12 627 läst · 171 svar
13k läst
171 svar
Cementa får tillstånd att bryta kalk i 8 månader till
Nåt intressant är när dom säger att svensk byggindustrier skulle få stop direkt är att när kollar upp vart slut destination av cementen går så ser man inget går till fastlandet mer en upp till LKAB ända sättet cementen transporteras från ön är med lastfartyg och då lätt går att spåra på https://www.marinetraffic.com/
Där ser man ju slut destinationen och aldrig nån hamn i södra eller mellan Sverige
Där ser man ju slut destinationen och aldrig nån hamn i södra eller mellan Sverige
Vet inte riktigt vad du hittat informationen du skriver om? Orkar inte sätta mig in i appen men om jag tolkar dig rätt går alltså Cementas båtar från Slite endast upp till LKAB?M maria01 skrev:Nåt intressant är när dom säger att svensk byggindustrier skulle få stop direkt är att när kollar upp vart slut destination av cementen går så ser man inget går till fastlandet mer en upp till LKAB ända sättet cementen transporteras från ön är med lastfartyg och då lätt går att spåra på [länk]
Det låter lite märkligt eftersom bla. Finja får sin Cement från Slite enligt deras handlingar.
Här har du förövrigt Cementas Depåer i Sverige. Enligt dom själva så får södra Sverige (och VästSverige tror jag) sin Cement från Skövde. Resten kommer från Slite.
https://www.cementa.se/sv/logistik
Jo vi eldar ca 75% av den samlande andelen däck, cykel, bil mm i värme och cement verk.S skaraborgsfakir skrev:
Dock så finns det några som sorterar ut dessa och får fram omvänd bullbakning..
Alltså reder ut alla ingredienser var för sig..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Vad är det för soppor? Minestrone från Italien antar jag. Kålsoppa från England?
Håll grytan kokande!
Håll grytan kokande!
Siffra 75% har utnyttjats av branschen, den är hur mkt Heidelberg cement tillverkar i Slite i relation av det totala svenska användandet. Tror deras verkliga marknadsandel är runt 60% +. Där ingår infrastruktur, deras andel i byggbranschen undantaget infrastruktur är såklart avsevärt mkt mindre Runt en tredjedel av allt de till verkar i Slite går på export. Sedan fraktas det väl till depåer. Brukar alltid anlöpa och ligga en Cementa båt vid Årsta, sedan är det som du säger infrastruktur projekt och Finja (möjligtvis fler märken). Vad jag vet har de ingen egen paketering i Slite längre (?), förr hade de maxit som jag tror paketerades i Stockholm men det såldes senare till Webers moderbolag.M maria01 skrev:Nåt intressant är när dom säger att svensk byggindustrier skulle få stop direkt är att när kollar upp vart slut destination av cementen går så ser man inget går till fastlandet mer en upp till LKAB ända sättet cementen transporteras från ön är med lastfartyg och då lätt går att spåra på [länk]
Är det någon som vet var finjas produkter paketeras? Dit lär det ju gå en hel del båtar...
Det är faktiskt en av fördelarna med Cementa. De bränner tror jag ca 30 000 däck per år med väldigt bra rening. Det blev lite panik i denna soppa när det gäller just den hanteringen på Gotland då fjärrvärmeverket i Visby ej har samma rening och vi har ingenstans att dumpa eller bränna däcken.S skaraborgsfakir skrev:
Vart trodde du däcken tog vägen?
Tyvärr är jag inte prenumerant. Men rubriken säger en del.
https://helagotland.se/bli-prenumerant/artikel/lz2n9dzl
https://helagotland.se/bli-prenumerant/artikel/lz2n9dzl
Du skrev tidigt i ngn tråd att Cementa stod för fjärrvärmen på Gotland och diverse andra felaktigheter.Maskintok skrev:
De bränner primärt däck för sin produktion, det är bra.
Det lustiga är att om de nu skall bli co2 hjältar måste man annan bränna däcken eller så får folk sluta åka bil...
Ja, det har pågått debatter och artiklar kring Cementa i många många år här. Så det finns en mängd artiklar i detta ämne.Krille-72 skrev:
Iaf, jag hade fel, enligt artikeln bränner de 20 000 ton däck, var femte däck! Oh la la, blir en fin hög o bränna.
Nu har det ju knappast med brytningen att göra utan den tillverkningen men ganska kul.
Läs på så ser du Sanningen..G guggen skrev:
Inte mycket om soppor och annat där inte..
Kan dock handla en hel del om att bränna sopor..
Redigerat: