31 807 läst · 85 svar
32k läst
85 svar
Contura-kamin, elden dör vid stängd lucka
Misstänker just detta!O olotor skrev:
Men låt just den luckan sitta kvar och fixa nu luften utifrån, så blir allt bra.
Visst, lossa plåten på baksidan o testa. Då kommer draget att funka.
Men tar du luft innifrån, så riskerar du att det kan ryka in p g a normalt undertryck i huset o s v.
Redigerat:
En helbild framifrån vore fint.
Kan det vara en sån kamin, där du kan nyttja facket ovan?
- Sätta i en lucka, så har du en bakugn. Finns som tillbehör. Lägg då ev i en täljstensskiva på botten.
- Lägg i en större färdig täljsten, som ger värme, efter det har slocknat.
- Finns tydligen färdig fläkt att montera.
Ser ut att vara en trevlig kamin. Och delar finns, att få tag på.
Kan det vara en sån kamin, där du kan nyttja facket ovan?
- Sätta i en lucka, så har du en bakugn. Finns som tillbehör. Lägg då ev i en täljstensskiva på botten.
- Lägg i en större färdig täljsten, som ger värme, efter det har slocknat.
- Finns tydligen färdig fläkt att montera.
Ser ut att vara en trevlig kamin. Och delar finns, att få tag på.
Redigerat:
Nääää... Nu måste du plocka bort luckan på baksidan å provelda, tänk om kaminen smälterM martyyyyy skrev:
Hur är det annars tänkt att reglera draget? Elda fullt fräs(utan lucka) eller fullt strypt (med lucka).
Jag tror luftvägarna möts i utrymmet under spjället.
E-butiken som vimsar till det igen?M martyyyyy skrev:
Du tror inte De menade plåten på baksidan?
Den ska väl så klart vara kvar om du tar in luft utifrån, vilket de troligen svarade på också.
Det är nog olika på vår modeller, jag har en 850. På den kan man nämligen välja att ansluta röret till förbränningsluften genom golvet eller genom väggen bakom kaminen (om kaminen är vid en yttervägg) genom att banka ut luckan. Det blir helt enkelt bara en liten böj på röret.M martyyyyy skrev:
När jag kollade i manualen på din kamin verkar det som att luckan bakom är till för att komma åt att installera röret för förbränningsluften.
Fel av mig. Våra kaminer har samma uppbyggnad och vi båda har pelare. Luckan (eller locket) sitter precis där foten vinklas upp mot kaminen (på baksidan).
Men om du tänker ta in luft från underifrån så bör nog låta luckan vara kvar. Om inte, ta bort den.
Men om du tänker ta in luft från underifrån så bör nog låta luckan vara kvar. Om inte, ta bort den.
Kanske var jag som förklarade dåligt. Jag frågade om plåtskivan som satt ovanför spjället och den sa dom absolut ska sitta kvar. Jag trodde att den blockerade luften från röret/spjället men luften gick inte via asklådan, utan letade sig upp mot ovansidan över glaset och in.H Hybro skrev:
Ringde en annan Eldabutik för att be om en andra åsikt. Här sa man samma sak att den ska absolut ta luft från röret som går ner i golvet. Plåtskivan under asklådan ska sitta kvar. Spjället reglerar endast tilluften som kommer från röret ner i golvet.
Han föreslog att pröva o koppla bort röret ner i marken och ta luft från rummet och se om det blir bättre, med avslagen värmepump, dörr på glänt vid uppstart etc. Fungerar det då så vet man säkert att det är stopp i kanalen som går ner i golvet. Då är det bara att leta på var *visselpipa incoming*
Han föreslog att pröva o koppla bort röret ner i marken och ta luft från rummet och se om det blir bättre, med avslagen värmepump, dörr på glänt vid uppstart etc. Fungerar det då så vet man säkert att det är stopp i kanalen som går ner i golvet. Då är det bara att leta på var *visselpipa incoming*