sysmali
D Daniel 109 skrev:
Om du går över till timpris och inte bryr dig så får du sannolikt ungefär samma kostnad.
Vem svarar du nu?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Företagen säljer väl alltid till den marknad där de får bäst betalt?

Om jag ägde ett företag å utlandet betalade bättre för mina varor så säljer jag väl där ?
Överväger till och med kanske att flytta verksamheten närmare marknaden…

Ser dock inte problemet
Jo själv skulle jag flytta all industri till annat land precis vad som nu händer i Tyskland.

Vem vill bedriva verksamhet i ett land med volatila elpriser?

Precis samma kommer att hända i Sverige och det ör ju en VDs skyldighet mot aktieägarna att tillse att företaget överlever. Men i den gröna cirkulära ekonomin är ju inte industri viktigt.

Man kan väl räkna gem som återvinns och annat.....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
M Mr. Gullberg skrev:
Kan så vara, men det blir så snett när ett svenskt och ett exempelvis polskt företag köper samma vara från eventuellt Tyskland för att sälja vidare i respektive land.

I Sverige som har bland världens högsta skatter blir varan dyr och säljer halvdant, medans Polen rent av vräker ut varan.

Både det svenska företaget och medborgarna missgynnas, då varan blir dyrare i slutändan för båda. (Polska företaget får ju givetvis mängdrabatt på större ordrar)
Vill du ha stramare styrning av medlemsländernas i EU skattepolitik från EU-kommissionen och EU-parlamentet?
M Mr. Gullberg skrev:
Nä, det har vi ju sett hur det inte påverkade konkurrensen vid tex elbilssubventioner😅
Blev vissa elbilsmodeller mer gynnade än andra?

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Arbitrage för privatpersoner är i stort sett omöjligt. För players med noll transaktions kostnader kan det under en mycket begränsad tid uppstå men den försvinner snabbt.
Jag använde kanske fel term, men jag ser möjligheter att ladda ett batteri när elpriset är lågt för att använde den lagrade el-energin när elpriset är högt. Om jag istället för att använda den lagrade elenergin, när priset är högt, kunde sälja den så vore det väl arbitrage på riktigt?

• Gilla
bollen
  • Laddar…
M
Vissa marknadsmässiga beslut är rent av riktigt skadliga för Sverige.

Ett företag i grannkommunen packade ihop sin gigantiska fabrik och flyttade till annat land.... Närmare marknaden som det kallas😏

Problemet är att de bla, gjorde en vara som de var ensamma om här i landet. Just den produkten visade sig vara väldigt vital i kris och krig.

På radion häromveckan diskuterades möjligheterna för hur svenska staten skulle kunna skyffla in skattemedel så att företaget öppnar fabriken igen.

Inte vidare optimalt🙄

• Gilla
  • Wow
bollen och 1 till
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Vill du ha stramare styrning av medlemsländernas i EU skattepolitik från EU-kommissionen och EU-parlamentet?
Är nog mer en inhemsk fråga👍

P pmd skrev:
Blev vissa elbilsmodeller mer gynnade än andra?
Möjligt, du får gärna forska i det och återkomma😊

M Mr. Gullberg skrev:
Japp, titta tex, på Kinas solcellstillverkning och Northvolt.... Full fart framåt, sedan tvärstopp😵
Du förstod inte Ceteris Paribus?

• Haha
pmd
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Kan ett pucko som jag räkna ut att när allt går på export och som du utrycker det "flyttar verksamheten närmare marknaden" inte är positivt för Sverige.

Så undrar iaf jag vart vi är påväg🧐

För det är väl inte så mycket mer än el som vi tillverkar billigt, fortfarande iaf🤔
Om du pratar om fysisk tillverkning så har väl mycket försvunnit till Asien sista 50-60 åren

Vi är bättre på så mycket annat än tyngre tillverkningsindustri Det är USA också men det är här Trump går bort sig. Han vill MAGA i branscher som USA blivit omkörda för flera decennier sen.
Nostalgi kan vara trevligt när man typ lyssnar på musik, imho gjordes bästa musiken 1963-1990, men när det gäller näringsliv må du bara skåda framåt.

• Gilla
  • Älska
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
M
Z Zodde skrev:
Du förstod inte Ceteris Paribus?
Liksom du inte förstod tanken bakom mitt inlägg🤔

Jag har aldrig utgett mig att vara annat än ett pucko, så det är ingen ide att förklara😅

Notera, vi puckon är dåliga på latrin, vi språkar puckorgisiska😁

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo själv skulle jag flytta all industri till annat land precis vad som nu händer i Tyskland.

Vem vill bedriva verksamhet i ett land med volatila elpriser?

Precis samma kommer att hända i Sverige och det ör ju en VDs skyldighet mot aktieägarna att tillse att företaget överlever. Men i den gröna cirkulära ekonomin är ju inte industri viktigt.

Man kan väl räkna gem som återvinns och annat.....
Volatilitet är självklart negativt i sig men har du elintensiv industri säkrar du dig på långa kontrakt. Då får du strömmen för omkring 50öre i 2025 å de kan nog de flesta leva med

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
M Mr. Gullberg skrev:
Vissa marknadsmässiga beslut är rent av riktigt skadliga för Sverige.
Fria marknader fungerar bäst utan krig.

• Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
P
M Mr. Gullberg skrev:
Är nog mer en inhemsk fråga👍
Om jag inte missförstod dig så tyckte du att det är ett problem att Sverige och Polen har olika förutsättningar.
M Mr. Gullberg skrev:
Möjligt, du får gärna forska i det och återkomma😊
Du antydde något om snedvriden konkurrens på elbilmarknaden i samband med elbilsubventioner, men jag förstod inte riktigt vad du syftade på.
Vad syftade du på?

P pmd skrev:
Jag använde kanske fel term, men jag ser möjligheter att ladda ett batteri när elpriset är lågt för att använde den lagrade el-energin när elpriset är högt. Om jag istället för att använda den lagrade elenergin, när priset är högt, kunde sälja den så vore det väl arbitrage på riktigt?
Arbitrage blir fel ord men om du har mycket små kostnader kan du säkert tjäna pengar.

Du kan köpa Investors aktie på 300 å vänta tills den stiger till 305 å sälja med vinst men det är spekulation å inte arbitrage.

Arbitrage är att du utnyttjar skillnader i pris å kan köpa billigare
än du säljer vid samma tidpunkt.

Bankernas valuta avdelningar kallades ofta arbitrage avd på 1900 talet för man kunde köpa å sälja valuta på olika kurser i samma sekund å utnyttja marknads imperfektionismer ..

M
Z Zodde skrev:
Om du pratar om fysisk tillverkning så har väl mycket försvunnit till Asien sista 50-60 åren

Vi är bättre på så mycket annat än tyngre tillverkningsindustri Det är USA också men det är här Trump går bort sig. Han vill MAGA i branscher som USA blivit omkörda för flera decennier sen.
Nostalgi kan vara trevligt när man typ lyssnar på musik, imho gjordes bästa musiken 1963-1990, men när det gäller näringsliv må du bara skåda framåt.
Vissa saker behöver vi i risk av tråkigheter😔
Tänker på samhällsviktiga produkter/tjänster som staten behöver se över och göra upp riktlinjer för hur det ska hanteras.
Speciellt i dessa tider då företag flyttar utomlands, sjukvården bantas, elproduktion och nät är till viss del utlandsägda, matproduktion, kommunikation etc...
EU hit och frihandel dit, den dagen det brakar så är det vi och dom vill jag lova😒
Då är det tråkigt och stå där och vara förvånad☹️

• Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Arbitrage är att du utnyttjar skillnader i pris å kan köpa billigare
än du säljer vid samma tidpunkt.
Vad är "samma tidpunkt"? Elspotpriserna under ett visst dygn är kända i förväg. Vad ska man kalla det att jag köper el när den är billig och säljer den när den är dyr?
Wikipedias svenska artikel antyder att det kan vara arbitrage. (Exemplet med Volvobilen).

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.