H Haghultalillestua skrev:
Producenter av billig el kan därmed sälja sin kvarvarande produktion till betydligt högre priser,
KAN, men inte måste. Inget hindrar en svenskt elkraftproducent att sälja el billigt (kostnadstäckande plus en rimlig marginal) i Sverige).

B
M Mr Person skrev:
Om frugan råkar trycka in laddaren till elbilen de timmarna så blev den dagens elräkning 1000 spänn...

Hade alla betalat timpris hade detta inte hänt. För då hade folk låtit bli att dra igång spisen när de kommer hem efter jobbet, och då hade behovet inte varit lika stort och därmed priserna lägre.
Så lösningen på detta är att man skall inte värma upp sin mat med elektricitet längre.
Är det så kunskapsreserven resonerar eller kan du utveckla mer?

D Daniel 109 skrev:
Ja, uppenbarligen är både tyska och svenska konsumenter beredda att betala dessa priser. Annars skulle inte priset stiga till den nivån. Det är så marknadsekonomier fungerar.
Nu är vi där igen i din lilla bubbla, där du använder ordet "beredda" som om folk faktiskt hade valmöjligheter. Du verkar ha lite svårt att skilja på "beredda" i ditt universum och "tvungna till" som gäller för oss övriga som lever i verkligheten. 😉

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Att priset varierar mellan jättelågt och jättehögt är för att det numera råder effektbrist.

När vinden blåser blir det överskott helt i paritet med att man har för mycket vindkraft i systemet.

När det är vindstilla spelar det ingen roll hur mycket vindkraft man har. De producerar ingen el.

I det läget får man titta vilka leverantörer som är kvar på marknaden som kan kommendera fram energi oavsett väder. Så kallad planerbar kraft.

Dessa kraftslag finns inte i de grönas ekvation så därför har de aktivt arbetat med att demontera den planerbara kraften. Dessutom är den hårt utsatt av att överetablering av vind trycker ned priserna så att inte ens vindkraften tjänar pengar.

Det höga priset är en helt perfekt demonstration av vad som händer när det råder brist på en vara. Då upptäcker de som vill ha varan att den är livsviktig och är beredd att betala rätt mycket för att deras verksamhet inte ska störas eller klappa ihop.

Det höga priset är en signal på att man mixtrat med vad som ska producera el och favoriserat energikällor som inte kan producera el hela tiden. Vindkraft och sol är jättebra när energin behagar flöda in, men struntar man i vad som händer när det är vindstilla upplyser moder natur och verkligheten om att fantasin inte fungerar.

Det finns en verklighet där ute och den ser man nu på elpriset.
Exakt så, men det är många som inte ser sambanden.

• Gilla
cotillion
  • Laddar…
M
T tophee skrev:
Med så många experter på elhandel, elinfrastruktur och Europeisk politik i ett och samma tråd vågar jag knappt fråga: vad är problemet, egentligen? Vem bryr sig om timspotpriset på några specifika timmar någon specifik dag? Har det individualistiska marknadstänket numera infekterat så många att man inte längre ser fördelen med att betala ett genomsnittspris för hela månaden där sådana timprissvängningar inte spelar någon nämnvärt roll?
Om du har ett rörligt månadspris så drar ju ett par dagar med höga priser upp resten av dina kWh🧐 har du rörligt timpris kan du ju faktiskt ducka just dom timmarna, dygnen😊

Tror mer folk är oroliga att elpriset snart är tvåsiffrigt och det bara är ett par minusgrader ute😳

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
O
Framtidsspaning! Elpriset är högt några dagar nu. Mediet pumpar ut artiklar för att tjäna pengar. Politiker pumpar ut billiga politiska poäng för att försöka tjäna på detta. Privatpersoner ”rasar”.

Sen går priset ner igen tack vare de stora investeringarna i vindkraften och hålls lågt resten av vintern förutom någon dag i februari då samma sak händer. Mediadrev och billiga politiska poäng! Fortsätt i all evighet..

Vill ni inte ha stora svängningar, välj fast elpris. Vill ni kunna påverka med er förbrukning, välj timpris.

• Gilla
  • Haha
nissebrun och 6 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om jag hade fått bestämma så skulle jag införa ett enda elområde i Sverige så att det finns ett lika stort intresse för alla svenskar för våra elpriser. Det skulle bli dyrare i Norrland och billigare i södra Sverige men priset skulle vara detsamma.
Om jag fått bestämma så skulle vi ha överkapacitet i se3 och se4 också vad gäller elproduktionen.
Detta så att södra priserna närmar sig norrländska priserna.

Men kul att du hellre ser att Norrland blir dyrare istället.

Riktig sosse-vänster-politik.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nu är vi där igen i din lilla bubbla, där du använder ordet "beredda" som om folk faktiskt hade valmöjligheter. Du verkar ha lite svårt att skilja på "beredda" i ditt universum och "tvungna till" som gäller för oss övriga som lever i verkligheten. 😉
Du läste inte inlägget jag kommenterade va?

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om jag hade fått bestämma så skulle jag införa ett enda elområde i Sverige så att det finns ett lika stort intresse för alla svenskar för våra elpriser. Det skulle bli dyrare i Norrland och billigare i södra Sverige men priset skulle vara detsamma.
Jo mycket kort.

Steg 1 skulle vara att Tyskland införde elområden vilket de hårdnackat vägrat.

Sen elområden ingår då i det gemensamma elhandelsavtalet inom EU och det var en klagan från Dansk Energi som gjorde att vi fick elområden.

https://ei.se/konsument/el/elmarknaden/elomrade

Att ändra på det här är då en EU-fråga.

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
KAN, men inte måste. Inget hindrar en svenskt elkraftproducent att sälja el billigt (kostnadstäckande plus en rimlig marginal) i Sverige).
Varför skulle utlandsägda sverigebaserade elproducenter sälja billigare el till svenskarna, när de får bättre betalt på övriga marknaden🧐

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Om jag fått bestämma så skulle vi ha överkapacitet i se3 och se4 också vad gäller elproduktionen.
Detta så att södra priserna närmar sig norrländska priserna.

Men kul att du hellre ser att Norrland blir dyrare istället.

Riktig sosse-vänster-politik.
Ska vi ha samma elpriser genom ett och samma elområde i Sverige så kan jag även tycka att man borde ha samma elnätsavgift över hela landet. Det skiljer så pass mycket att det många ggr är dyrare i norra Sverige. Många som inte har en aning om.

O Ossian K Olsson skrev:
välj fast elpris
Så du kör fast elpris? Modigt, måste jag säga. ;-)

P paralun skrev:
Jo mycket kort.

Steg 1 skulle vara att Tyskland införde elområden vilket de hårdnackat vägrat.

Sen elområden ingår då i det gemensamma elhandelsavtalet inom EU och det var en klagan från Dansk Energi som gjorde att vi fick elområden.

[länk]

Att ändra på det här är då en EU-fråga.
Har Tyskland vägrat att sälja el? Det var ju det Danmark klagade på

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Så du kör fast elpris? Modigt, måste jag säga. ;-)
Har jag också gjort en gång.

Sommaren 2021 till sommaren 2024

Tjänat mycket på det.

Tänk att vissa kan rösta på S, V och MP!

Hoppas det svider rejält för dem. Jag har råd men hoppas nu att de inte kan åka till Thailand eller liknande på semester.

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.