37 003 läst · 906 svar
37k läst
906 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Det är rimligt att det kostar mer att vara ansluten till elnät i glest befolkade områden.Zevv skrev:
Elnätsavgifter är reglerade av Energimarknadsinspektionen.
Jag köper ditt argument, men då köper jag inte att vi ska jämna ut elpriserna i Sverige och göra ett och samma område. Det var så det du citerade mig startade i en lång tråd.P pmd skrev:
Nej, det är definitivt inte monopol. Det kallas marknadsekonomi och är motsatsen till monopol.Boilerplate4U skrev:För att göra det hela lite tydligare eftersom Daniel ibland lever i sin egen lilla bubbla och kan uttrycka sig lite slarvigt:
- Transporten till utlandet importerar dyra priser från Tyskland.
- Tyskarnas elköp påverkar direkt vad vi får betala för elen här i Sverige.
- Det är monopol så du "måste" betala vad det kostar. Men var "beredd" på en riktig el-chock!
Han är inte professor, och har inte varit professor i kärnkraft.E ekmariek skrev:
Jo nu har den gode Jan Blomgren innehaft en professur i tillämpad kärnfysik.D Daniel 109 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Blomgren_(kärnfysiker)
https://www.uu.se/institution/fysik-och-astronomi/forskning/tillampad-karnfysik
Sen jobbade han som seniorexpert hos Vattenfall.
En mycket kunnig samt respekterad man men ett rött skynke för de gröna.
Är han respekterad? Jag är inte så säker på det. Det jag har hört av honom har inte gjort mig imponerad. Han frilansar väl av någon anledning.
Som tidigare talare sagt så är han respekterad av vissa och hatad av andra. Det blir lätt så när man har åsikter om så kontroversiella ämnen som KÄRNKRAFT.D Daniel 109 skrev:
Håller inte med i alla delar.Z Zodde skrev:Du har fel helt enkelt.
Wikipedia sammanfattar bra men Reinfeldt eller särintresse nämns öht inte.
”
Elområdena bildades den 1 november 2011 då Sverige delades in i fyra elområden. Bakgrunden till förändringen är en anmälan av Svenska kraftnät till EU-kommissionen från Dansk Energi år 2006.
Dansk Energi protesterade mot att exporten av el från Sverige till Danmark stundtals begränsades, framförallt under kalla vinterdagar. Orsaken till Svenska kraftnäts agerande var att det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el, det förelåg risk för elbrist i södra Sverige.
EU-kommissionen krävde 2010 att Svenska kraftnät hanterade överföringsbegränsningarna på ett annat sätt. Följden blev en indelning av Sverige i fyra elområden.”
Sverige kunde bara sagt nej.
Överskott på energi kunde Staten sålt till grannländer men vi behövde inte stjälpa oss själva.
Sedan...om det nu ska satsas på kärnkraft, så går det utmärkt att uppgradera Barsebäck till dagens standard på kort tid jämfört med helt nya lokaliseringar.
Jag är inte på något sätt kärnkraftsmotståndare. Men hans påstående om kärnkraftens roll i elsystemet är extremt överdriven.