Maskintok skrev:
Ah mycket vill ha mer, helst gratis ;)
David mot Goliat.
Gotlänningarna mot globala jätten Heidelberg Cement.
Hittade en kul sida, vet inte hur relevant det är, men
De verkar ha officiellt betalat ca 126 miljoner dollar för 152 olika environmental violations sedan år 2000, faktiskt inte så mkt med tanke på att de har 139 sites i 60 länder där cementa är en av dem.
https://violationtracker.goodjobsfirst.org/parent/heidelbergcement
Så nog kan de nog betala för sig :)

Redigerat:
P
Maskintok skrev:
Det är grundvattnet som blir förstört eller obefintligt enligt Naturvårdsverket och länsstyrelsen... trots att länsstyrelsen ansåg att det var ingen fara :thinking:
Om man gräver djupare riskerar man att sänka grundvattennivån, ja. Om man däremot utökar kalkbrottet utan att gräva djupare är risken mindre. Problemet är då att ett Natura 2000-område ligger för nära.
(Så har jag uppfattat situationen).

• Gilla
guggen
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Om man gräver djupare riskerar man att sänka grundvattennivån, ja. Om man däremot utökar kalkbrottet utan att gräva djupare är risken mindre. Problemet är då att ett Natura 2000-område ligger för nära.
(Så har jag uppfattat situationen).
Ja men man hänvisa är även till att grundvattnet skulle bli påverkat i natura 2000 området.

P
G guggen skrev:
Det har varit diskussioner mellan länsstyrelse och Heidelberg cement i åratal kring detta. Att de nu erbjudit sig att pumpa en del av vattnet de annars pumpar rakt ut i Östersjön (och rena det på vägen) in i sjö mm där kommunen delvis tar dricksvatten är jätte bra.
Beroende på vem man frågar pumpar Cementa ut 1.x-3 miljoner m3 vatten i havet varje år, kommunala systemet konsumerar ca 3 miljoner m3. Dvs de erbjuder alltså att återinföra 10-20% av vattnet.
Det är bra, men jag antar att vi gotlänningar inte tycker att det räcker helt enkelt.
Varifrån kommer vattnet som Cementa pumpar ut i havet? Är det spillvatten från brytningen eller är det processvatten? Båda?

P
Maskintok skrev:
Ja men man hänvisa är även till att grundvattnet skulle bli påverkat i natura 2000 området.
Det var väl för att Cementa i sin ansökan om fortsatt drifttillstånd menade att de skulle gräva djupare?

F.ö. undrar jag om grundvattennivån spelar så stor roll i ett naturreservat. Det är väl ytvattnet som är viktigt för den biologiska mångfalden i reservatet?
En sänkning av grundvattennivå i reservatet kan kanske få negativa konsekvenser för grundvattnet i näraliggande områden, men den påverkas ju av djupare brytning ändå.

Redigerat:
A
P pmd skrev:
Det var väl för att Cementa i sin ansökan om fortsatt drifttillstånd menade att de skulle gräva djupare?

F.ö. undrar jag om grundvattennivån spelar så stor roll i ett naturreservat. Det är väl ytvattnet som är viktigt för den biologiska mångfalden i reservatet?
En sänkning av grundvattennivå i reservatet kan kanske få negativa konsekvenser för grundvattnet i näraliggande områden, men den påverkas ju av djupare brytning ändå.
själva grundvattnet är ju helt eller delvis ovidkommande precis som du säger i den hänsynen... Men det kan ju också återspegla hur pass kompetent den inblandade skaran i detta... ;):thinking:

Maskintok skrev:
själva grundvattnet är ju helt eller delvis ovidkommande precis som du säger i den hänsynen... Men det kan ju också återspegla hur pass kompetent den inblandade skaran i detta... ;):thinking:
Det råder väl delade meningar om vad som händer i omgivningarna när man pumpar ut dessa mängder grundvatten i havet. Jag tror dessa biologer är ytterst kompetenta på båda sidor av konflikten. Man har bara helt rimligt olika agendor. Det är vanligt som inkompetent eller lekman att tro att saker är enklare än de är.

A
G guggen skrev:
Det råder väl delade meningar om vad som händer i omgivningarna när man pumpar ut dessa mängder grundvatten i havet. Jag tror dessa biologer är ytterst kompetenta på båda sidor av konflikten. Man har bara helt rimligt olika agendor. Det är vanligt som inkompetent eller lekman att tro att saker är enklare än de är.
har en stor aning om att det är precis tvärtom... :thinking:

A
G guggen skrev:
Beroende på vem man frågar pumpar Cementa ut 1.x-3 miljoner m3 vatten i havet varje år, kommunala systemet konsumerar ca 3 miljoner m3. Dvs de erbjuder alltså att återinföra 10-20% av vattnet.
Det är bra, men jag antar att vi gotlänningar inte tycker att det räcker helt enkelt.
Tydligen så är ni gotlänningar ett minst lika stort hot mot grundvattnet som Cementa, vad tänker ni göra åt det?

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Tydligen så är ni gotlänningar ett minst lika stort hot mot grundvattnet som Cementa, vad tänker ni göra åt det?
Där satt den!
Va fan gör man med bevattningsförbud från april och 34 kr/m3, man blir sur helt enkelt :)

G guggen skrev:
Där satt den!
Va fan gör man med bevattningsförbud från april och 34 kr/m3, man blir sur helt enkelt :)
Finns väl tropiska blommor som gillar saltvatten! ;)

A
G guggen skrev:
Där satt den!
Går det inte lika bra med basiskt? :rofl:;)

Redaktionen Redaktionen skrev:
Sverige har riskerat byggstopp och uppsägningar på grund av cementbrist, men regeringen har nu meddelat att Cementa får tillfälligt förlängt tillstånd genom en lagändring.

Du kan läsa artikeln här: Cementa får tillstånd att bryta kalk i 8 månader till
MP tycker vi kan bygga utan cement, ok vi kan byta ut grundelement mot kreosot och arsenik impregnerat stockar...
, cement har använts i 2000 år och är INTE canerogent...

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
C Crash_anka skrev:
MP tycker vi kan bygga utan cement, ok vi kan byta ut grundelement mot kreosot och arsenik impregnerat stockar...
, cement har använts i 2000 år och är INTE canerogent...
Hrrmmmm du vet vad Cementa eldar med ?
Däckavfall (bland annat) som de vanliga värmeverken inte får använda (gissning.)

S skaraborgsfakir skrev:
Hrrmmmm du vet vad Cementa eldar med ?
Däckavfall (bland annat) som de vanliga värmeverken inte får använda (gissning.)
Soppor från Italien Storbritannien

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.