31 882 läst · 729 svar
32k läst
729 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Arbitrage betyder å utnyttja kurskillnader.P pmd skrev:
Det är INTE å köpa på 1 idag å sälja på 1,01 imorgon. (Du har en risk över natten , du VET INTE med säkerhet att kursen är 1,01 imorgon)
Det är en spekulationsvinst
Arbitrage är om du köper på 1 av svensk kund å samtidigt säljer på 1,01 till en bank i London. Olika marknader, olika marknads deltagare…
OT så lyckades jag med ett hyfsat arbitrage häromdagen på fotboll
Jag kunde spela BODØ till vinst på 2.80 på Norsk tipping. Samtidigt kunde jag på Betfair offerera samma odds på 2.65 (alltså ge en utländsk spelare 2.65 i odds på samma spel)
Låsa in en riskfri vinst.
Satte själv 3000 på vinst (2,8x3000=8400kr)
på Norsk tipping mens jag samtidigt behövde betala ut 2,65x3000 =7.950 till min motpart på Betfair)
Redigerat:
Ta elen som exempel🤔 snittpriset häromdagen var nästan identiskt i flera av Europas länder. Med svenska skatter, moms, överföringsavgifter, certifikat, licenser och allt vad det heter, så blir det dyrt/dyrare (ännu ingen som har koll och svarat på min fråga om andra länders påslag, tidigare i tråden)P pmd skrev:
Och gräver i plånboken. Ju fattigare våran befolkning kontra andra länders befolkning blir, desto sämre för oss som individer/land/företag😏
Bra fråga, måste nog uppnå likvärdig promille igen, så det klarnar😅 Får återkomma i frågan🤔P pmd skrev:
Låt Wikipedia vara.P pmd skrev:
Det är ett ämne för ständig diskussion för det finns även nåt som kallas för riskfritt arbitrage.
Och det är vad jag beskrev. Imho är arbitrage och riskfritt arbitrage samma sak men här är inte alla eniga. De som är födda innan 1930 (som jag hade häftiga diskussioner med när jag började på bank mid 80-tallet) ser det på ett annat sätt men de är snart inte med oss längre
Uppenbarligen inte och är en elmarknad volatil så blir givevist längre kontrakt dyrare.Z Zodde skrev:
Tysklands ledande stålbolag går på knäna och de som propagerade mest för fossilfritt stål (hybrit)
https://www.euractiv.com/section/ec...steel-plans-to-reduce-workforce-by-around-40/
De gröna ör inte kloka, schack-matt.
Vem ska se till att Sverige och Polen får mer likvärdiga förutsättningar?M Mr. Gullberg skrev:
😎M Mr. Gullberg skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 794 inlägg
K Klacken skrev:
Energiskatten har inte ett dugg med elnätsavgifterna att göra. Att påstå det är är bara ett försök att skjuta på brevbäraren.P pmd skrev: