A AddeThörnberg skrev:
Vad gör du om det är snurrat på inkommande så det ligger L3 L1 L2 det går fortfarande högervarv men det är ju inte den rätta fasföljden. Då har du ju inte riktiga L1 på L1 i handsken. Du har tänkt för mycket på detta tror jag till ingen som helst nytta. Enklast, skifta på maskinen som går åt f
F fsn skrev:
Är det en betungande ”defekt” som du anser sänker värdet markant? Och på vilket sätt anser du det vara mer fel än felkopplat vatten? Mitt hus har felroterade faser, huset är väl värderat till knappt 8 miljoner. Tror du 6 miljoner är mer rimligt med tanke på att det ändå är ett elfel jag kan fixa på 4h inklusive kontroll av, och omkoppling av alla (typ 2st) 3fas motorer Samt omflyttning av lastvakter för rätt data i appen för billaddningen.
F fsn skrev:
Är det en betungande ”defekt” som du anser sänker värdet markant? Och på vilket sätt anser du det vara mer fel än felkopplat vatten? Mitt hus har felroterade faser, huset är väl värderat till knappt 8 miljoner. Tror du 6 miljoner är mer rimligt med tanke på att det ändå är ett elfel jag kan fixa på 4h inklusive kontroll av, och omkoppling av alla (typ 2st) 3fas motorer Samt omflyttning av lastvakter för rätt data i appen för billaddningen.
Oj jag lider verkligen med dig. Hur orkar du gå upp på morgonen med den konstanta vetskapen om att ditt hus är lagt åt fel håll. Hoppas ingen kommer med en perilex propp och en fasföljdstestar handske på din framtida husvisning och halverar värdet på fastigheten. För vem vill köpa ett hus med vetskap om att bordssågen man ska ha kanske går åt fel håll. Och det är faktiskt många som bryr sig om att man inte kan såga med en klinga som går åt fel håll, det tar väldigt lång tid att såga av sin bräda och snittet blir sådär
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Det är den rätta fasföljden. Om det finns 3 faser betecknade L1, L2 och L3 i en distributionstransformator som försörjer ett radhus med 12 likadana bostäder förskjuter man lämpligen faserna ett steg för varje kund för att jämna ut belastningen. Så i första kundens anläggning blir numreringen lika som i transformatorn. Hos andra kunden är L1 transformatorns L2, L2 är transformatorns L3 och L3 är transformatorns L1. Och så vidare.

Givetvis. Men först kontrollerar jag att fasföljden är rätt i uttaget. Är det fel där åtgärdar jag det. Det garanterar att jag bara behöver skifta varje maskin och uttag högst en gång.

Om du skiftar på maskinen när den är rättkopplad och uttaget är fel måste du skifta igen när du kopplar maskinen i ett uttag med rätt fasföljd. Därmed finns ingen övre gräns för antalet gånger du måste skifta på maskinen. Är det svårt att förstå?
C civilingenjören skrev:
Nej man fasförskjuter inte radhus. Det dummaste jag hört hittills
C civilingenjören skrev:
Det är den rätta fasföljden. Om det finns 3 faser betecknade L1, L2 och L3 i en distributionstransformator som försörjer ett radhus med 12 likadana bostäder förskjuter man lämpligen faserna ett steg för varje kund för att jämna ut belastningen. Så i första kundens anläggning blir numreringen lika som i transformatorn. Hos andra kunden är L1 transformatorns L2, L2 är transformatorns L3 och L3 är transformatorns L1. Och så vidare.

Givetvis. Men först kontrollerar jag att fasföljden är rätt i uttaget. Är det fel där åtgärdar jag det. Det garanterar att jag bara behöver skifta varje maskin och uttag högst en gång.

Om du skiftar på maskinen när den är rättkopplad och uttaget är fel måste du skifta igen när du kopplar maskinen i ett uttag med rätt fasföljd. Därmed finns ingen övre gräns för antalet gånger du måste skifta på maskinen. Är det svårt att förståjag g
C civilingenjören skrev:
Det är den rätta fasföljden. Om det finns 3 faser betecknade L1, L2 och L3 i en distributionstransformator som försörjer ett radhus med 12 likadana bostäder förskjuter man lämpligen faserna ett steg för varje kund för att jämna ut belastningen. Så i första kundens anläggning blir numreringen lika som i transformatorn. Hos andra kunden är L1 transformatorns L2, L2 är transformatorns L3 och L3 är transformatorns L1. Och så vidare.

Givetvis. Men först kontrollerar jag att fasföljden är rätt i uttaget. Är det fel där åtgärdar jag det. Det garanterar att jag bara behöver skifta varje maskin och uttag högst en gång.

Om du skiftar på maskinen när den är rättkopplad och uttaget är fel måste du skifta igen när du kopplar maskinen i ett uttag med rätt fasföljd. Därmed finns ingen övre gräns för antalet gånger du måste skifta på maskinen. Är det svårt att förstå?
Nej man fasförskjuter inte radhus🤣
 
C
F fsn skrev:
Är det en betungande ”defekt” som du anser sänker värdet markant?
Vill man verkligen köpa just den fastigheten blir det en indikation på att elsystemet och eventuellt annat bör undersökas djupare. Finns fler intressanta objekt än man hinner undersöka kanske man släpper detta objekt och går vidare med andra utbjudna fastigheter.

Inför visning kan det vara bra att fixa fel som lätt upptäcks och kan fixas på några timmar men räkna inte med en timlön på 500 000 kronor.
 
C civilingenjören skrev:
Inför visning kan det vara bra att fixa fel som lätt upptäcks
Jag skulle inte sälja till någon som på visning kontrollerar fasföjden i mina uttag. Luktar framtida problem lång väg…
 
  • Gilla
Fotografen och 9 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Vill man verkligen köpa just den fastigheten blir det en indikation på att elsystemet och eventuellt annat bör undersökas djupare. Finns fler intressanta objekt än man hinner undersöka kanske man släpper detta objekt och går vidare med andra utbjudna fastigheter.

Inför visning kan det vara bra att fixa fel som lätt upptäcks och kan fixas på några timmar men räkna inte med en timlön på 500 000 kronor.
Men snälla det är inget fel!
 
F
A AddeThörnberg skrev:
Oj jag lider verkligen med dig. Hur orkar du gå upp på morgonen med den konstanta vetskapen om att ditt hus är lagt åt fel håll. Hoppas ingen kommer med en perilex propp och en fasföljdstestar handske på din framtida husvisning och halverar värdet på fastigheten. För vem vill köpa ett hus med vetskap om att bordssågen man ska ha kanske går åt fel håll. Och det är faktiskt många som bryr sig om att man inte kan såga med en klinga som går åt fel håll, det tar väldigt lång tid att såga av sin bräda och snittet blir sådär
Det är en ny vetskap för mig som jag på nåt sätt får processa. Min brödrost kastar ut mackorna i en irriterande vänstervridning, det är förvisso bara 1-fas men kan det ändå finnss ett samband?
 
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
F
C civilingenjören skrev:
Vill man verkligen köpa just den fastigheten blir det en indikation på att elsystemet och eventuellt annat bör undersökas djupare. Finns fler intressanta objekt än man hinner undersöka kanske man släpper detta objekt och går vidare med andra utbjudna fastigheter.

Inför visning kan det vara bra att fixa fel som lätt upptäcks och kan fixas på några timmar men räkna inte med en timlön på 500 000 kronor.
Men du har en ingenjörsutbildning på riktigt?
 
F
C civilingenjören skrev:
Om det finns 3 faser betecknade L1, L2 och L3 i en distributionstransformator som försörjer ett radhus med 12 likadana bostäder förskjuter man lämpligen faserna ett steg för varje kund för att jämna ut belastningen. Så i första kundens anläggning blir numreringen lika som i transformatorn. Hos andra kunden är L1 transformatorns L2, L2 är transformatorns L3 och L3 är transformatorns L1. Och så vidare.
Faserna är alltid betecknade just L1,L2 och L3….

Vi har exakt 12 hus på gatan, det är inte radhus. Bör jag ta din text och gå runt till grannarna och kolla hur det är kopplat? Eller är fördelningen mellan faserna bara viktig i radhus?
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Kan vanligt folk försäkra sig om att allt är rätt hemma (eller på husvisning) med dessa båda produkter?
[bild]
[bild]

Antar att nutida digitala elmätare säger ifrån om de får in faserna i fel ordning så att det aldrig är fel där.
Man kan använda den uttagsprovare för CEE-uttag du har på bild ja. Men inte adaptern från perilex, för perilexuttag går inte att lita på. Ingen tänker på fasföljden där.
Fel fasföljd är visserligen ett fel i anläggningen, men det är knappast så allvarligt att det motiverar kostnaden för en sådan uttagsprovare. Elma tar 500 :-. Har för mig de var dyrare förr.
Frågan är dock inte fel och förtjänar inte de spydigheter som Adde m.fl kommer med.
 
  • Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan använda den uttagsprovare för CEE-uttag du har på bild ja. Men inte adaptern från perilex, för perilexuttag går inte att lita på. Ingen tänker på fasföljden där.
Fel fasföljd är visserligen ett fel i anläggningen, men det är knappast så allvarligt att det motiverar kostnaden för en sådan uttagsprovare. Elma tar 500 :-. Har för mig de var dyrare förr.
Frågan är dock inte fel och förtjänar inte de spydigheter som Adde m.fl kommer med.
Sluta späda på en obefogad rädsla för att något ligger vänster varv
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
A AddeThörnberg skrev:
Sluta späda på en obefogad rädsla för att något ligger vänster varv
Men jag förstår att hus brinner ner när civilingenjörer och hobbyelektriker är i farten
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan använda den uttagsprovare för CEE-uttag du har på bild ja. Men inte adaptern från perilex, för perilexuttag går inte att lita på. Ingen tänker på fasföljden där.
Fel fasföljd är visserligen ett fel i anläggningen, men det är knappast så allvarligt att det motiverar kostnaden för en sådan uttagsprovare. Elma tar 500 :-. Har för mig de var dyrare förr.
Frågan är dock inte fel och förtjänar inte de spydigheter som Adde m.fl kommer med.
Så du menar att det är en garanti att det ligger rätt fasföljd i europauttaget? Alltså ni krånglar till något som inte behöver funderas på ens. Skifta bara två faser på maskinen så går sågen åt rätt håll oavsett vart fasriktningen är skiftad
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan använda den uttagsprovare för CEE-uttag du har på bild ja. Men inte adaptern från perilex, för perilexuttag går inte att lita på. Ingen tänker på fasföljden där.
Fel fasföljd är visserligen ett fel i anläggningen, men det är knappast så allvarligt att det motiverar kostnaden för en sådan uttagsprovare. Elma tar 500 :-. Har för mig de var dyrare förr.
Frågan är dock inte fel och förtjänar inte de spydigheter som Adde m.fl kommer med.
Misstänkte att folk slarvar med fasföljden i perilexuttag för att man sällan kopplar roterande maskiner till dem. Men en adapter kan vara bra att ha om man någon gång vill köra en maskin från spisuttaget. Har för närvarande ett hus utan CEE-uttag. Närmaste är en bra bit bort på andra sidan en allmän väg. Har man adaptern och testaren för CEE-uttag kan man passa på att testa även perilex.
A AddeThörnberg skrev:
Sluta späda på en obefogad rädsla för att något ligger vänster varv
Har tittat på dina 16 inlägg och gjort bedömningen att dina framtida inlägg inte kommer att tillföra något så nu har jag tryckt ingorera på dig. Gillar för övrigt inte särskrivningar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Vi är några stycken som faktiskt bryr oss om rotationsriktningen på t.ex. sågklingor. Enligt Wikipedia är fasföljden definierad för båda uttagstyper så motsatt fasföljd är fel. Mer fel än en blandare som ger varmt vatten vid blå symbol och kallt vatten med röd symbol. Test av eluttag är en snabb och enkel metod att upptäcka slarv i elsystemet vid fastighetsvärdering.

[bild][bild]
Stämmer fasföljden på Perilexuttaget på bilden ovan?

I verkligheten är Perilexuttagen märkta enligt följande,
Närbild av baksidan på en plastströmbrytare med skruvar och elanslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en elektrisk anordning, möjligtvis inuti en strömbrytare eller kontakt, med synliga ledningar och fastsättningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/perilex-och-ny-induktionshaell.253793/
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
C
Uppmärksamt! Kan naturligtvis vara fel på Wikipedia. Någon som har en länk till gällande standard?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Misstänkte att folk slarvar med fasföljden i perilexuttag för att man sällan kopplar roterande maskiner till dem. Men en adapter kan vara bra att ha om man någon gång vill köra en maskin från spisuttaget. Har för närvarande ett hus utan CEE-uttag. Närmaste är en bra bit bort på andra sidan en allmän väg. Har man adaptern och testaren för CEE-uttag kan man passa på att testa även perilex.

Har tittat på dina 16 inlägg och gjort bedömningen att dina framtida inlägg inte kommer att tillföra något så nu har jag tryckt ingorera på dig. Gillar för övrigt inte särskrivningar.
C civilingenjören skrev:
Misstänkte att folk slarvar med fasföljden i perilexuttag för att man sällan kopplar roterande maskiner till dem. Men en adapter kan vara bra att ha om man någon gång vill köra en maskin från spisuttaget. Har för närvarande ett hus utan CEE-uttag. Närmaste är en bra bit bort på andra sidan en allmän väg. Har man adaptern och testaren för CEE-uttag kan man passa på att testa även perilex.

Har tittat på dina 16 inlägg och gjort bedömningen att dina framtida inlägg inte kommer att tillföra något så nu har jag tryckt ingorera på dig. Gillar för övrigt inte särskrivningar.
Men varför snöa in på fasföljden?
C civilingenjören skrev:
Misstänkte att folk slarvar med fasföljden i perilexuttag för att man sällan kopplar roterande maskiner till dem. Men en adapter kan vara bra att ha om man någon gång vill köra en maskin från spisuttaget. Har för närvarande ett hus utan CEE-uttag. Närmaste är en bra bit bort på andra sidan en allmän väg. Har man adaptern och testaren för CEE-uttag kan man passa på att testa även perilex.

Har tittat på dina 16 inlägg och gjort bedömningen att dina framtida inlägg inte kommer att tillföra något så nu har jag tryckt ingorera på dig. Gillar för övrigt inte särskrivningar.
Jo jag förstår att du ignorerar någon som går emot en sjukli
Demmpa Demmpa skrev:
Stämmer fasföljden på Perilexuttaget på bilden ovan?

I verkligheten är Perilexuttagen märkta enligt följande,
[bild]
[bild]
[länk]
H
C civilingenjören skrev:
Misstänkte att folk slarvar med fasföljden i perilexuttag för att man sällan kopplar roterande maskiner till dem. Men en adapter kan vara bra att ha om man någon gång vill köra en maskin från spisuttaget. Har för närvarande ett hus utan CEE-uttag. Närmaste är en bra bit bort på andra sidan en allmän väg. Har man adaptern och testaren för CEE-uttag kan man passa på att testa även perilex.

Har tittat på dina 16 inlägg och gjort bedömningen att dina framtida inlägg inte kommer att tillföra något så nu har jag tryckt ingorera på dig. Gillar för övrigt inte särskrivningar.
Håll dig till grammatiken och överlåt elen till elektriker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.