3 173 läst · 26 svar
3k läst
26 svar
"casta" till tv utan nätverk
Det blir krångel för hyresgästen att ansluta casten till sitt eget mobilnätverk, inte många som kommer engagera sig i det.useless skrev:
TS ville ju inte ha ett nytt abonnemang i lägenheten.
Vill man streama från internet krävs såklart en anslutning, alternativet är ju att streama det man redan har på enheten man streamar från.
När jag kollar film så har jag alltid laddat hem den från någon bar med anslutning, sedan kollar jag när jag kommer hem för att spara data.
Ganska vanligt när man är på resande fot utan fast anslutning.
Ja, man behöver läsa på en lapp bredvid TV'n och knappa in nätverksnamnet och lösenordet. Ungefär lika svårt som att ansluta telefonen till den billiga routern du föreslog men med skillnaden att man kan streama från internet och använda telefonen till annat samtidigt som man spelar upp en film på TV'n.G gaidin skrev:
Nja, det betydligt krångligare att ansluta den till ditt eget delade wifi. Att ha den ansluten från början är enkelt men att få en hyresgäst att ladda hem en app, gå in och välja wifi o s v på casten är alldeles för krångligt för de flesta skulle jag tro.useless skrev:
Ja, man behöver läsa på en lapp bredvid TV'n och knappa in nätverksnamnet och lösenordet. Ungefär lika svårt som att ansluta telefonen till den billiga routern du föreslog men med skillnaden att man kan streama från internet och använda telefonen till annat samtidigt som man spelar upp en film på TV'n.
Nu har jag iofs inte använt en cast sedan typ 4 år och de har säkert utvecklats men för att göra grundkonfigurarionen på den så behöver du ansluta med din mobil till dess egna nätverk, tala om för den vilket annat nätverk den skall ansluta till, d v s din mobil, som för tillfället inte har ett nät, du måste skriva in det manuellt o s v...
Att casta redan sparat material kräver bara att du loggar in på befintligt wifi vilket alla kan göra i princip.
Eller har de förändrats så drastiskt sedan jag använde min för några år sedan? Hur konfigurerar man dem nu?
Med useless lösning så behöver man inte konfigurera något på Chromecast eller ladda hem någon app. Han har någon gång i forntiden för-konfat Chromecast att försöka avsluta till ett WiFi som exempelvis heter "SkapaDettaWifi" med lösenord Hunter2.G gaidin skrev:Nja, det betydligt krångligare att ansluta den till ditt eget delade wifi. Att ha den ansluten från början är enkelt men att få en hyresgäst att ladda hem en app, gå in och välja wifi o s v på casten är alldeles för krångligt för de flesta skulle jag tro.
Nu har jag iofs inte använt en cast sedan typ 4 år och de har säkert utvecklats men för att göra grundkonfigurarionen på den så behöver du ansluta med din mobil till dess egna nätverk, tala om för den vilket annat nätverk den skall ansluta till, d v s din mobil, som för tillfället inte har ett nät, du måste skriva in det manuellt o s v...
Att casta redan sparat material kräver bara att du loggar in på befintligt wifi vilket alla kan göra i princip.
Eller har de förändrats så drastiskt sedan jag använde min för några år sedan? Hur konfigurerar man dem nu?
Finns ett sådant wifi, med matchande lösenord så kommer Chromecast nå internet via det. Om den inte hittar rätt så tror jag att den efter ett tag ger upp och skapar sitt eget wifi som man kan ansluta till och börja om konfiguration av den, men jag tror det försöker hitta det ursprungliga vid omstart eller periodvis...
Då kan en gäst gå in i wifi inställningarna på sin egen mobil, och dela internet. Man kan få välja själv vad nätverket ska heta som mobilen skapar och vad det ska få för lösenord, och väljer då lämpligen det som Chromecast söker efter.
Detta verkar ungefär lika lätt som att få mobilen att ansluta till ett befintligt wifi, om än lite ovant.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, du har missuppfattat det hela. Det enda hyresgästen behöver göra är att starta WiFi-delning på sin telefon och ange rätt nätverksnamn/lösenord så kommer chromecasten ansluta automatiskt.G gaidin skrev:
Tror inte att en QR kod kan lösa det - det skulle i så fall betyda att mobilens operativsystem har en funktion för att skapa en hotspot och ta namn/SSID och lösenord från QR-koden som kan aktiveras genom att läsa en QR-kod och det har jag inte sett någon på Android iaf.nino skrev:
Om det är angeläget för hyresgästen att använda TV:n så kommer de att lösa det om du bara skriver en enkel instruktion.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tvingar till MFT till salu
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Byta luftvatten vp till frånluft
Värmepumpar -
Påtvingad va anslutning till tom tomt
Vatten & Avlopp -
Hur byta gammal blandare till engrepps med tvättmaskinsanslutning?
Vatten & Avlopp -
Byte från vedpanna till luftvatten, val av värmepump?
Värmepumpar