U Uffe A skrev:
Jag själv bryr mig inte om inkommande fasföljd, det viktiga är att maskiner snurrar åt rätt håll 😎
Säger du inte emot dig själv nu? Utbildar inte du folk?
Vore det inte enklare att se till att fasföljden är rätt i en anläggningen som man råder över?
Är det verkligen bra att ändra på fasföljden två gånger eller en multipel av två på vägen till maskinen?
Jag är ytterst förvånad över att denna fråga upprör folk till den grad...
U Uffe A skrev:
Är det en befintlig anläggning behålls ev felaktig fasföljd men utrustning som kopplas in ska ha rätt gasföljd och detta ändras så nära utrustningen som möjligt
Det ser jag som direkt fel i TS anläggning, oberoende av om TS pratar om en privatbostad eller industri.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om jag visat taggar ber jag om ursäkt. Det var inte min mening. Däremot ville jag få sagt att din lösning, som jag håller med om är den rätta i en ordnad värld, inte alltid är den mest praktiska. Hellre ändra på så få ställen som möjligt, även om det egentligen är fel.

Eftersom inte ens de stora maskintillverkarna alltid gör rätt, måste man vara beredd att lösa problem med maskiner som går baklänges även man man egentligen har rätt i sin central. Om jag tolkat elreglerna rätt, så får jag byta plats på två sladdar i en kontakt eller byta kabeln mellan central och maskin, men inte byta plats på sladdarna inne i centralen. Det kanske inte stämmer, men det är nog fler än jag som hellre löser problemen utanför centralen.

Som sagt; inga medvetna taggar, utan bara att man kan välja att gå efter verkligheten om kartan är fel.
Tack, ursäkta taggbeskyllningen.
Ligger felet i maskinen ska det givetvis rättas där.
Och råder du inte över anläggningen kan du ju inte göra mer än att påpeka det för innehavaren, och under tiden vända på faserna i en skarvsladd.
Den som äger anläggningen bör IMHO se till att fasordningen är rätt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag har stött på många anläggningar där fasen kommer fel från gatan, alltså före mätarskåpet
Om du inte vill ta striden med nätägaren kan du åtminstone se till att fasföljden är rätt ifrån mätarskåpet.
Det är inte svårt, men kanske lite jobbigt i en befintlig anläggning med flera utgående huvudledningar.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Säger du inte emot dig själv nu? Utbildar inte du folk?
Vore det inte enklare att se till att fasföljden är rätt i en anläggningen som man råder över?
Är det verkligen bra att ändra på fasföljden två gånger eller en multipel av två på vägen till maskinen?
Jag är ytterst förvånad över att denna fråga upprör folk till den grad...

Det ser jag som direkt fel i TS anläggning, oberoende av om TS pratar om en privatbostad eller industri.

Jag är installatör och praktiker till skillnad från dig som innhar stor teoretisk kunskap.
Den kunskapen är inget ifrågasätter.
Men om du tänker efter så kommer du att inse att inkommande fasföljd inte har någon som helst betydelse utan det är de installerade maskinernas rotationsriktning som betyder något
Jag kan inte försvara den extra kostnad det skulle innebära för en kund att jag skulle ändra om fasföljden i en befintlig anläggning bara för att få inkommande rätt.
Det skulle bli en merkostnad med omkoppling av redan installerad utrustning.
Som påpekats innan av mig och andra skribenter så det viktiga är att installerad utrustning har rätt rotationsriktning.
Ska vi hårddra det så om jag upptäcker att det är fel fasföljd in, ska jag då kräva att nätägaren årgärdar detta i avlämningspunkten? 😉

• Gilla
HansPeter53
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ska vi hårddra det så om jag upptäcker att det är fel fasföljd in, ska jag då kräva att nätägaren årgärdar detta i avlämningspunkten?
Ja!

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Ja!
Där har vi skillnaden mellan dig som kunnig teoretiker och mig som kunnig installatör

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Där har vi skillnaden mellan dig som kunnig teoretiker och mig som kunnig installatör
Är man verkligen kunnig om man inte orkar ringa nätägaren?
Är man verkligen kunnig om man inte orkar påtala för kunden att fasföljden är fel och att det kan spara tid o pengar i framtiden genom att fixa den?
Är man verkligen kunnig om man inte orkar hitta och fixa fasföljden där den är fel, i anläggningen och/eller i maskiner, i en privatbostad?
Ja vi är verkligen olika...

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Vi är verkligen olika
Och tyvärr för din skull är jag glad för för det.
Jag ifrågasätter inte dina teoretiska kunskaper, men däremot din erfarenhet vad det gäller det praktiska.
Alla vet att rotationsriktning ska kontrollas efter installation, är den fel ska det åtgärdas.
Då görs detta så nära den inkopplademaskinen som möjligt.
Ponera att de thandlar om en större befintlig anläggning och det kopplas om i inkommande mätarskåp.
Detta innebär att alla trefasmatningar ska kontrollras så ev fasföljd ska ändras.
Tycker du att detta är rätt sätt att gå till väga?
Detta medför extra arbetstimmar och en ökad kostnad för kunden.
Är detta verkligen rätt tillvägagångssätt.
Visa mig var det står i regelverket så kryper jag tll korset och ber om ursäkt

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fel fasföljd är en styggelse.
I byn där jag bor lånar vi massor av 3-fas prylar av varandra (kompressor, vedklyv, högtryckstvätt, cementblandare, värmefläkt, betonghelikopter, mm) och jag blir lagom frustrerad varje gång man ska koppla om något.

Farsgubben har minst 15st skarvsladdar och det är ett lotteri i hur dom är kopplade.
När han kopplar något själv kopplas det helt slumpmässigt eftersom det "bara" är att byta plats på två faser.
Jag fick ett tiotal skarvsladdar för några år sedan och det första jag gjorde var och koppla alla rätt.

Kan man själv är det inte mycket jobb att rätta upp allt, kan man inte är det inga stora pengar att ringa någon.

Ett bra exempel är när vi tvättade tak hos en kompis, med en annan kompis högtryckstvätt.
När vi började gick den rätt, men längre upp på taket behövdes en skarvsladd till och den var fel, hade vi inte tänkt på att kolla misstänker jag att det kunde blivit problem, visserligen kolvpump men antar att det är någon form av stänksmörjning som hade failat i värsta fall.

• Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Till BO. det är nog bra med teorietiska kunskaper, men världen består inte av det. Det är det praktiska som gäller och det är du i princip helt novis om. Hur många anläggningar har du kopplat in, kanske NADA, inte för att skriva någon på näsan, du är en pennfäktare ( inget fel i det ) som om man läser dina inlägg, oavsett vad det är, alltid friskriver sig genom att hänvisa till bokens olika paragrafer. Och framför allt så ska det från din sida, nästan vara en halv sida skrift, för att rättfärdiga dina kunskaper i teorins värld. Du ska nog inte förakta den praktiska kompitens som finns i landet och på forumet och att alltid svara med """" Det är helt fel, gör om "" Att som i den här tråden framhålla bestämt att jag vet bäst ( enligt boken igen ) och kräva att nätägaren ska skjfta inkommande är en utopi.

• Gilla
keeej
  • Laddar…
Om du inte vill ta striden med nätägaren kan du åtminstone se till att fasföljden är rätt ifrån mätarskåpet.
Det är inte svårt, men kanske lite jobbigt i en befintlig anläggning med flera utgående huvudledningar.
Det finns ingen strid att ta eftersom inkommande fasföljd inte har någon betydelse i en bostad och det förmodligen är därför fasföljden inte stämmer från första början.

Jag har nog aldrig stött på någon mer som haft en tanke på att växla fasföljden i huvudcentralen i en befintlig anläggning. Det enda som kan hända är att det skapar mer arbete. Man kommer ju fortfarande kontrollera rotationsriktningen på allt man kopplar in ändå.

Jepp, på landsbyggden med glest mellan husen så har det nog inte så stor betydelse att faserna ligger klockrent, där finns det nog mer maskiner än i tätbebyggda områden. Men när det är nyproduktion med kanske 25 - 35 radhus är det en katastrof för nätägaren att allt ligger fasrätt på förbrukningssidan. Då ligger det nog rätt följd in i huset, att då med samma elektriker för alla hus, lägga allt klockrent är inte bra. Det blir en snedbelastning på nätet när alla kaffeplattor hamnar på samma fas. Då går det att skruva följden i husen ut från centralens huvudbrytare i vart 3:e hus och märka fasföljden på centralen. Det är lika med många nätägare när det är större lägenhetskomplex, dom vill inte ha 3-fas där, utan 1-fas för att inte snedbelasta nätet. Och då kopplas det med skruv på faserna i var 3:e lägenhet

Fast när började man egentligen att kontrollera fasriktning vid installation? Numera görs det ju alltid eftersom det finns enkla instrument men hur var det förr? Gjordes det överhuvudtaget?

Kanske någon gång på tidigt 80-tal, innan dess var det ett ickeproblem

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.