M munge skrev:
Vad är det för pajasmäklare som inte ens orkar vända bilderna rätt?
trodde mäklarna hade oceaner av tid att lägga på objekten nu... borde vara ännu proffsigare än vanligt...
 
Ingen torktumlare reagerade jag på, sen dök den upp på en felvänd bild. Fyllt på med lite nya bilder?
 
J jocke31 skrev:
Tänkte också firekt på Spanien. Vet inte om jag tycker det passar så bra i Sverige egentligen. Men jag är osäker.
Ja det gav helt klart ett "kontintentalt" intryck.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Och ska man köra på gammaldags stil så är det ju generalfel att inte ha en sockel på huset.
Håller med, utan sockel så ser det ut som om huset är på väg att sjunka ner i backen. Med lite regn så kommer nedersta delen av den färgade fasaden att bli smutsig vilket kommer att göra det ännu mer "fel".
 
lär ha kostat en del bara skärmtaket ser dyrt ut
 
J JohanLun skrev:
Jag misstänker detta är arkitektritat (dök upp i flödet då jag bor inte alltför långt ifrån) - tycker inte det riktigt är hackat eller malet, men intressant grepp med mer klassiska stilgrepp och framförallt lite udda materialval.

[länk]

Kan inte bestämma mig om detta är ett exempel på varför man inte ska bygga nya hus i gammal stil, eller om det är ett coolt modernt hus med inspiration från gamla stilar... Själv föredrar jag gammal stil i gamla hus. :)
men det finns ju nästan ingen tomt
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det är ett helt vanligt villaområde med varierande hustyper och storlek på hus. Det här är nog ett av de större husen i området och definitivt det brackigaste.
Det är alltså inte Djursholm eller Saltsjöbaden vi pratar om här.
"helt vanligt villa område" vet jag inte. Det beror ju på om man jämför visuellt eller hur man gör jämförelsen. Tittar du på priserna på husen senaste åren så ligger de ju lätt runt 10 Mkr, och ett i denna storlek så här nära vattnet är nog runt 15 Mkr, kanske mer. Skulle jag fråga min morsa i Blekinge om en kåk för 15 Mkr är vanlig så skulle hon nog svimma :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
"helt vanligt villa område" vet jag inte. Det beror ju på om man jämför visuellt eller hur man gör jämförelsen. Tittar du på priserna på husen senaste åren så ligger de ju lätt runt 10 Mkr, och ett i denna storlek så här nära vattnet är nog runt 15 Mkr, kanske mer. Skulle jag fråga min morsa i Blekinge om en kåk för 15 Mkr är vanlig så skulle hon nog svimma :)
Jag bor ju själv i området, och priserna varierar som du skriver. Runt 10 Mkr ligger de flesta husen på, nyare, större hus med sjöutsikt eller sjötomt ligger på 12-15 Mkr. Just det aktuella huset ligger dock inte vid sjön och har ingen sjöutsikt. Är ca 500-600 meter från det huset.

Men det är som sagt definitivt det absolut brackigaste huset i hela Insjön. Området har väldigt blandad bebyggelse, alltifrån vanliga typhus på runt 150 kvm till rätt nybyggda, större hus på 200 kvm. Men även en del 40-/50- och 60-talsvillor. Det är hyfsat stora tomter för att vara i Stockholmsområdet, oftast 1500-2500 kvm.
Det finns t o m några äldre, små fritidshus kvar i området.

Insjön ligger mitt emellan Orminge och Gustavsberg i Nacka, ca 20 min till stan med bil, så det är ingen närförort.
Med det sagt - nej, det är inte speciellt billigt med hus i Stockholm. Tror snittpriset i den här stan ligger på ca 8-9 Mkr.

Men - Insjön är inte som t ex Saltsjö-Duvnäs, Saltsjöbaden, Bromma eller Danderyd där priserna ligger på 15 Mkr och uppåt (oftast 20 Mkr eller högre) och där nästan alla hus är 200-250 kvm eller större.
 
J jocke31 skrev:
Jag bor ju själv i området, och priserna varierar som du skriver. Runt 10 Mkr ligger de flesta husen på, nyare, större hus med sjöutsikt eller sjötomt ligger på 12-15 Mkr. Just det aktuella huset ligger dock inte vid sjön och har ingen sjöutsikt. Är ca 500-600 meter från det huset.

Men det är som sagt definitivt det absolut brackigaste huset i hela Insjön. Området har väldigt blandad bebyggelse, alltifrån vanliga typhus på runt 150 kvm till rätt nybyggda, större hus på 200 kvm. Men även en del 40-/50- och 60-talsvillor. Det är hyfsat stora tomter för att vara i Stockholmsområdet, oftast 1500-2500 kvm.
Det finns t o m några äldre, små fritidshus kvar i området.

Insjön ligger mitt emellan Orminge och Gustavsberg i Nacka, ca 20 min till stan med bil, så det är ingen närförort.
Med det sagt - nej, det är inte speciellt billigt med hus i Stockholm. Tror snittpriset i den här stan ligger på ca 8-9 Mkr.

Men - Insjön är inte som t ex Saltsjö-Duvnäs, Saltsjöbaden, Bromma eller Danderyd där priserna ligger på 15 Mkr och uppåt (oftast 20 Mkr eller högre) och där nästan alla hus är 200-250 kvm eller större.
Jag delar väl egentligen allt det du säger ( jag bor också i Saltjö-boo) :) Trodde faktiskt det var Kilsviken som det låg nära. Men enda skillnaden är väl att jag inte ser det som ett "vanligt villa område" men det är bara baserat på vad man definierar som ett vanligt "villa område" :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag delar väl egentligen allt det du säger ( jag bor också i Saltjö-boo) :) Trodde faktiskt det var Kilsviken som det låg nära. Men enda skillnaden är väl att jag inte ser det som ett "vanligt villa område" men det är bara baserat på vad man definierar som ett vanligt "villa område" :)
Kul! Då är vi grannar, ju! :) Razziahuset ligger i området Lillebo, mellan Kilsviken och Insjön. Men är närmare till Insjön.
Satellitbild, bostadsområde, grönområden, fristående hus, vägnamn, skala, Saltsjö-Boo, Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag misstänker detta är arkitektritat (dök upp i flödet då jag bor inte alltför långt ifrån) - tycker inte det riktigt är hackat eller malet, men intressant grepp med mer klassiska stilgrepp och framförallt lite udda materialval.

[länk]

Kan inte bestämma mig om detta är ett exempel på varför man inte ska bygga nya hus i gammal stil, eller om det är ett coolt modernt hus med inspiration från gamla stilar... Själv föredrar jag gammal stil i gamla hus. :)
Det är mycket som inte är harmoniskt: Koppartaket är för djupt och smalt. Pardörrarna ser pga de små och högt placerade rektangulära rutorna ut som en garageport, hade varit jättesnyggt om det vore en indragen entré. Och det saknas fönster i entrén, sannolikt av praktiska skäl, men det ser för j...t ut.

Sedan ligger ju garaget för långt bak på tomten kan jag tycka, särskilt med tanke på att där inte är någon dörr mot baksidan, utan altandörren vetter mot garaget. Det hade gått att skapa fina rum i trädgården både på framsidan och baksidan om det legat längre fram.

Någon liten takkupa för att få in naturligt ljus uppifrån i allrummet hade varit snyggt och även skapat möjlighet att ha något mysigt loft över sovrummen uppe.

Men inne tycker jag det var fantastiskt fint, med reservation för att jag inte hittar någon bild från entrén? Dock helt omöjligt att hänga något på väggarna utan att förstöra dem.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Anna_H Anna_H skrev:
Det är mycket som inte är harmoniskt: Koppartaket är för djupt och smalt. Pardörrarna ser pga de små och högt placerade rektangulära rutorna ut som en garageport, hade varit jättesnyggt om det vore en indragen entré. Och det saknas fönster i entrén, sannolikt av praktiska skäl, men det ser för j...t ut.

Sedan ligger ju garaget för långt bak på tomten kan jag tycka, särskilt med tanke på att där inte är någon dörr mot baksidan, utan altandörren vetter mot garaget. Det hade gått att skapa fina rum i trädgården både på framsidan och baksidan om det legat längre fram.

Någon liten takkupa för att få in naturligt ljus uppifrån i allrummet hade varit snyggt och även skapat möjlighet att ha något mysigt loft över sovrummen uppe.

Men inne tycker jag det var fantastiskt fint, med reservation för att jag inte hittar någon bild från entrén? Dock helt omöjligt att hänga något på väggarna utan att förstöra dem.

Hur ska man laga mat i det där köket?

Sen undrar jag hur trappan och räcket blivit godkänt av den kontrollansvarige. Är ju gigantiska hål att ramla igenom.

Inga pantbrev och säljes nybyggt… :thinking:

Sen verkar mäklaren lite speciell. Handputsade väggar, färgfabrikat och att det är mikrolit i taket verkar vara viktigt.
Skärmbild av en webbsida listande byggnadsdetaljer som väggar, fönster, dörrar, och takmaterial. Inga människor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är mycket som inte är harmoniskt: Koppartaket är för djupt och smalt. Pardörrarna ser pga de små och högt placerade rektangulära rutorna ut som en garageport, hade varit jättesnyggt om det vore en indragen entré. Och det saknas fönster i entrén, sannolikt av praktiska skäl, men det ser för j...t ut.
Jo, när jag tittar igen så håller jag nog med. Det positiva med materialval och att man lekt med gamla stildrag dränks helt i felaktiga proportioner...

Huset bakom måste vara samma byggfirma. Undrar hur man tänkt här. Det kan inte vara så billigt att bygga med de materialvalen...

På kul kollade jag vad med som ligger ute hos samma mäklare i området, och det är svindyra BR parhus som kostar 7.5MSEK och 7.000 i hyra. Känns som fel läge att sälja... I ett område som sett till kommunikationer ligger rätt off... och med dagens läge på marknaden... Men vill man bo lite off så är det en trevlig kommun (jag bor som sagt inte jättelångt ifrån och har varit mkt här då det finns en skidbacke och lite annat för fritidsaktiviteter i området...)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
it-snubben it-snubben skrev:
Passa på, nu kan du återvända till barndomen och naturen

[länk]
[bild]
Vad är det för skylke där uppe, ska det va så?
 
Hittade den här oförstörda pärlan i en annan tråd:
https://www.svenskfast.se/hus/stockholm/huddinge/huddinge/solgard/frimans-vag-11/358299
Enkelplanshus med tegelfasad, stora fönster, terrass, smältande snö, trädgårdsstig, vintermiljö, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas nästa ägare kan ta väl hand om huset och fixa det som behöver fixas (nästan 100 000 kr om året för uppvärmning med vattenburen el!?!) och samtidigt bevara husets stil och softa retrocharm.
 
  • Gilla
Ludrian och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.