31 725 läst · 726 svar
32k läst
726 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Så var det i Schweiz när jag var där. Inget konstigt. Man såg hur mycket överheten plundrade hushållen.R Rejäl skrev:
I Sverige har man lagstiftat om att priser till hushållen skall inkludera det staten norpar. På så vis märker inte hushållen det lika tydligt.
Ja, men herregud... Varför producera mera, när man kan lägga ner, skapa efterfrågan och sälja mindre vara till högre pris😁M Megaforce skrev:
Får vi sen lite extra störning i systemet så kan vi fakturera lite mer😊 Men bara om vi är nätägare också😁 Våran elhandelsavdelning och våran elnätsavdelning är två skilda bolag och får inte samarbeta, så skyll inte på oss😊
Våra ägare är oftast samma, så vi gynnas dock av vårat "icke" samarbete🤫
Yay! 🥳 Jag ❤️ att betala för Tysklands fallerande elproduktion. Vindkraft, superbra om det blåser. Men det är ganska blåst att tro att vindkraft är lösningen på en stabil elproduktion. Där finns bara ett alternativ...
Fast nu är det inte några timmar.C curzondax skrev:Det är självklart en dårlig överraskning när man får så höga elpriser under flera timmar. Men, systemet funkar precis som det skall: Finns för högt efterfrågan blir priset högt. Men, med liten automatisering går det bra att inte betala mycket under de 2-3 timmarna när priset är galet högt. Idag har jag bara använt 1.2 kWh mellan 15-18. Värmepumpen har under natten högt temperaturen så att golvet har lagrat tillräckligt värmen, el tillsats och varmvattenproduktion var automatisk avstängd, och elbil laddning körs uansett bara under natten pga. halva effekt avgiften.
Jämfört med resten av Europa, och även med Finland (vanligvis, inte idag eller imorgon ), har Sverige jätte låga elpriser, även i södra delarna.
I framtiden blir det viktigt att hushåll och industrin kan anpassa sig till tillgången av el. Det förhindrar också jättehöga priser eftersom, som sagt, elpriser styrs av efterfrågan.
Dessa två dygn har hade vart högt kWPris mellan 07-18 respektive 07-20 får har tjocka betonggolv för att kunna lagra den värmen.
Braskamin blir det då när jag kommer hem i morgon. Värmepumpen reducerar automatiskt värmen i huset till 18 grad när det blir så dyrt över en längre tid.A atomlab skrev:
Denna tråden är precis anledningen till att vi har höga elpriser. Trots att alla är arga på de höga priserna och marknadsmodellen och borde ena sig mot politikerna i till både höger och vänster, så bråkar ni om priserna borde anges med eller utan skatter och moms.
Vi tillåter att det byggs kablar till grannländer, ändras till flödesbaserat överföringssystem skattas högt och lågt och politikerna och energibolagen kan sitta och gnida sina händer och hånle mot pöbeln som bråkar med varann.
Mer Franskt manér behövs i Sverige. Vi kan lämna giljoutinen hemma men lite hederliga protester mot riksdagen behövs (och jag menar riksdagen, inte regeringen, för det är samma huvuden i riksdagen oavsett vem som regerar, eller kanske avsaknad av huvuden snarare).
Vi tillåter att det byggs kablar till grannländer, ändras till flödesbaserat överföringssystem skattas högt och lågt och politikerna och energibolagen kan sitta och gnida sina händer och hånle mot pöbeln som bråkar med varann.
Mer Franskt manér behövs i Sverige. Vi kan lämna giljoutinen hemma men lite hederliga protester mot riksdagen behövs (och jag menar riksdagen, inte regeringen, för det är samma huvuden i riksdagen oavsett vem som regerar, eller kanske avsaknad av huvuden snarare).
Så problemet är att folk inte har braskamin (som man får vara hemma från jobbet att mata) och tjocka betonggolv, inte att det är en skev energipolitik.C curzondax skrev:
Logiskt.
Administrator
· Skåne
· 6 542 inlägg
Jag vill bara förtydliga att vi ej längre har timprisavtal utan rörligt elavtal. Så min beräkning blir hypotetisk, även om jag inser att det tyvärr kommer bli höga elräkningar i vinter.D Dilato skrev:Du har för dåligt avtal med SkeKraft, månadsavgift betalar inte jag 😉
Mitt avtal är inköpspris* utan extra påslag (påslaget är 6 öre som dras av på fakturan).
*inköpspris är medelspotpris + 11,15% i november (84,65 öre månadsmedel enligt elbruk, 93,487 öre på fakturan från Skekraft) + 0,6 öre certifikat.
Din fasta nätavgift är ju inte jämförbara rakt av, det beror ju på din säkringsstorlek, du har 25A, jag har 16A, men om jag haft 25A Eon hade avgiften varit 1006,25 kr mot dina 1165, med överföringsavgift på 30,70 öre.
Du har en komplicerad överföringsavgift som biter hårt vid högt spotpris:
20 + 0,0561 x elspotpriset inkl. moms öre/kWh.
Din överföringsavgift kl 17-18 blir då
1007,7375 x 0,0561 = 56,53407375 öre + 20 öre = 76,53 öre!
Sist jag gjorde beräkningar så kom jag fram till att vi sannolikt skulle spara lite på att ha ett timprisavtal men vi upplevde det som stressigt och därför valde vi att gå tillbaka till ett vanligt avtal.
Så vad ska göras menar du? Exporthinder?M Mr Person skrev:Denna tråden är precis anledningen till att vi har höga elpriser. Trots att alla är arga på de höga priserna och marknadsmodellen och borde ena sig mot politikerna i till både höger och vänster, så bråkar ni om priserna borde anges med eller utan skatter och moms.
men visst har tråden spårat urPer Eskilsson skrev:Jag vill bara förtydliga att vi ej längre har timprisavtal utan rörligt elavtal. Så min beräkning blir hypotetisk, även om jag inser att det tyvärr kommer bli höga elräkningar i vinter.
Sist jag gjorde beräkningar så kom jag fram till att vi sannolikt skulle spara lite på att ha ett timprisavtal men vi upplevde det som stressigt och därför valde vi att gå tillbaka till ett vanligt avtal.
när det snackas om beräkningsmodeller mer än själva priset?
det är ju samma beräkning i söndags som i morgon
så varför är priset annorlunda ?