detta.
Det verkar som om regioner ligger efter i registreringen av vaccinerade.
"
Vaccinstatistik med eftersläpning
2021-01-28 16:48
Torsdag 28 januari började Folkhälsomyndigheten redovisa nationell statistik över covidvaccineringen i landet. Region Västernorrlands siffror kommer där under en tid inte att stämma överens med verkligheten.
Region Västernorrland, liksom flera andra regioner, använder ett nytt system för vaccinregistrering. Systemet var inte i bruk när de första leveranserna av vaccin kom tidigare än beräknat i slutet av december. För att inte fördröja vaccinationsstarten började regionen därför att registrera vaccinationerna manuellt. Dessa ska nu föras in i det nya systemet, vilket tar tid. Folkhälsomyndigheten hämtar sin statistik automatiskt från systemet, vilket gör att siffrorna under en tid framåt kommer att halta.
(...)"
https://www.rvn.se/sv/Om-regionen/Aktuellt-i-Region-Vasternorrland/Nyheter/
"
Vaccinstatistik med eftersläpning
2021-01-28 16:48
Torsdag 28 januari började Folkhälsomyndigheten redovisa nationell statistik över covidvaccineringen i landet. Region Västernorrlands siffror kommer där under en tid inte att stämma överens med verkligheten.
Region Västernorrland, liksom flera andra regioner, använder ett nytt system för vaccinregistrering. Systemet var inte i bruk när de första leveranserna av vaccin kom tidigare än beräknat i slutet av december. För att inte fördröja vaccinationsstarten började regionen därför att registrera vaccinationerna manuellt. Dessa ska nu föras in i det nya systemet, vilket tar tid. Folkhälsomyndigheten hämtar sin statistik automatiskt från systemet, vilket gör att siffrorna under en tid framåt kommer att halta.
(...)"
https://www.rvn.se/sv/Om-regionen/Aktuellt-i-Region-Vasternorrland/Nyheter/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Absolut, Region Stockholm har skrivit att det är upp till 7 dagas eftersläpning innan regionen centralt vet om att en dos har getts och efter det är det ytterligare några dagars eftersläpning innan Fohm har informationen. Igår skrev regionen att de kände till ung. 52 000 vaccinerade människor varav ung. 17 000 hade vaccinerats två gånger men kollar man vad Fohm har för uppgift just nu för Stockholm så är det ung. 41 000 resp. 6000.a.o.f skrev:
Det gör det ju rätt omöjligt att jämföra med andra länder där rapporteringen fungerar på andra sätt.
Enligt region Skåne:
https://www.sydsvenskan.se/2021-02-10/vaccinet-racker-inte-tidplanen-for-65-och-allmanheten
”Målet med 70% vaccinerade innan midsommar går inte att nå”
”Gruppen 65+ inte klar förrän i juni”
Fruktansvärt tråkiga nyheter, om än inte oväntade
https://www.sydsvenskan.se/2021-02-10/vaccinet-racker-inte-tidplanen-for-65-och-allmanheten
”Målet med 70% vaccinerade innan midsommar går inte att nå”
”Gruppen 65+ inte klar förrän i juni”
Fruktansvärt tråkiga nyheter, om än inte oväntade
Jag hoppas kunna vaccinera mig innan midsommar då jag tänker "fly landet" och ge mig ut på en resa utan ände. Får jag inget vaccin innan dess kan det nog bli problem att ta sig runt i världen så jag hoppas verkligen på att hinna få mina två doser innan midsommar och även någon form av "pass" som visar vilket vaccin jag fått o s v.KristinaRT skrev:
Planen har jag haft sedan 2008, det vore trist om det sket sig p g a något logistikfel i Europa...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Apropå alla förseningar av vaccinerna:
https://www.dn.se/sverige/tegnell-om-vaccinmalet-blir-allt-tuffare/När leveranserna flyttas fram i tiden innebär det ökade krav på vaccinationstempot i april och maj, säger Anders Tegnell.
– Frågan är om man hinner med det när man får så stor tidspress. Det kommer bli tuffare och tuffare. Vår bedömning är att det fortfarande är möjligt. Men som sagt, varje gång det förändras blir det svårare.
Kan du inte "nollställa" den kurvan runt November? Då kanske man kan se skillnaderna i andra vågen lite tydligare.Ulltand skrev: