C
J jonaserik skrev:
Det blir en snedbelastning på nätet när alla kaffeplattor hamnar på samma fas.
Det går väl utmärkt att rotera faserna utan att byta fasriktning?

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
engs
U Uffe A skrev:
Man använder en fasföljdsprovare den ska visa att rotationsriktningen är medurs.
Vid nyinstallation ändrar man till rätt fasföljd.
Har tibber här hemma, där kan man se ampere för varje fas. Jag skruvade ur huvudsäkringarna en i taget för att se vilken som dog och kunna märka upp de.
Kan man lita på att L1 verkligen är L1 då, eller skulle man behöva mäta upp så det är rätt från gatan ändå?

hsd
Enkelt, växla plats på den bruna och gråa i handsken ( röda kontakten ) så går det rätt

• Gilla
kapima
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ponera att de thandlar om en större befintlig anläggning och det kopplas om i inkommande mätarskåp.
TS har inte återkommit men jag är ganska säker på att tråden handlar om en privatbostad med kanske ett eller två trefasuttag. Så mitt svar i #5 står fast och jag är fortfarande förvånad över ivern att inte göra rätt. Oftast ligger felet i CEE-uttaget. En industri med 500 trefasmaskiner är ju en annan sak... Där borde det för övrigt ha varit rätt från början.

Det här liknar endianswap inom mjukvaruprogrammering. Många tycker tydligen att det är enklare att lägga in en ny swap än reda ut var det är fel. Det gör inte framtiden enklare kan jag säga...

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Har tibber här hemma, där kan man se ampere för varje fas. Jag skruvade ur huvudsäkringarna en i taget för att se vilken som dog och kunna märka upp de.
Kan man lita på att L1 verkligen är L1 då, eller skulle man behöva mäta upp så det är rätt från gatan ändå?
Du kan inte kontrollera fasföljden så. Till det behövs ett instrument, t.ex alla spänningsprovare av rang har den funktionen.

Det du gjorde här var att kontrollera faslikheten, att L1 i mätarskåpet (terminalen/säkringen längst upp/vänster) är L1 i huset. Faslikheten kan vara fel medan fasföljden är rätt, t.ex L1,L2,L3 i mätarskåpet kan vara kopplade L2,L3,L1 i huset med bibehållen fasföljd.

Både fasföljd och faslikhet är enkla att hålla reda på vid installation och "ska" inte kunna gå fel.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Och vart dom olika faserna ligger spelar ingen roll det är fasföljden som är det viktiga.

• Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Råkade vid ett tillfälle ut för en hantverkare som råkade såga av en kabel och sedan skarvade kabeln utan att kolla att allt fungerade. På kvällen när jag kom till jobbet visade det sig att varenda trefasmotor i hela huset gick baklänges. När jag fick tag i hantverkaren var hans kommentar men det är bara att skifta två faser så går motorn åt rätt håll. Men halå det finns minst fem motorer och kanske ytterligare fler i fläktarna i huset.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En industri med 500 trefasmaskiner är ju en annan sak... Där borde det för övrigt ha varit rätt från början.
Där har jag varit med om båda! ;)

På SAAB-fabriken i Trollhättan rådde konsekvent ordning på faserna. Men den var fel... ;) Så varenda gång det varit en utomstående elektriker inblandad så fick vi fasvända maskinen. (För se, elektriker de kontrollerar aldrig sitt arbete... ;)) Lite för stort jobb att rätta till så det fick vara.

Vi lyckades aldrig reda ut var och när det gick fel. Antagligen tidigt i byggprocessen. Men hela fabriken var som sagt konsekvent fel.

På SKF (i äldre lokaler, de nyare fabriksdelarna var bättre) så rådde tyvärr ingen ordning alls. Det var uttaget som styrde, och det kunde vara vilket som. Man borde lagt en dag (eller så) per byggnad på att ordna det rätt, men eftersom maskinerna sällan, ja närmast aldrig, flyttades så fick det bero.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar starkt att lösa problemet vid källan som kan finnas i mätarskåpet, elcentralen eller i det fast installerade CEE-uttaget. Det blir bara kaos annars om man ska börja dribbla med skarvsladdar som vänder på rotationsriktningen. Sådana använder man endast för att kunna köra en maskin i en anläggning som man själv inte råder över.
Om det är fel rotationsläge från nätägarens sida?

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
Givetvis kastar man om på utgående plint vid mätarplatsen.

TRJBerg
Om jag förstått det så finns det en standard för hur faser ska levereras till konsumenten.
Hur ser det ut i praktiken, dvs rent fysiskt?
Och benämns de alltid som typ "L1,L2,L3" eller motsvarande?

Hep Hep skrev:
Vilket är ett tecken på att de också fattat att något ”rätt håll” inte finns i praktiken. Jag har tre moderna maskiner från samma österrikiska företag. Två går åt olika håll och den tredje kan man välja riktning på.
Låter rätt otroligt, du måste haft maximal otur, eller så är det en tillverkare som inte är så duktig på det elektriska.
Är dina maskiner portabla maskiner? Iså fall kan jag förstå om de har växlings möjlighet, annars verkar det mer som de inte har koll på det elektriska...men är medvetna om problemet men inte tar det seriöst.

G Gestur123 skrev:
Låter rätt otroligt, du måste haft maximal otur, eller så är det en tillverkare som inte är så duktig på det elektriska.
Är dina maskiner portabla maskiner? Iså fall kan jag förstå om de har växlings möjlighet, annars verkar det mer som de inte har koll på det elektriska...men är medvetna om problemet men inte tar det seriöst.
Du får avgöra om det är otur, om Felder är klåpare eller om det faktiskt är så att den standard som finns på papperet inte är lika standardiserad i verkligheten. Jag bara berättar hur det är på mina maskiner. Bandsågen är väl tillverkad av ACM i Italien åt Felder om det nu skulle vara en förklaring, fast standarden ska väl gälla även där.

G Gestur123 skrev:
Wow varför förstoras ett icke problem upp till en mil lång tråd. Skifta två faser i handsken på maskinen. Eller bryt strömmen och skifta i uttaget. Det har alltid och kommer alltid fungera

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
C
Kan vanligt folk försäkra sig om att allt är rätt hemma (eller på husvisning) med dessa båda produkter?
Eladapterkabel med europeisk stickkontakt och röd CEE industridonskontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd och vit fasföljdsmätare för elektrisk installationskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att nutida digitala elmätare säger ifrån om de får in faserna i fel ordning så att det aldrig är fel där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.