31 930 läst · 730 svar
32k läst
730 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Ungefär som mat alltså. Sverige borde inrätta en ny myndighet, Matverket, som ser till att alla svenskar äter korrekt mat.H Hullefar skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 804 inlägg
Ja, naturligtvis.
Det fanns liten högljudd svensk opinion mot kärnkraft som jag tror att vissa svenska riksdagspolitiker (S, C och V) var lite rädda för, så det handlade knappast enbart om att lägga sig platt för dansken.L lbgu skrev:
Synd att svenskarna (privatpersoner) inte får ta del av dessa lika villkor😞K krfsm skrev:
Kan så vara, men det blir så snett när ett svenskt och ett exempelvis polskt företag köper samma vara från eventuellt Tyskland för att sälja vidare i respektive land.K krfsm skrev:
I Sverige som har bland världens högsta skatter blir varan dyr och säljer halvdant, medans Polen rent av vräker ut varan.
Både det svenska företaget och medborgarna missgynnas, då varan blir dyrare i slutändan för båda. (Polska företaget får ju givetvis mängdrabatt på större ordrar)
Nä, det har vi ju sett hur det inte påverkade konkurrensen vid tex elbilssubventioner😅K krfsm skrev:
Det var mer som en tankeställare😉Z Zodde skrev:
Frågan är väl egentligen... Hur kan det ens vara möjligt🤔 Och ska det verkligen vara så🧐
Det gäller ju givetvis inte bara alkohol😔
Problemet är väl mer att utbudet sjunker och blir dyrare när företagen hellre säljer stora partier till andra länder där fler invånare har möjlighet/råd att konsumera☹️
Företagen säljer väl alltid till den marknad där de får bäst betalt?M Mr. Gullberg skrev:Det var mer som en tankeställare😉
Frågan är väl egentligen... Hur kan det ens vara möjligt🤔 Och ska det verkligen vara så🧐
Det gäller ju givetvis inte bara alkohol😔
Problemet är väl mer att utbudet sjunker och blir dyrare när företagen hellre säljer stora partier till andra länder där fler invånare har möjlighet/råd att konsumera☹️
Om jag ägde ett företag å utlandet betalade bättre för mina varor så säljer jag väl där ?
Överväger till och med kanske att flytta verksamheten närmare marknaden…
Ser dock inte problemet
Arbitrage för privatpersoner är i stort sett omöjligt. För players med noll transaktions kostnader kan det under en mycket begränsad tid uppstå men den försvinner snabbt.P pmd skrev:
Jag fortsätter medOFFtopicM Mr. Gullberg skrev:Intressant 🤔 Förklara gärna hur tex öl, vin, sprit då kan regleras i den mån att....
Du tankar bilen, hyr en kärra, sätter kurs söderut, köper biljett (färja el. bro) åker in i valfri shop, lastar svensktillverkade produkter, fräser hemåt.
Avnjuter dina svensktillverkade produkter till typ halva priset inkl kostnader för färjor, broar, bränsle etc...
I mitt fall en resa på 20tim samt 130mil😏
Jag har samma fast bara 50 minuter hemifrån till 1:a Netto butiken vid Kastrup.
sprit som vodka och whiskey är grymt mycket billigare.
Exempel:
230 sek dagens växelkurs dkk sek för chivas regal 12 år mot systemets 374 kr, + 62% i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
138 sek på bruksen...för en svensk vodka som kostar 249 här hemma,
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kan ett pucko som jag räkna ut att när allt går på export och som du utrycker det "flyttar verksamheten närmare marknaden" inte är positivt för Sverige.Z Zodde skrev:
Så undrar iaf jag vart vi är påväg🧐
För det är väl inte så mycket mer än el som vi tillverkar billigt, fortfarande iaf🤔
Redigerat: