J JohanLun skrev:
Tack för förklaringen. Har kollegor samt släktingar som bor eller haft sommarställe på "värmdön", så det är tacksamt att förstå detta... :D Själv har jag åkt runt med bil där och konstaterat att vissa ställen är rena bonnvishan och skitlångt från stockholm, andra miljonprogram och några otroligt dyrt och fint. Men inte tillräcklig koll för att veta var det ena eller andra är. Vi tittade en gång på ett hus i "lillängen", husen där var inte så märkvärdiga, men ett stenkast bort låg otroliga villor. Konstaterade att om man inte jobbar på söder, så verkade det väldigt krångligt att ta sig vidare om man inte älskar bussar eller köer. Men jag förstår absolut att man vill bo i de faggorna, det verkar finnas otroligt fina vattennära miljöer både som man kan bo vid eller i andra hand naturområden nära. Har dessutom för mig att huset var lite för dyrt OCH för litet för oss.

Men det är lite roligt med stockholm. Om man åker utanför där man själv bor slås man nästan överallt av att även attraktiva ställen som många tycker llgger hyfsat "nära" känns långt bort, iom att det finns en massa industrier, döda ytor, motorvägar, trafikapparater osv man passerar för att komma dit. Det är väl nästan bara ut mot bromma där det är bebyggelse hela vägen... Bor man i ett ytterområde så är man ju nära sitt eget hem, så det känns "nära och hemma" - åker man till nån som bor "lika långt bort" känns det som man har åkt till världens ände eftersom man åker igenom nåt slags wasteland varje gång...
Det finns en bra tumregel för just Lillängen - Lillängen = små hus, Storängen = stora hus. 😀

Annars så är det förstås precis dom du säger, otroligt varierad bebyggelse i Nacka och Värmdö. Från direkt glesbygd till miljonprogramsområden via ”vanliga” villa- och radhusområden och 30-50 miljonerskåkar på sina ställen. Men som vanligt så är det förstås ofta sjölägen som är dyrast. Dock med undantag för t ex Storängen där det är rejält stora (och dyra) hus tots att det ligger en bit från havet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Storängen
 
J jocke31 skrev:
Det finns en bra tumregel för just Lillängen - Lillängen = små hus, Storängen = stora hus. 😀

Annars så är det förstås precis dom du säger, otroligt varierad bebyggelse i Nacka och Värmdö. Från direkt glesbygd till miljonprogramsområden via ”vanliga” villa- och radhusområden och 30-50 miljonerskåkar på sina ställen. Men som vanligt så är det förstås ofta sjölägen som är dyrast. Dock med undantag för t ex Storängen där det är rejält stora (och dyra) hus tots att det ligger en bit från havet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Storängen
Storängen är verkligen fantastiska hus, där skulle jag gärna bo. Men tyvärr räcker inte min ekonomi till det...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
J JohanLun skrev:
Herre gud, jag får lite panik när jag ser sådana här hus... Vet inte om jag vill kalla det coolt. Snarare iskallt?

Han som ritade volvo 740 kanske ritade detta hus och sen cybertrucken? Fyra nyanser av vita fyrkanter?
Jag älskar hur kompromisslöst det är!
 
  • Gilla
sin
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag älskar hur kompromisslöst det är!
Har man ingen ambition för skönhet eller känsla för gyllene snittet behöver man aldrig kompromissa!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K
J JohanLun skrev:
För en som hemmahör norr om Stockholm... Var är skillnaden mellan värmdö och värmdön?
Som Jocke redan beskrivit Värmdön, som en av många öar och Värmdö som kommun. Inom Värmdö Kommun finns det massor med öar. Ett enkelt exempel är Ingarö. En stor ö, men ingår i Värmdö kommun. Många där säger också att de bor på Värmdö, men syftar då på kommunen, men de bor inte på Värmdön 😀
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
K ktm250 skrev:
Som Jocke redan beskrivit Värmdön, som en av många öar och Värmdö som kommun. Inom Värmdö Kommun finns det massor med öar. Ett enkelt exempel är Ingarö. En stor ö, men ingår i Värmdö kommun. Många där säger också att de bor på Värmdö, men syftar då på kommunen, men de bor inte på Värmdön 😀
Var tvungen att kolla, och Värmdö kommun består av 10 252 öar och inget fastland...
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tack för förklaringen. Har kollegor samt släktingar som bor eller haft sommarställe på "värmdön", så det är tacksamt att förstå detta... :D Själv har jag åkt runt med bil där och konstaterat att vissa ställen är rena bonnvishan och skitlångt från stockholm, andra miljonprogram och några otroligt dyrt och fint. Men inte tillräcklig koll för att veta var det ena eller andra är. Vi tittade en gång på ett hus i "lillängen", husen där var inte så märkvärdiga, men ett stenkast bort låg otroliga villor. Konstaterade att om man inte jobbar på söder, så verkade det väldigt krångligt att ta sig vidare om man inte älskar bussar eller köer. Men jag förstår absolut att man vill bo i de faggorna, det verkar finnas otroligt fina vattennära miljöer både som man kan bo vid eller i andra hand naturområden nära. Har dessutom för mig att huset var lite för dyrt OCH för litet för oss.

Men det är lite roligt med stockholm. Om man åker utanför där man själv bor slås man nästan överallt av att även attraktiva ställen som många tycker llgger hyfsat "nära" känns långt bort, iom att det finns en massa industrier, döda ytor, motorvägar, trafikapparater osv man passerar för att komma dit. Det är väl nästan bara ut mot bromma där det är bebyggelse hela vägen... Bor man i ett ytterområde så är man ju nära sitt eget hem, så det känns "nära och hemma" - åker man till nån som bor "lika långt bort" känns det som man har åkt till världens ände eftersom man åker igenom nåt slags wasteland varje gång...
nu är det inte så mycket sommarställen kvar för var stora delar mest sommarställen som ingarö var men nu är det knapt några kvar
 
HOBBY ARCHITECT
J JohanLun skrev:
Har man ingen ambition för skönhet eller känsla för gyllene snittet behöver man aldrig kompromissa!
Det är bara bonniga människor som inte förstår hur vackert enkelhet är.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det är bara bonniga människor som inte förstår hur vackert enkelhet är.
Ja, gyllene snittet är inget för moderna arkitekter, en riktig bonnautbildning...
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
J JohanLun skrev:
Ja, gyllene snittet är inget för moderna arkitekter, en riktig bonnautbildning...
😂 Det har faktiskt det gyllene snittet.
 
HOBBY ARCHITECT
J JohanLun skrev:
Härligt, då är det inte 100% fult iallafall...

[länk]

Bonde söker ful... Förlåt, fru?
Arkitektupproret är bara till för sverigedemokrater och såna smaklösa idioter. Därmed inte sagt att man inte kan bygga i gammeldags stil, tror inga arkitekter är emot det egentligen. Det klassiska är ju ändå det klassiska.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Arkitektupproret är bara till för sverigedemokrater och såna smaklösa idioter. Därmed inte sagt att man inte kan bygga i gammeldags stil, tror inga arkitekter är emot det egentligen. Det klassiska är ju ändå det klassiska.
Problemet med att bygga i ”gammal stil” är att ytterst få (knappt någon) har råd att gå ”all in”, bygga på det viset och verkligen göra på samma sätt som man gjorde t ex i slutet på 1800-talet med den hantverkskvalitet man hade då. I 99 fall av 100 blir det kontaktplast-/stilmöbelversionen av sådana hus som blir resultatet. Det är helt enkelt för dyrt att anlita hantverkare med den kompetensen för att handbygga ett helt hus idag. Känns nästan alltid som en pastisch med halvtafflig kvalitet. Och så lite Ullaredstuckaturer på det.
Då föredrar jag nog hus som följer sin tid och som inte låtsas vara något de inte är.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag kan hålla med om att pastischer inte är någon höjdare. Men många moderna hus är gjorda helt utan känsla.

Det finns dock många hus från olika tider i samtida (modern) arkitektur som är otroligt fina. Jag känner inte att denna låda var en av dem. Dyr? Ja. Några häftiga vyer? Ja. Stilsäker från utsidan? Näe, inte för att platsa i denna tråden... Men, smaken är som baken...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Arkitektupproret är bara till för sverigedemokrater och såna smaklösa idioter. Därmed inte sagt att man inte kan bygga i gammeldags stil, tror inga arkitekter är emot det egentligen. Det klassiska är ju ändå det klassiska.
Jag tycker arkitektupproret har många poänger. Jag är varken Sverigedemokrat eller idiot.

Jag förstår varför man bygger som man gör - ekonomi. Det är löjligt att säga att det är en förfinad smak. Det är som Jocke skriver för dyrt att bygga med den nivån som krävs för att nå till hur husen byggdes för 100 år sen...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.