M maria01 skrev:
grannens hus är brakigt med
Jo, faktiskt ganska brackigt.
 
M maria01 skrev:
säpo skulle nog inte landa på taket med helikopter om bevisen inte var starka nog

och att använda "ryssar" som ett skällsord har jag inget problem med efter en grabb här i byn kom hem från ukraina och visa vad ryssarna har gjort där
Tur att arkitekturen tillåter ”helikopterplatta” på taket. Själv har jag sluttande tak.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tur att arkitekturen tillåter ”helikopterplatta” på taket. Själv har jag sluttande tak.
Ja bygger man hus med helikopterplatta så är det ju en ren inbjudan till Polisen att använda Blackhawk-helikopter när de kommer på besök :)
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte med er andra hur ni hade det som barn, men jag själv väntade med hallucinogener till sena tonåren.
 
  • Haha
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
hur var det med strandskydd där
 
M maria01 skrev:
hur var det med strandskydd där
Luften är fri? :p
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Jag misstänker detta är arkitektritat (dök upp i flödet då jag bor inte alltför långt ifrån) - tycker inte det riktigt är hackat eller malet, men intressant grepp med mer klassiska stilgrepp och framförallt lite udda materialval.

https://www.notar.se/kopa-bostad/ob...emnet&utm_medium=referral#bilder#visa-galleri

Kan inte bestämma mig om detta är ett exempel på varför man inte ska bygga nya hus i gammal stil, eller om det är ett coolt modernt hus med inspiration från gamla stilar... Själv föredrar jag gammal stil i gamla hus. :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag misstänker detta är arkitektritat (dök upp i flödet då jag bor inte alltför långt ifrån) - tycker inte det riktigt är hackat eller malet, men intressant grepp med mer klassiska stilgrepp och framförallt lite udda materialval.

[länk]

Kan inte bestämma mig om detta är ett exempel på varför man inte ska bygga nya hus i gammal stil, eller om det är ett coolt modernt hus med inspiration från gamla stilar... Själv föredrar jag gammal stil i gamla hus. :)
På nåt sätt kändes detta hus väldigt schizofrent för mig. Tror inte att handlar om att det är nybyggt utan mer om att det känns som att det spretar för mycket mot olika epoker och stilar. På nåt sätt så funkade ändå det lite lantliga stilen på köket och de mörka takbjälkarna där nere ganska väl med utsikten mot kohagen.
Andra insag spretade mer åt senare design. Lite 60-70 tal sådär. Exteriören ute och vinglar i nån tidig putsad funkis-era där man nästan hellre velat se lite mer falurött ihop med lite snickarglädje för att att få mer äldre bonna-känsla.
 
en "skvader" brukar man säga om som sånt som tar lite från det ena och det andra utan att det matchar. Så kan man väl säga om detta. Utsidan är inspirerad av en enklare villa från förra 20 talet tycker jag. (Funkis ska ha fönster utan spröjs och etc) Tycker det var ok med gröna detaljer och koppar som kommer ärga snyggt. Men köket med takbjälkar i trä och "gammal spis" blir lantlig bonnastil, rummen mer 60 tal osv
Men varför gör man inte trädgården färdig innan man säljer? Lägg en miljon (?) till och fixa så skulle det vara mer lättsålt tror jag.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
S Stuff skrev:
På nåt sätt kändes detta hus väldigt schizofrent för mig. Tror inte att handlar om att det är nybyggt utan mer om att det känns som att det spretar för mycket mot olika epoker och stilar. På nåt sätt så funkade ändå det lite lantliga stilen på köket och de mörka takbjälkarna där nere ganska väl med utsikten mot kohagen.
Andra insag spretade mer åt senare design. Lite 60-70 tal sådär. Exteriören ute och vinglar i nån tidig putsad funkis-era där man nästan hellre velat se lite mer falurött ihop med lite snickarglädje för att att få mer äldre bonna-känsla.
Att tillämpa delar av gamla stildrag är inte lätt, det ser man som sagt här. Man måste ha samma proportioner och volymer för att det ska funka. Men, huset verkar trots det byggt med teknik och material som är gedigna, nu lär väl bostäder generellt vara svåra att sälja men tycker det ser ut som man får mycket "kvalitet" för pengarna här... (Villor i Sollentuna har legat på 6-7-8 för "normala" och över 10 för de finare, men sollentuna är stort så var i kommunen spelar stor roll, detta område ligger lite "off").

Undrar om det är en arkitekt / byggfirma som byggt, eller någon romantiker som beställt dessa stilgrepp men sen säljer innan inflytt?
 
Huset i bakgrunden ser ju lite liknande ut. Jag får lite Spanien-vibbar av huset. Med ett annat, nättare, tak hade det kanske sett lite bättre ut. Och ska man köra på gammaldags stil så är det ju generalfel att inte ha en sockel på huset. Men påkostad takavvattning! Hoppas att de inte har koppartjuvar i trakterna!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tänkte också firekt på Spanien. Vet inte om jag tycker det passar så bra i Sverige egentligen. Men jag är osäker.
 
J jocke31 skrev:
Tänkte också firekt på Spanien. Vet inte om jag tycker det passar så bra i Sverige egentligen. Men jag är osäker.
Möjligtvis balkan-boys som byggt, säkert bra kvalitet men lite missmatch och inredningsarkitekt snålade man in på...
 
J JohanLun skrev:
Jag misstänker detta är arkitektritat (dök upp i flödet då jag bor inte alltför långt ifrån) - tycker inte det riktigt är hackat eller malet, men intressant grepp med mer klassiska stilgrepp och framförallt lite udda materialval.
Vad är det för pajasmäklare som inte ens orkar vända bilderna rätt?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.