Det står 380 Volt i inläggNr 1, då är sågen bra gammal, från 1970-1980-talet?
 
Har man fler maskiner som kopplas till det uttaget och dom går rätt väg. Så skiftar man i intaget på maskinen, spelar ingen roll vilka som skiftas. det är nog tre stycken Brun, svart, grå. bara skifta två stycken. Då är hela anläggning på rätt väg, skifta inte på något annat ställe.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du menar att jag borde kräva att Felder kommer ut och byter plats på kablarna i nya maskiner, eller ska jag skicka tillbaks maskinen.

Jag vet att du har rätt, men så länge det inte ser ut så överallt tycker jag att man ska vara beredd på att skruva själv eller köpa en lösning. Jag byter plats i en kontakt utan att tveka, men lämnar pillandet i elcentraler åt andra.
Var kommer dina taggar ifrån?? Du får givetvis göra som du finner bäst i ditt fall. Det låter dock på TS som att det dels handlar om hemma och dels fel fasföljd någonstans före maskinen. Om man bara ser till att det är rätt i hela kedjan så slipper man kontrollera varje gång ifall maskinen går åt rätt håll.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var kommer dina taggar ifrån?? Du får givetvis göra som du finner bäst i ditt fall. Det låter dock på TS som att det dels handlar om hemma och dels fel fasföljd någonstans före maskinen. Om man bara ser till att det är rätt i hela kedjan så slipper man kontrollera varje gång ifall maskinen går åt rätt håll.
Håller inte med dig där Bo
Om det redan finns annan fasföljdsberoende utrustning i anläggningen är det bästa att ändra bara den pryl som snurrar åt fel håll.
Ändras inkommande fasföljd får man koppla om övrig utrustning.
Vid centralbyte är det väldigt viktigt att kontrollera fasföljden innan den byts.
Är det fel fasföljd in så fortsätt med fel fasföljd i den nya.
Annars kan det bli ödesdigra konsekvenser
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Hur kontrollerar man att det faktiskt är rätt i elcentralen(säkringsskåpet)? Vad är rätt?
 
Man använder en fasföljdsprovare den ska visa att rotationsriktningen är medurs.
Vid nyinstallation ändrar man till rätt fasföljd.
Är det en befintlig anläggning behålls ev felaktig fasföljd men utrustning som kopplas in ska ha rätt gasföljd och detta ändras så nära utrustningen som möjligt
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
U Uffe A skrev:
Man använder en fasföljdsprovare den ska visa att rotationsriktningen är medurs.
Vid nyinstallation ändrar man till rätt fasföljd.
Är det en befintlig anläggning behålls ev felaktig fasföljd men utrustning som kopplas in ska ha rätt gasföljd och detta ändras så nära utrustningen som möjligt
Tack då ska jag låna hem en sån efter semestern och kolla.

Alla mina uttag är kopplade rätt men det känns som jag har behövt koppla om varenda 3-fas maskin jag testat ändå.
Det betyder såklart inte att det är fel då alla maskiner är gamla och har bytt kabel minst en gång men ändå.
Min "anläggning" är ett säkringskåp och ett antal uttag så det kan lika gärna få bli rätt(om det nu inte redan är det).
 
Rickard. Rickard. skrev:
Tack då ska jag låna hem en sån efter semestern och kolla.

Alla mina uttag är kopplade rätt men det känns som jag har behövt koppla om varenda 3-fas maskin jag testat ändå.
Det betyder såklart inte att det är fel då alla maskiner är gamla och har bytt kabel minst en gång men ändå.
Min "anläggning" är ett säkringskåp och ett antal uttag så det kan lika gärna få bli rätt(om det nu inte redan är det).
Om du nu skulle få för dig att byta inkommande fasföljd, vilket är helt onödigt.
Glöm då inte att koppla in alla trefasmaskiner du har.
Jag själv bryr mig inte om inkommande fasföljd, det viktiga är att maskiner snurrar åt rätt håll 😎
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Håller inte med dig där Bo
Om det redan finns annan fasföljdsberoende utrustning i anläggningen är det bästa att ändra bara den pryl som snurrar åt fel håll.
Ändras inkommande fasföljd får man koppla om övrig utrustning.
Vid centralbyte är det väldigt viktigt att kontrollera fasföljden innan den byts.
Är det fel fasföljd in så fortsätt med fel fasföljd i den nya.
Annars kan det bli ödesdigra konsekvenser
Håller med. Fel fasföljd är inget jätteproblem så länge installationer kontrolleras i samband med ideifttagning. Däremot bör man ha som plan i en större fastighet etc. Att hamna rätt med fasföljden (om den nu ligger fel). Eventuellt ta del för del i samband med större Ombyggnationer etc. Tror inte det råder några delade uppfattningar där.
 
J Johan456 skrev:
Håller med. Fel fasföljd är inget jätteproblem så länge installationer kontrolleras i samband med ideifttagning. Däremot bör man ha som plan i en större fastighet etc. Att hamna rätt med fasföljden (om den nu ligger fel). Eventuellt ta del för del i samband med större Ombyggnationer etc. Tror inte det råder några delade uppfattningar där.
Det är ju självklart att kontrollera rotationsriktning på maskiner i samband med drifttagning
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var kommer dina taggar ifrån?? Du får givetvis göra som du finner bäst i ditt fall. Det låter dock på TS som att det dels handlar om hemma och dels fel fasföljd någonstans före maskinen. Om man bara ser till att det är rätt i hela kedjan så slipper man kontrollera varje gång ifall maskinen går åt rätt håll.
Om jag visat taggar ber jag om ursäkt. Det var inte min mening. Däremot ville jag få sagt att din lösning, som jag håller med om är den rätta i en ordnad värld, inte alltid är den mest praktiska. Hellre ändra på så få ställen som möjligt, även om det egentligen är fel.

Eftersom inte ens de stora maskintillverkarna alltid gör rätt, måste man vara beredd att lösa problem med maskiner som går baklänges även man man egentligen har rätt i sin central. Om jag tolkat elreglerna rätt, så får jag byta plats på två sladdar i en kontakt eller byta kabeln mellan central och maskin, men inte byta plats på sladdarna inne i centralen. Det kanske inte stämmer, men det är nog fler än jag som hellre löser problemen utanför centralen.

Som sagt; inga medvetna taggar, utan bara att man kan välja att gå efter verkligheten om kartan är fel.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar starkt att lösa problemet vid källan som kan finnas i mätarskåpet, elcentralen eller i det fast installerade CEE-uttaget. Det blir bara kaos annars om man ska börja dribbla med skarvsladdar som vänder på rotationsriktningen. Sådana använder man endast för att kunna köra en maskin i en anläggning som man själv inte råder över.
Det bär mig emot för jag brukar alltid hålla med Bo men i detta fallet måste jag säga emot. 🥹
Jag hade aldrig ändrat i matningen på inkommande med tanke på att det kan finnas fler 3-faskällor som då kommer rotera fel håll. Det kommer nog tyvärr aldrig att bli en "standard" i praktiken. Jag har stött på många anläggningar där fasen kommer fel från gatan, alltså före mätarskåpet. Det är bara att acceptera.
Självklart ska man sträva efter att ansluta allt i rätt fasföljd vid nyinstallation, där är vi helt överens.

/edit
Gaaahh, missade en hel sida när jag skrev mitt svar. Ser att andra också håller med. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
C
Fotografen Fotografen skrev:
Den varianten var ny!

Jag var elmontör i "liten firma på landet" en gång för länge sedan, där stod det "RÄTT" eller "FEL" textat med spritpenna i mätarskåpen, "elverket" hade koll på fasföljden...
Det bisarra i sammanhanget är att det är en ny matning till ett uthus och elektrikern har vid ett och samma tillfälle kopplat matningen från mätarskåpet, installerat en ny central och de två uttagen. Så spännande att se om det bara är ett uttag som blivit fel eller om det är flera fel på vägen som tar ut varandra 😕

Hände lite andra spännande saker vid samma tillfälle, som en dosa med tre tändtrådar som orsakade mycket huvudbry och jag såg nu att de tre tändtrådarna blivit nollor 🤪
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.