879 152 läst · 19 362 svar
879k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
Nog har vi i praktiken haft lika mycket nerstängning av samhället som t.ex. Norge. Att stänga affärer är inte något avgörande och vad skulle då alla byggahusare ha gjort under våren om de inte kunde bygga någotStaffan2000 skrev:Må så vara. Men den allmänna meningar var också att munskydd och nerstängning var rätt melodi. Men det hindrade inte Sverige att göra tvärs om. Dessutom hade de redan lagar som tillät affärsstängningar. Något som vi kunde fixat i God tid utifall att. När det mindre troliga ändå inträffade, stod vi där återigen med byxorna nere (och kjolarna uppdragna)
Staffan
Vet man verkligen det?BirgitS skrev:
Jag läste en rapport som hävdade att 2 meter inte alls räcker till.
Då kanske munskydd och 1,5 meter är betydligt bättre än 2 meter utan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
Nu är ju inte detta om någon nyhet eftersom WHO:s rapport kom i juni så jag tänker inte leta reda på den men så vitt jag minns så ansågs det att 2 m avstånd var bättre än 1 m och munskydd. Det är svårt att skaka hand på på mer än 1 m håll, sen börjar det bli mer att nudda varandra än att skaka.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
DN rapporterar:
Hälsovårdsrådet i Frankrike uppmanar till att använda masker som filtrerar ett högt antal partiklar, som till exempel kirurgiska munskydd. Trots det avråder de användning av munskydd av ännu högre kvalité. Det finns enligt dem risk för att munskydd med ännu bättre skydd bärs på fel sätt och därmed ökar smittspridningen.
https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/ kl. 17.08
För Alviks basketlag är det inga problem.BirgitS skrev:
Skämt åsido så är en arm oftast längre 0,5 meter och axel mot axel är det svårt att komma under 1,5 meter.
Då är det givetvis avståndet näsa till näsa som räknas.
BirgitS skrev:
Det är den gamla vanliga politiska visan "vi har inte gjort något annorlunda."
Men det har vi och många bäckar små gör skillnaden.
Jag tror nästan ingen skillnad, men däremot har tjafs runt dessa uttorkade diken nog tagit lite för mycket fokus från de verkliga smittsituationerna, det tycker jag är synd.Ulltand skrev:
Det brukar vara ett resultat av att folk som inte jobbar med eller är utbildade inom säkerhet tror att de ändå har tillräckliga kunskaper i ämnet och gör en egen riskanalys. Alternativt att man inte tänkt alls. Tragiskt i vilket fall, på många sätt.P Pin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
Det börjar komma lite mer resultat från Israel om sjukdomsfall efter vaccinering.
Sällberg, vaccinforskare vid Karolinska:
TT via t.ex. https://www.vk.se/2021-01-21/vaccinerade-mot-covid-19-blir-anda-smittade