J jocke31 skrev:
Problemet med att bygga i ”gammal stil” är att ytterst få (knappt någon) har råd att gå ”all in”, bygga på det viset och verkligen göra på samma sätt som man gjorde t ex i slutet på 1800-talet med den hantverkskvalitet man hade då. I 99 fall av 100 blir det kontaktplast-/stilmöbelversionen av sådana hus som blir resultatet. Det är helt enkelt för dyrt att anlita hantverkare med den kompetensen för att handbygga ett helt hus idag. Känns nästan alltid som en pastisch med halvtafflig kvalitet. Och så lite Ullaredstuckaturer på det.
Då föredrar jag nog hus som följer sin tid och som inte låtsas vara något de inte är.
exakt så är det bara att kopiera fasaden på en östamalms hus skulle kosta 10 gånger så mycket det finns hus som ser gamla ut här men om man står nära så ser man att det inte alls är samma kvalitet på huset det går inte fejka till en rimlig peng
 
HOBBY ARCHITECT
J jocke31 skrev:
Problemet med att bygga i ”gammal stil” är att ytterst få (knappt någon) har råd att gå ”all in”, bygga på det viset och verkligen göra på samma sätt som man gjorde t ex i slutet på 1800-talet med den hantverkskvalitet man hade då. I 99 fall av 100 blir det kontaktplast-/stilmöbelversionen av sådana hus som blir resultatet. Det är helt enkelt för dyrt att anlita hantverkare med den kompetensen för att handbygga ett helt hus idag. Känns nästan alltid som en pastisch med halvtafflig kvalitet. Och så lite Ullaredstuckaturer på det.
Då föredrar jag nog hus som följer sin tid och som inte låtsas vara något de inte är.
Visst, men lutande tak, symmetri och spröjsade fönster är väl inte så dyrt.
 
K
J jocke31 skrev:
Var tvungen att kolla, och Värmdö kommun består av 10 252 öar och inget fastland...
Helt korrekt 😀
Jag är född, uppvuxen och boende i kommunen, men har inte alltid bott på Värmdön.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Luftvy av ett villaområde vid vatten, med blandning av moderna och traditionella hus, grönska och bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt hus i skymningen med tänd inomhusbelysning och träpaneler, har garage och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Terrass med utsikt över vatten, trägolv, rottingstolar, räcke, träd, och klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt hus i skymningen med tända lampor och träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt hus med träbeklädnad, stora fönster, balkonger, blå himmel, omgivet av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade man bar byggt det i sten istället hade det blivit fint, och tornet borde inte haft snedvägg, bara likadant fönster som dom andra två våningarna. Har svårt för tvåplanslådor i trä, detta ser ju inte klokt ut. Är det Wingårdhs som ritat? Ser ut som den stilen. Lidiongö.
 
Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Hade man bar byggt det i sten istället hade det blivit fint, och tornet borde inte haft snedvägg, bara likadant fönster som dom andra två våningarna. Har svårt för tvåplanslådor i trä, detta ser ju inte klokt ut. Är det Wingårdhs som ritat? Ser ut som den stilen. Lidiongö.
Att det inte ser klokt ut, där är vi ense. Hjälper inte med gyllene snittet eller ens om spikarna är av guld om man smäller upp något som ser ut som ett par bedagade byggfjuttar.

Guldbron är väl ett exempel på att man inte kan göra guld av skit bara genom gil färg. :D

Att det ska vara så svårt att bygga något modernt som blir snyggt? Det finns lyckade exempel men oftast är det skit.

Jag tror det är för att alla, även de helt utan känsla -kan- rita ett funkishus. De äldre husen var svårare att rita så de utan känsla föll bort redan i första skedet. Nu kan någon helt konstnärlig mha datorn rita ett hus. Och så verkar det tyvärr ofta vara.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Kanske inte ska lusa ned tråden med egna saker, men jag kan ändå inte låta bli. Vi har ett hus från 1928 och planerade att bygga ett garage i 10 år. 2019 tog vi tag i projektet o byggde 2020, helt själva. Vår tanke var att garaget till absolut största del skulle se ut som om det var byggt i närtid jmf med vårt boningshus. Inga stora saker egentligen, lite mer tid tog det.
Ett gult hus med tegeltak, vita fönster, gröna buskar och grusgång framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit byggnad med rött tak, grusuppfart, träd, häckar och bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Knäppisarna i Knäppa och 11 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
J JohanLun skrev:
Att det inte ser klokt ut, där är vi ense. Hjälper inte med gyllene snittet eller ens om spikarna är av guld om man smäller upp något som ser ut som ett par bedagade byggfjuttar.

Guldbron är väl ett exempel på att man inte kan göra guld av skit bara genom gil färg. :D

Att det ska vara så svårt att bygga något modernt som blir snyggt? Det finns lyckade exempel men oftast är det skit.

Jag tror det är för att alla, även de helt utan känsla -kan- rita ett funkishus. De äldre husen var svårare att rita så de utan känsla föll bort redan i första skedet. Nu kan någon helt konstnärlig mha datorn rita ett hus. Och så verkar det tyvärr ofta vara.
Ge exampel på moderna hus som du tycker är snygga.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ge exampel på moderna hus som du tycker är snygga.
Haha, tyvärr är det väldigt få av alla som byggs. De flesta är ju kataloghus, och de som inte är det brukar vara av typen byggfjutt klädd med fuktskadat trä och fönster i slumpmässig storlek och placering där minst ett fönster är av skylfönsterstorlek. Det som ska sägas är att ofta är interiören "häftig", kanske är det grejen att man prioriterar interiören?

Jag kan inte räkna upp hus så här på rak arm, men när jag ser nåt ska jag lägga det här i tråden. En bildgoogling så skulle jag kunna tycka att nedan hus är nåt att börja med....

h1-44.jpg

arkitekt_fritidshus_stockholmsskargard.jpg

57.jpg

Nu tycker jag att det mesta av Pål Ross är brackigt, men det är mer än byggfjuttar, lite former. Ett av husen ovan är nog snarare 30-tal, men visar ändå att det går att göra enkla former och ändå ha med hantverksmässiga detaljer och former.

De namnkunniga arkitekterna i Sverige gör i många fall snygga byggnader, men också mindre snygga.
Jag tror till viss del det är lättare att göra ett stort hus i modern stil. Ett litet hus blir alltid bara en skokartong med ett perspektivfönster. Stora hus går ju att leka mer med helheten.

På villor behövs nästan någon uteplats eller balkong som blir inbyggd, lite detaljer kring dörrar och liknande arrangemang för att ett "modernt" hus inte bara ska bli en låda...
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Dom två första var bra.
 
richardtenggren
Pål Ross ritade ju en villa som byggs i mitt grannskap just nu, men det lilla jag sett lämnar lite att önska, speciellt när budgeten borde vara utan övre gräns. Där har de satt vanliga skjutpartier i den runda formen som villan har, jag hade gärna sett anpassade glas med rätt radie, har sett när det gjorts på Grand Designs.

Blev också mäkta förvånade när de körde vanliga Elko-uttag, när det finns så mycket finare saker att få tag på, men det är väl bara för jag hakat upp mig på detaljer :D
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Pål Ross ritade ju en villa som byggs i mitt grannskap just nu, men det lilla jag sett lämnar lite att önska, speciellt när budgeten borde vara utan övre gräns. Där har de satt vanliga skjutpartier i den runda formen som villan har, jag hade gärna sett anpassade glas med rätt radie, har sett när det gjorts på Grand Designs.

Blev också mäkta förvånade när de körde vanliga Elko-uttag, när det finns så mycket finare saker att få tag på, men det är väl bara för jag hakat upp mig på detaljer :D
Jo, Ross är lite brackigt. Håller med. Det var ett annat Ross-hus jag försökte lägga in bilden på, men det funkade inte så jag tog ett "fulare". Men jag gillar iallafall att det inte är skokartong.

Art deco-huset är fint. Jag skulle gärna se fler sådana hus. Det är lite funkis men även mycket design och hantverk. Men de är ju byggda på 30-talet. Var i Miami i somras, där var mycket läckra art deco-hus...
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Haha, tyvärr är det väldigt få av alla som byggs. De flesta är ju kataloghus, och de som inte är det brukar vara av typen byggfjutt klädd med fuktskadat trä och fönster i slumpmässig storlek och placering där minst ett fönster är av skylfönsterstorlek. Det som ska sägas är att ofta är interiören "häftig", kanske är det grejen att man prioriterar interiören?

Jag kan inte räkna upp hus så här på rak arm, men när jag ser nåt ska jag lägga det här i tråden. En bildgoogling så skulle jag kunna tycka att nedan hus är nåt att börja med....

[bild]
det där huset är ju inte nytt det är ju byggt på 30 talet i art deco still
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det där huset är ju inte nytt det är ju byggt på 30 talet i art deco still
Precis, jag skrev det också.

Men det är i "modern" stil. Modern betyder väl att det är den stil som kom på 30-talet. Dvs alla som uppfann modernismen är troligen döda och Wingård, Sandell och kompani har egentligen inte tillfört ett skit annat än de tryckt in lite mer moderna material och tagit bort några radier... Därför blir det än mer löjligt att de framhäver sig själva som genier...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tycker "husdrömmar huset" på Fårö som ligger på första sidan är ett bra exempel på fin modern arkitektur i liten skala.

Mycket av den moderna och klassiska arkitekturen som uppförs idag lider av billiga lösningar som angränsar till rent byggfusk och dålig byggteknik och brist på hantverkskunnande.

Ett hus i klassisk stil med plegeltak och moderna fönster med fuskspröjs ser för djävligt ut 99 fall av 100. Likadant som de flesta kataloghus i funkisstil ser skit ut.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.