Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det påverka elmarknaden.
Ja, som alla marknader finns det många saker som påverkar. Men det ändrar inte marknadsprinciperna.

P
H Hullefar skrev:
El är en livsnödvändighet idag. Det är något som ALLA måste ha råd med, oavsett om det är en VD i Stockholm eller en arbetslös ensamstående förälder med 5 barn i ett utkylt fritidshus i Värmland.
Ungefär som mat alltså. Sverige borde inrätta en ny myndighet, Matverket, som ser till att alla svenskar äter korrekt mat.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men det ändrar inte marknadsprinciperna.
Riktigt, det ändrar inte principen men kan påverka utfallet.

Ja, naturligtvis.

P
L lbgu skrev:
De ville att Barsebäck skulle stänga. Men det var svenska politiker som beslutade om stängningen. Hade vi velat ha kvar Barsebäck så hade inte danskarna kunnat göra mycket. Men som vanligt anser svenska politiker att det är bäst att lägga sig platt ifall någon granne grymtar.
Det fanns liten högljudd svensk opinion mot kärnkraft som jag tror att vissa svenska riksdagspolitiker (S, C och V) var lite rädda för, så det handlade knappast enbart om att lägga sig platt för dansken.

P
A AndersS skrev:
Nu är spotpriset 61 öre i SE4.
Jag börjar tro att stor volatilitet på elpriset är bra. Det gör nog att jag kan nog tjäna pengar på arbitrage. Eller åtminstone spara pengar.

M
K krfsm skrev:
Den inre marknaden handlar om att företag ska ha lika villkor. Inte att privatpersoner ska ha det.
Synd att svenskarna (privatpersoner) inte får ta del av dessa lika villkor😞

K krfsm skrev:
Dvs du får inte ha tullar som gör att ett tyskt bolag missgynnas gentemot ett svenskt bolag när det gäller att sälja till svenska konsumenter. Men det är helt okej att lägga extra skatter på alla som säljer till svenska konsumenter, så länge det är samma skatt oavsett säljande bolag.
Kan så vara, men det blir så snett när ett svenskt och ett exempelvis polskt företag köper samma vara från eventuellt Tyskland för att sälja vidare i respektive land.

I Sverige som har bland världens högsta skatter blir varan dyr och säljer halvdant, medans Polen rent av vräker ut varan.

Både det svenska företaget och medborgarna missgynnas, då varan blir dyrare i slutändan för båda. (Polska företaget får ju givetvis mängdrabatt på större ordrar)
K krfsm skrev:
Likadant är det helt okej att subventionera el till privatpersoner om man skulle vilja det, för det påverkar inte heller konkurrensen. Att subventionera el till företag är däremot fy-fy.
Nä, det har vi ju sett hur det inte påverkade konkurrensen vid tex elbilssubventioner😅

Den senaste förändringen är införandet av den så kallade CFD-modellen (flödesmodellen) som drabbat Sverige särskilt hårt
När infördes denna?

Blandar du inte ihop 2 helt olika saker här?

M
Z Zodde skrev:
Fri flyt av varor hindrar inte att de enskilda länderna kan ha olika nivåer på punktskatter. Alkohol, Tobak å bensin e bra exempel.

Men forstår inte vad som ska förklaras…??🤔
Det var mer som en tankeställare😉

Frågan är väl egentligen... Hur kan det ens vara möjligt🤔 Och ska det verkligen vara så🧐

Det gäller ju givetvis inte bara alkohol😔

Problemet är väl mer att utbudet sjunker och blir dyrare när företagen hellre säljer stora partier till andra länder där fler invånare har möjlighet/råd att konsumera☹️

M Mr. Gullberg skrev:
Det var mer som en tankeställare😉

Frågan är väl egentligen... Hur kan det ens vara möjligt🤔 Och ska det verkligen vara så🧐

Det gäller ju givetvis inte bara alkohol😔

Problemet är väl mer att utbudet sjunker och blir dyrare när företagen hellre säljer stora partier till andra länder där fler invånare har möjlighet/råd att konsumera☹️
Företagen säljer väl alltid till den marknad där de får bäst betalt?

Om jag ägde ett företag å utlandet betalade bättre för mina varor så säljer jag väl där ?
Överväger till och med kanske att flytta verksamheten närmare marknaden…

Ser dock inte problemet

P pmd skrev:
Jag börjar tro att stor volatilitet på elpriset är bra. Det gör nog att jag kan nog tjäna pengar på arbitrage. Eller åtminstone spara pengar.
Arbitrage för privatpersoner är i stort sett omöjligt. För players med noll transaktions kostnader kan det under en mycket begränsad tid uppstå men den försvinner snabbt.

M
Z Zodde skrev:
Så e det väl på alla marknader?
Ökat utbud ceteris paribus sänker priset.
Japp, titta tex, på Kinas solcellstillverkning och Northvolt.... Full fart framåt, sedan tvärstopp😵

P
Om Sverige skulle köpa fler "bull-båtar" så skulle det snarare bli dyrare så jämförelsen haltar. Det är också anledningen till att den senaste begäran om utbyggnad av elledningar till kontinenten avslogs.
Det verkar som att lalabobo missförstod budskapet i text #283.

M Mr. Gullberg skrev:
Intressant 🤔 Förklara gärna hur tex öl, vin, sprit då kan regleras i den mån att....

Du tankar bilen, hyr en kärra, sätter kurs söderut, köper biljett (färja el. bro) åker in i valfri shop, lastar svensktillverkade produkter, fräser hemåt.

Avnjuter dina svensktillverkade produkter till typ halva priset inkl kostnader för färjor, broar, bränsle etc...

I mitt fall en resa på 20tim samt 130mil😏
Jag fortsätter medOFFtopic
Jag har samma fast bara 50 minuter hemifrån till 1:a Netto butiken vid Kastrup.
sprit som vodka och whiskey är grymt mycket billigare.

Exempel:
230 sek dagens växelkurs dkk sek för chivas regal 12 år mot systemets 374 kr, + 62% i Sverige.
Flaska Chivas Regal 12 års whisky, 70 cl, erbjuds för 149 DKK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prisuppgift och detaljer för Chivas Regal 12 år whisky, 700 ml flaska, 40% vol. Tillverkad i Storbritannien. Pris: 374 SEK.
Skapa konto

138 sek på bruksen...för en svensk vodka som kostar 249 här hemma,
Bild av olika spritflaskor inklusive Kahlua, Absolut Vodka, Ballantine’s Whisky, Sierra Tequila, Malibu och Beefeater Gin med priset 89 kr per flaska.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
M
Z Zodde skrev:
Företagen säljer väl alltid till den marknad där de får bäst betalt?

Om jag ägde ett företag å utlandet betalade bättre för mina varor så säljer jag väl där ?
Överväger till och med kanske att flytta verksamheten närmare marknaden…

Ser dock inte problemet
Kan ett pucko som jag räkna ut att när allt går på export och som du utrycker det "flyttar verksamheten närmare marknaden" inte är positivt för Sverige.

Så undrar iaf jag vart vi är påväg🧐

För det är väl inte så mycket mer än el som vi tillverkar billigt, fortfarande iaf🤔

Redigerat:
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.