31 703 läst · 726 svar
32k läst
726 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Ska vi få stabila priser i Sveriges sydligare elområden får vi nog ha så pass överproduktion att norra Europa är mättat med el de vindstilla vinterdagarna😅P Pligg85 skrev:
Vad kallar du det om priset rusar när det inte produceras tillräckligt med el i vind/somBoilerplate4U skrev:Nu kör du trump-uttalanden igen.
Kalifornien har pristak men bara under extrema förhållanden som tex vid elbrist. Problemen med elpriserna beror på flera saker. Stora delar av elen kommer från sol och vind vilket gör att priserna svänger mycket beroende på vädret. Brister i infrastrukturen gör också att elen inte räcker till vid hög efterfrågan. Dessutom drabbas Kalifornien ofta av torka, värmeböljor och bränder som orsakar stopp i produktionen.
Men du kanske blandar ihop det med CARE?
kraftsparkerna? Jag kallar det i alla fall för en brist av något slag.
Nej men norra Tyskland har relativt sett gott om el och de stolta Bayrarna har vägrat förfula sitt landskap med vindsnurror. Tänker inte ta någon mer diskussion om detta.D Daniel 109 skrev:
Det viktiga är varför vi fick elområden och att det är en EU-fråga att komma runt.
https://ei.se/konsument/el/elmarknaden/elomrade
Jag har vanligt rörligt. Alltså minst koll av alla, jag vet först när månaden är slut och fakturan kommer vilket pris det blir.Boilerplate4U skrev:
Jag har valt det och kan hantera det. Fler borde kunna hantera sina egna val och sluta tro att andra ska lösa alla problem åt dom..
Mycket bra spaning. Media blir bara värre och värre på sensationsjournalistik, man driver upp allehanda ilskna korttänkta människors intresse för att sälja sitt arbete utan minska tanke på vilken samhälsstämning det piskar upp.O Ossian K Olsson skrev:Framtidsspaning! Elpriset är högt några dagar nu. Mediet pumpar ut artiklar för att tjäna pengar. Politiker pumpar ut billiga politiska poäng för att försöka tjäna på detta. Privatpersoner ”rasar”.
Sen går priset ner igen tack vare de stora investeringarna i vindkraften och hålls lågt resten av vintern förutom någon dag i februari då samma sak händer. Mediadrev och billiga politiska poäng! Fortsätt i all evighet..
Vill ni inte ha stora svängningar, välj fast elpris. Vill ni kunna påverka med er förbrukning, välj timpris.
För övrigt har jag haft på känn att elpriserna skulle börja dra iväg och har därför både Luft/vatten vP och pelletspanna.
Har timdebitering och kör det som är billigast timme för timme. Lider inte nått särskillt av prisdramatiken.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 791 inlägg
Whataboutism? Vad har det ens att göra med ditt ordval "beredda"?D Daniel 109 skrev:
Jag läste dessutom inlägget och Bollen har helt rätt: CFD-modellen har faktiskt gjort att den nuvarande uppdelningen med SE3/4 blivit ännu mer beroende av kontinenten. I praktiken betalar vi för andra länders misslyckade energipolitik och exakt det som alla kritiker länge försökt förklara men ändå inte blivit lyssnade på. Men du har säkert en briljant lösning på det här, eller hur? Betala och var glad?
Ironin i att det är högerpolitik som gör att vi har den typ av marknadsliberal prissättning på elen som vi har. Högern har gjort ett effektivt jobb med att påvisa att det är vänsterns ”fel” att elpriserna är vad de är.T tmjreviews skrev:
Mig veterligen var det tyska KD som ville lägga ner kärnkraften i Tyskland och i Sverige var det pga för låga elpriser..
Man kan planera att inte dra igång en tvättmaskin, en diskmaskin, koka potatis och köra ungsbakad karré och ladda elbilen när man kommer hem. Istället kan man kanske vänta med att ladda bilen, starta diskmaskinen kl 20 eller 21, tvätta på fredag och värma mat i mikron. Inte helt orimligt i min värld men vi är alla olika.B BullensPilsner skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 142 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 142 inlägg
Det krävs satsningar på elöverföringskapacitet i Sverige. Skulle det då vara så jäkla svårt att finansiera detta genom att ha solidariskt elpris. dvs. zon 1 och 2 betalar totalt samma pris som zon 3 och 4, med den skillnaden att när deras spotpris är 2 öre kwh och zon 4 har 260 öre per kwh, så betalar de 258 öre i skatt.
Dessa pengar skulle kunna finansiera en utbyggnation av elnätet på ett rättvist sätt.
🧌🧙♂️
Dessa pengar skulle kunna finansiera en utbyggnation av elnätet på ett rättvist sätt.
🧌🧙♂️
Så återigen samma fråga jag skrivit i tråden. Tycker du även vi ska ha samma nätavgifter i hela Sverige oavsett var? Det skiljer nämligen mycket i nätavgift i norra Sverige mot södra Sverige. Först ska någon i norra Sverige betala mycket mer i nätavgifter, sedan ska nätbolagen i norr bygga ut med mer ledningar till söder, vilket även det ska bekostas med kraftigt högre nätavgifter. Sedan ska vi jämna ut elpriset till detsamma för hela Sverige med ett och samma elprisområde. Känns det solidariskt tycker du?S SueCia skrev:Det krävs satsningar på elöverföringskapacitet i Sverige. Skulle det då vara så jäkla svårt att finansiera detta genom att ha solidariskt elpris. dvs. zon 1 och 2 betalar totalt samma pris som zon 3 och 4, med den skillnaden att när deras spotpris är 2 öre kwh och zon 4 har 260 öre per kwh, så betalar de 258 öre i skatt.
🧌
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 791 inlägg
Ja, det var tyska CDU med "de gröna" som drog i gång "Atomausstieg" och de har varit de mest drivande i att få igenom det. Enligt många kritiker har det här draget lett Tyskland rakt in i en energikatastrof. Nu står tysk industri inför riktigt stora utmaningar och bilindustrin är särskilt utsatt.O Ossian K Olsson skrev:
Det där med "Sverige var det pga för låga elpriser.." är bara delvis rätt men jag orkar inte gå in på det nu. Läs boken
"Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning" av Jan Blomgren
Husägare
· Jönköping
· 5 641 inlägg
Förstatliga elnäten och betala dem via skattsedeln. Investera i dem där det behövs.
Det faktum att jag svarade på ett inlägg som använde just det ordvalet.Boilerplate4U skrev:
B bollen skrev: