45 899 läst · 1 020 svar
46k läst
1,0k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Jo Tyskland, Europas ledande industrination kan inte vara ett "drivande skepp på världshaven" med en grön-röd regering full av misslyckaden.Fairlane skrev:
Storsossen Schools och hela Europa, inklusive Ukraina. Det där har inte ett dugg med elenergi att göra. Det är en typisk Trump (och medarbetare)-grej, som bara har med makt att göra. Du vet han som skulle fixa fred i Ukraina inom 24h, han som du utgått ifrån har haft en plan. Planen verkar vara enkel, ge Ryssland vad de behöver, bråka med vänner etc. Trumps sändebud pratar alltså inte med Tysklands förbundskansler utan med ledaren för AfD, som ligger nära Ryssland och vill splittra EU. Ett splittrat EU skulle nog vare sig Trump eller Musk ogilla. Trump skiter fullständigt i Ukraina, han skiter fullständigt i Europa och han skiter fullständigt i tysk energipolitik. Hur kan du koppla den artikeln till elenergi? Eller vill du vara ge dig på tyska S (och S i andra länder) så att valfri artikel om hur någon där behandlas illa är bra?
Sen just energipolitiken har gjort att Tyskland är nära haveri.
Nu fick Scholz rejält på nöten och min förhoppning är att S samt CDU/CSU får ihop en regering och kan få tillbaka ett trovärdigt Tyskland som kan stå emot Trumpen och att vi i Europa kan konkurrera med USA och Kina.
https://www.tn.se/opinion-och-debatt/39880/analys-tyskland-ar-ett-drivande-skepp-pa-varldshaven/
Åter till Sverige - Finland, spännande

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 051 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 051 inlägg
Skit i Magda. Se hur Kristersson reagerar på den amerikanska politiken nu. Han är inte helt nöjd, så Trumps agerande är inte mot S och MP utan mot hela Europa, inklusive Ukraina. Han vill åt sällsynta jordartsmetaller som finns i Ukraina (mestadels i de ockuperade delarna). Det är där hans intresse ligger. Han bryr sig inte om S eller MP etcP paralun skrev:Jo det har det nog.... från början så pratade ju Magda, Mette, Störe samt Scholz ihop sig om elen och speciellt Scholz är nog tvungen att se över allt han gör. Oavsett Trumpen så är det ju samma raseri över att någon går emot en "storsosse" som han. Sen förefaller Vance ha använt precis samma taktik som Musken.
Men det vankas ju nyval snart i Tyskland!
Ok det första kortet Vance spelade ut var annekteringen av Krim 2014 och det är en pinsam historia för Tyskland och världssamfundet.Fairlane skrev:
Skit i Magda. Se hur Kristersson reagerar på den amerikanska politiken nu. Han är inte helt nöjd, så Trumps agerande är inte mot S och MP utan mot hela Europa, inklusive Ukraina. Han vill åt sällsynta jordartsmetaller som finns i Ukraina (mestadels i de ockuperade delarna). Det är där hans intresse ligger. Han bryr sig inte om S eller MP etc
Och då är vi inne på energi och fossilgas, Merkel skulle ha sin fossilgas och världssamfundet gjorde mycket lite åt Putins annektering. Sen skulle hon då ha fossilgasen för att lägga ner kärnkraft.
Så Tyskland mfl gödde upp Putin som byggde upp sin krigsmakt med fossilgaspengarna och det slutade i ett uselt krig i Ukraina.
Ett av historiens största misstag!
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
Åter till hockeyn.
Som vi säger på jobbet.P paralun skrev:
Du kan få bli chef för backdealingen.
Backdealing= Göra affärer igår men ha info från idag.
Där är du oslagbar.
Alla arbetsplatser har en som alltid vet bäst med facit i hand.
Det är så tröttsamt med alla dessa som alltid kan berätta hur man egentligen skulle handlat/gjort men aldrig påpekar det mens det faktiskt fortfarande är tid att agera.
Njau den här "affären" som Merkel drog igång med fossilgasen från Putin och Scholz med den gröne kompromisslöse Habeck i spetsen fullföljde är nog bland det dummaste vi klarat av, oslagbart korkat.Z Zodde skrev:Som vi säger på jobbet.
Du kan få bli chef för backdealingen.
Backdealing= Göra affärer igår men ha info från idag.
Där är du oslagbar.
Alla arbetsplatser har en som alltid vet bäst med facit i hand.
Det är så tröttsamt med alla dessa som alltid kan berätta hur man egentligen skulle handlat/gjort men aldrig påpekar det mens det faktiskt fortfarande är tid att agera.
Sen som Vance påtalat så är det ju ett pris för dumheterna....
Och som gör hela elmarknaden instabil och dysfunktionell!

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 051 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 051 inlägg
Tyskland och världssamfundet.du menar väl sossar och miljömuppar?P paralun skrev:
Cancer spelade inte ut något kort, han förklarade bara att USA (läs Trump) anser att Ukraina måste avträda mark, varav Krim är ett område. Vilka andra områden som avses har man inte tillkännagivit, men att området som Ukraina tagit i Kursk ska återlämnas är nog en lågoddsare. Troligen låter Trump Putin få allt som Ryssland sagt är deras, inklusive de område man inte erövrat, men USA vill ha lite jordartsmetaller. Var man landar är svårt att säga. Trump tror nog att det är han som styr, men i verkligheten så lär inte Putin ha något problem att lura upp Donald på läktaren.
Sosse-Merkel? Jag är helt med på att hela västvärlden var alldeles för passiva, men det var hela västvärlden, inte bara Tyskland och inte vara de rödgröna.P paralun skrev:
Där är vi eniga.P paralun skrev:
Men jag tycker att hela västvärlden ska ha en släng av det, inte bara Tyskland och inte bara de rödgröna (fast det var Merkel som satt i Tyskland)
Inte alla!Fairlane skrev:
Jag minns nån som kallade sig Paraflum, som tidigt hade en uppenbarelse där han förutsåg vad som skulle ske. Likt Greta reste han runt i västvärlden för att upplysa alla dumma å passiva.
Eller så minns jag fel… skit samma.
Jo kort så är det de grön-röda som fullföljt galenskapen att lägga ner kärnkraft, både i Sverige samt helt huvudlöst i Tyskland.Fairlane skrev:
Tyskland och världssamfundet.du menar väl sossar och miljömuppar?
Cancer spelade inte ut något kort, han förklarade bara att USA (läs Trump) anser att Ukraina måste avträda mark, varav Krim är ett område. Vilka andra områden som avses har man inte tillkännagivit, men att området som Ukraina tagit i Kursk ska återlämnas är nog en lågoddsare. Troligen låter Trump Putin få allt som Ryssland sagt är deras, inklusive de område man inte erövrat, men USA vill ha lite jordartsmetaller. Var man landar är svårt att säga. Trump tror nog att det är han som styr, men i verkligheten så lär inte Putin ha något problem att lura upp Donald på läktaren.
Sosse-Merkel? Jag är helt med på att hela västvärlden var alldeles för passiva, men det var hela västvärlden, inte bara Tyskland och inte vara de rödgröna.
Där är vi eniga.
Men jag tycker att hela västvärlden ska ha en släng av det, inte bara Tyskland och inte bara de rödgröna (fast det var Merkel som satt i Tyskland)
Tyskland skulle med ytterst lite logik kunnat ha avstått från att stoppa tre stora kärnreaktorer, 2021 samt sedan de tre sista 2023.
Sen sitter man nu i ett mycket stort dilemma att världssamfundet, läs Obama inte gjorde något år 2014.
Merkel skulle bara ha sin fossilgas för att lägga ner kärnkraft.
Jag tror själv inte att Ryssland släpper Krim samt Donetsk, priset för den tyska galenskapen.
Med tanke på hur svårt dessa individer har att förstå ens hur det fungerar nu, så tror jag att förmågan att gissa sig till framtiden är väldigt liten.
Nej jag förstår mycket väl Vance argumentation om Ukraina.D Daniel 109 skrev:
Sen förstår jag dilemmat med fossilgasen-kärnkraft i Tyskland.
Sen måste ju lidandet i Ukraina få ett slut men ha ett pris.
Då förstår du återigen mycket mer än resten av världen. Sen WW2 har väst/NATO haft en stenhård linje mot Sovjet/Ryssland. Inte ge dom tummen för då tar dom hela handen.P paralun skrev:
Trump är en joker, man vet inte vad som är reellt å vad som e förhandlingstaktik.
Väst grubblar men Byggahus forum noterar att Paraflum förstår.
Jag behöver veta vilken aktie som går upp mest nästa vecka, vad säger din kristallkula…??
Trump å Kina hade en plan ihop å squeeza ut Europa å ta över världsmarknaden själva. Det måste stämma, Paraflum sa det själv på forumet för en vecka sen.Fairlane skrev:
Men strafftullar MELLAN USA å Kina passar ju inte in då… Måste vara fake News, varför skulle buddies straffa varandra…??🤔🤔