892 042 läst · 19 362 svar
892k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
SorryGuzzi skrev:Får se om jag har mer tur än djac då eftersom det verkar vara lite problem med läsförståelsen: "Sammanlagt samlade forskarna intelligenstest från 750 000 män och 3 000 kvinnor mellan åldrarna 42 och 59 år. Testerna hämtades från mönstringen vid värnplikten och länkades med Folkhälsomyndighetens vaccinationsstatistik. Resultatet visade ett tydligt positivt samband mellan intelligens och covidvaccinering. "
Hela grejen är att om du hör till de smarta, hade du aldrig behövt ställa din fråga.M mickef skrev:
🤣
Sorry, jag raljerar såklart men det ligger lite sanning i det.
Sedan kan man såklart diskutera vad man menar med "smart".
Kan någon intelligent skribent försöka förklara för en senfärdig hur man har kommit fram till resultatet?G gaidin skrev:
För övrigt så vet i tusan hur det är med nyhetsvärdet i det här?
Kollar jag i bekantskapskretsen så vet jag att de flesta är vaccinerade, några vet jag inte hur det är med den saken, men det finns några som varit väldigt tydliga med att de inte är vaccinerade. Dessa tillhör inte bekantskapskretsens ljushuvuden.
Kollar jag i bekantskapskretsen så vet jag att de flesta är vaccinerade, några vet jag inte hur det är med den saken, men det finns några som varit väldigt tydliga med att de inte är vaccinerade. Dessa tillhör inte bekantskapskretsens ljushuvuden.
När jag berättade för min fru om de här forskningsresultaten, svarade hon "duh!".Guzzi skrev:För övrigt så vet i tusan hur det är med nyhetsvärdet i det här?
Forskarna har gjort en registerstudie.M mickef skrev:
Det är tillåtet att använda registerdata och samköra olika register i forskningssyfte i Sverige.
Informationen måste dock anonymiserats så inga personer kan identifieras ur resultatet.
Så forskarna vid Uppsala Universitet har fått följa etiska regler för sin forskningsstudie som alla andra.
Man antar alltså att de som blev sjuka och i värsta fall dog hade samma intelligensniivå vid sjukdomstillfället som när de var unga 18-åringar som mönstrade inför den allmänna värnplikten.
Om intelligensnivån sjunkit eller ökat för folk som tränat på IQ-tester så missar man nog det i studien.
Man passade på att IQ-testa under mönstringen, och då var sannolikt liken fortfarande levande.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg
Då borde du ha tillräckliga kunskaper för att dels kunna läsa forskningsrapporten och dels veta tillräckligt mycket om statistik och samvariens för att inte säga "Och på så sätt hittade man en majoritet korkade bland Covidliken?". Ingen har påstått att en majoritet av de avlidna var korkade.M mickef skrev:
Visste väl att det fanns åtminstone en intelligent skribent i forumet.blackarrow skrev:Forskarna har gjort en registerstudie.
Det är tillåtet att använda registerdata och samköra olika register i forskningssyfte i Sverige.
Informationen måste dock anonymiserats så inga personer kan identifieras ur resultatet.
Så forskarna vid Uppsala Universitet har fått följa etiska regler för sin forskningsstudie som alla andra.
Man antar alltså att de som blev sjuka och i värsta fall dog hade samma intelligensniivå vid sjukdomstillfället som när de var unga 18-åringar som mönstrade inför den allmänna värnplikten.
Om intelligensnivån sjunkit eller ökat för folk som tränat på IQ-tester så missar man nog det i studien.
Många frågeställningar blir det:
Vad är syftet med forskningen, förutom forskningsbidrag?
Har man följt urvalet genom liven intill Coviddöden?
Vad säger dataskyddsförordningen om det här förfarandet? Jag vet inte om man måste lämnar samtycke för personuppgifter vid vaccinering men tvivlar på att någon mönstrare har gjort det.
Kan man begära utdrag ur registren som behandlar sina personuppgifter i de här fallen?
mm.
Jag har inte läst rapporten utan uttydningen av den som det refererades till i inlägget. Jag har kanske inte tillräckliga kunskaper om vad samvariens innebär men tillräckliga kunskaper om vad ett ? efter en mening betyder.BirgitS skrev: