harry73 skrev:
Inget hus, och man får inte heller bygga ett, men det är billigt och ligger i stockholms skärgård

[länk]
Det stod väl iofs att det bara inte medföljer ngn byggrätt - det betyder väl inte att man inte kan ansöka om det ?
Sen kanske det är troligt att inte få bygga med tanke på läge, strandskydd osv men iaf :)

Kan ju vara coolt att äga del i fiskevatten och egna öar - även om man inte får bebygga det. Tyvärr tillkommer ju avgiften coh fastighetsskatten så det blir ju inte gratis...och inkomstmässigt torde man inte kunna få ut så mkt heller....

/K
 
thomas33 skrev:
För dem som saknar skolan!:)
[länk]
Östra Vemmerlövs f.d. skola - ett livsstilsboende med perfekta verksamhetsmöjligheter! Skolan ritades av Svante Johansson, uppfördes 1953 av byggmästare Oscar Green och stängdes så sent som 2003. Under 2013-2015 har nuvarande ägare skapat något unikt, både funktionellt och estetiskt! Denna senfunkisbyggnad har nu fått en tydlig retro-känsla och har, trots att skolan genomgått nödvändig modernisering, många attribut i behåll!
Vet inte om jag skulle vilja bo där men kvaliteten på 50-talsinteriören är högklassig!
 
harry73 skrev:
[länk]

Jag undrar bara hur utsidan av huset ser ut
Detta är en gammal prästgård utanför Bara, 10 min körväg från Malmö som totalrenoverats och låg ut till försäljning (kanske fortfarande?) för något år sedan. Utsidan är röd tegelfasad med stort trädäck i ena änden. Tomten är så vitt jag kommer ihåg ganska stor, några tusen kvadrat.
 
thomas33 skrev:
För dem som saknar skolan!:)
[länk]
Östra Vemmerlövs f.d. skola - ett livsstilsboende med perfekta verksamhetsmöjligheter! Skolan ritades av Svante Johansson, uppfördes 1953 av byggmästare Oscar Green och stängdes så sent som 2003. Under 2013-2015 har nuvarande ägare skapat något unikt, både funktionellt och estetiskt! Denna senfunkisbyggnad har nu fått en tydlig retro-känsla och har, trots att skolan genomgått nödvändig modernisering, många attribut i behåll!
Helt underbart! Vilka möjligheter dessutom!
 
Eld skrev:
Jag tycker det är trist när någon som uppenbarligen har nästan hur mycket pengar som helst bygger något som aldrig någonsin kan bli något annat än en kopia av något gammalt istället för att bygga något nytänkande, nytt häftigt. Gärna med fötterna i historien men nytt. Det finns säkert många superduktiga arkitekter som drömmer om ett sådant jobb.
Avsikten när Staffan byggde var att det skulle vara en kopia, därav en arkitekt med den kunskapen.
Säger tvärt om, man ska bygga det man önskar, inte vad någon annan tycker och kanske förverkliga en dröm man har om pengarna finns. Däremot så bör huset säljas med inventarier.
De andra "superduktiga arkitekterna" får säkert rita till de som drömmer om ett modernt hus ;)
 
  • Gilla
vespaman och 3 till
  • Laddar…
Otroligt så fint man lyckats förvandla skolan till bostad. Borde passa generationsboende - ellar ett gäng riktigt goda vänner!
 
harry73 skrev:
Inget hus, och man får inte heller bygga ett, men det är billigt och ligger i stockholms skärgård

[länk]
Det är ju auktion så vad priset blir är inte lätt att veta.
 
harry73
NoiseMaker skrev:
Det är ju auktion så vad priset blir är inte lätt att veta.
Det är det inte heller med vanliga budgivningar
 
Knappast coolt, men vi har ju sett fula hus här förut.
Vet inte hur uppmärksammat huset varit i Svea Rike? För oss östgötar har huset synts mycket i media detta året. Det har med den gula fasaden att göra. Mjölby Kommun har stridit för att huset ska målas om, men Länsstyrelsen beslutade att så icke skulle behövas. Hur som helst. Huset är i mitt tycke olidligt fult rakt igenom. Har svårt att förstå hur man kan leva i ett hus som ser ut på detta vis. Vad tycker ni?
https://www.erasweden.com/kontor/mjolby/bostad/651693
 
Målarkludd som säljer!?
 
Kyleman skrev:
Målarkludd som säljer!?
Japp
 
Fasaden så klart mycket risigare ut på nära håll än på bilderna som har varit i media.
 
Har han glömt måla takkupan?
 
Tror huset varit en sväng i denna tråden innan :). Känner igen "sol"-färgen
 
harry73
Nej det har det inte, men det finns 2 eller 3 artiklar om huset här på forumet, och det har stått med bild på första sidan
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.