37 299 läst · 907 svar
37k läst
907 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Det är helt orimligt i min värld.M Mr Person skrev:
Jag vill ägna mig åt intressantare och roligare aktiviteter än att passa timpriset och låta det styra min tillvaro. På 1970-talet och fram till nyligen behövde man knappast bry sig om att elpriset varierade våldsamt så jag har vant mig vid det. Vi har rörligt månadsmedelpris just för att slippa hålla reda på när det är billigast att tvätta, diska och duscha.
Med bra styrning av elförbrukare, och kanske ett batteri att ladda när elpriset är lågt för att sen använda batteriet när priset är högt, skulle antagligen timpris (som väl snart blir kvartspris) löna sig för oss, men det kräver en hel del tankemöda och investering i styrutrustning för de grejer som går att styra (varmvattenberedaren är fast installerad så för den behövs till att börja med lite el-arkeologi för att ta reda på var man kanske kan montera styrutrustning; om det ens går).
Du är förstås själv professor i något ämne gällande nationella elkraftsystem? Eller litar du bara på dom som du tycker har åsikter som passar din person och tyckande bäst? Ungefär som politik...D Daniel 109 skrev:
Om du går över till timpris och inte bryr dig så får du sannolikt ungefär samma kostnad.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Nej, det handlar i praktiken om ett monopol som styrs av Elmarknadsförordningen. Du kan inte handla el utanför detta avtal vilket definierar ett monopol.D Daniel 109 skrev:
Elmarknadsförordningen har skapat ett monopol genom att reglera hur elöverföring och handel ska ske. Alla aktörer är skyldiga att följa de regler som förordningen fastställer. Handeln har visserligen till en viss del avreglerats och öppnats för konkurrens men den är fortfarande strikt reglerad. Att kalla detta för frihandel är en chimär.
Du har uppenbarligen ingen aning om vad ettmonopol är. Elmarknaden är en ovanligt välfungerande marknadsekonomi. Till och med du som mycket liten spelare kan sätta upp några solpaneler och sälja el till samma pris som kärnkraftverken. Hur vanligt är det att det är så lätt att komma in på en marknad?Boilerplate4U skrev:Nej, det handlar i praktiken om ett monopol som styrs av Elmarknadsförordningen. Du kan inte handla el utanför detta avtal vilket definierar ett monopol.
Elmarknadsförordningen har skapat ett monopol genom att reglera hur elöverföring och handel ska ske. Alla aktörer är skyldiga att följa de regler som förordningen fastställer. Handeln har visserligen till en viss del avreglerats och öppnats för konkurrens men den är fortfarande strikt reglerad. Att kalla detta för frihandel är en chimär.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Medlem
· 1 887 inlägg
Jag tror att det röda skynket möjligen kan bero på att den borgerliga tankesmedjan Timbro har sponsrat hans författarskap när det gäller böckerna "Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning" och "Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning".P paralun skrev:
Jag tycker dock att båda böckernas innehåll är tämligen fria från politiska budskap.
Redigerat:
Bolsjevikerna är stolt över dig kamrat!peteds01 skrev:Håller inte med i alla delar.
Sverige kunde bara sagt nej.
Överskott på energi kunde Staten sålt till grannländer men vi behövde inte stjälpa oss själva.
Sedan...om det nu ska satsas på kärnkraft, så går det utmärkt att uppgradera Barsebäck till dagens standard på kort tid jämfört med helt nya lokaliseringar.
Medlem
· 1 887 inlägg
Nej, elmarknaden är en ovanligt dysfunktionell, hårt överreglerad och politikerstyrd monopol-lekplats. Att kalla det här för frihandel skulle vara ett hån! 🙃D Daniel 109 skrev:Du har uppenbarligen ingen aning om vad ettmonopol är. Elmarknaden är en ovanligt välfungerande marknadsekonomi. Till och med du som mycket liten spelare kan sätta upp några solpaneler och sälja el till samma pris som kärnkraftverken. Hur vanligt är det att det är så lätt att komma in på en marknad?