D djac skrev:
Terassen på Capitolium fylls upp med fd presidenter och andra potentater, alla i tygmunskydd men förvånansvärt många handslag. Glada miner.
Handslag är helt safe så länge man inte petar sig i mun eller näsa.

Där kommer munskyddet in i bilden!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Och hur utförs ett handslag på 2 m håll?
Man (WHO m.fl.) vet ju att avstånd är mycket viktigare än munskydd om man ska hålla nere smittspridningen.

BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Må så vara. Men den allmänna meningar var också att munskydd och nerstängning var rätt melodi. Men det hindrade inte Sverige att göra tvärs om. Dessutom hade de redan lagar som tillät affärsstängningar. Något som vi kunde fixat i God tid utifall att. När det mindre troliga ändå inträffade, stod vi där återigen med byxorna nere (och kjolarna uppdragna)

Staffan
Nog har vi i praktiken haft lika mycket nerstängning av samhället som t.ex. Norge. Att stänga affärer är inte något avgörande och vad skulle då alla byggahusare ha gjort under våren om de inte kunde bygga något ;)

BirgitS BirgitS skrev:
Och hur utförs ett handslag på 2 m håll?
Man (WHO m.fl.) vet ju att avstånd är mycket viktigare än munskydd om man ska hålla nere smittspridningen.
Vet man verkligen det?

Jag läste en rapport som hävdade att 2 meter inte alls räcker till.

Då kanske munskydd och 1,5 meter är betydligt bättre än 2 meter utan

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vet man verkligen det?

Jag läste en rapport som hävdade att 2 meter inte alls räcker till.

Då kanske munskydd och 1,5 meter är betydligt bättre än 2 meter utan
Nu är ju inte detta om någon nyhet eftersom WHO:s rapport kom i juni så jag tänker inte leta reda på den men så vitt jag minns så ansågs det att 2 m avstånd var bättre än 1 m och munskydd. Det är svårt att skaka hand på på mer än 1 m håll, sen börjar det bli mer att nudda varandra än att skaka.

BirgitS
DN rapporterar:
Hälsovårdsrådet i Frankrike uppmanar till att använda masker som filtrerar ett högt antal partiklar, som till exempel kirurgiska munskydd. Trots det avråder de användning av munskydd av ännu högre kvalité. Det finns enligt dem risk för att munskydd med ännu bättre skydd bärs på fel sätt och därmed ökar smittspridningen.
Samtidigt rekommenderar WHO att medicinska masker begränsas till personer som jobbar inom vården, personer som har coronavirussymtom, de som kommer i kontakt med dem och de som är över 60 år eller i riskgrupp. För allmänheten rekommenderas tygmasker.
https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/ kl. 17.08

BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju inte detta om någon nyhet eftersom WHO:s rapport kom i juni så jag tänker inte leta reda på den men så vitt jag minns så ansågs det att 2 m avstånd var bättre än 1 m och munskydd. Det är svårt att skaka hand på på mer än 1 m håll, sen börjar det bli mer att nudda varandra än att skaka.
För Alviks basketlag är det inga problem. :)

Skämt åsido så är en arm oftast längre 0,5 meter och axel mot axel är det svårt att komma under 1,5 meter.

Då är det givetvis avståndet näsa till näsa som räknas.

BirgitS BirgitS skrev:
Nog har vi i praktiken haft lika mycket nerstängning av samhället som t.ex. Norge. Att stänga affärer är inte något avgörande och vad skulle då alla byggahusare ha gjort under våren om de inte kunde bygga något ;)

Det är den gamla vanliga politiska visan "vi har inte gjort något annorlunda."

Men det har vi och många bäckar små gör skillnaden.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:

Aha, så det är bästa funktionen, tvångströja?

D
Ulltand Ulltand skrev:
Det är den gamla vanliga politiska visan "vi har inte gjort något annorlunda."

Men det har vi och många bäckar små gör skillnaden.
Jag tror nästan ingen skillnad, men däremot har tjafs runt dessa uttorkade diken nog tagit lite för mycket fokus från de verkliga smittsituationerna, det tycker jag är synd.

optimum
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst. Även han hade fel.
De borde dock inte hindrat regeringen från att för omväxlings skull vara lite proaktiva.

Staffan
De var faktiskt proaktiva, de öppnade upp äldreboenden 1:a oktober.
Att smittan sedan skulle ta ny fart där kunde man väl aldrig tänka sig.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
[länk]

Östgötar som inte alls står på tur för att få vaccinera sig har ändå kunnat gå in på nätet och boka tid för vaccin.
Det brukar vara ett resultat av att folk som inte jobbar med eller är utbildade inom säkerhet tror att de ändå har tillräckliga kunskaper i ämnet och gör en egen riskanalys. Alternativt att man inte tänkt alls. Tragiskt i vilket fall, på många sätt.

BirgitS
Det börjar komma lite mer resultat från Israel om sjukdomsfall efter vaccinering.
En vecka efter första sprutan testade 5,4 procent av personerna positivt för covid-19, och i den grupp som testades två till tre veckor efter den första sprutan fick 7,2 procent positiva provsvar. Uppföljningen visar även att 69 personer som fått sin andra spruta infekterats av viruset.
Sällberg, vaccinforskare vid Karolinska:
-Det är inget konstigt. Man har inte fullgott skydd förrän efter den andra sprutan. Dessutom är det viktigt att skilja mellan att bli infekterad och att bli sjuk. Det här vaccinet skyddar mot sjukdom.
TT: Finns det alltså en risk att vaccinerade personer kan bära på viruset och fungera som asymtomatiska smittspridare?
Av 102 vårdanställda hade 100 personer 6–20 gånger högre halt av antikroppar en vecka efter den andra sprutan, jämfört med vad de hade efter den första.
TT via t.ex. https://www.vk.se/2021-01-21/vaccinerade-mot-covid-19-blir-anda-smittade

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.